Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 mars 2020 12:31
Del på Facebook
Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen mener ladeløsningene for elektriske ferger er upraktiske, dyre og lite driftssikre. Leverandørene svarer med å etterlyse en standard.

Forsinkelser og avlyste avganger skyldes i stor grad mekaniske problemer og vanskelig vedlikehold, mener Vegvesenets Anders Sæternes.

– Det er fortsatt behov for teknologisk utvikling gjennom hele kjeden fra strømnettet til ferge, sier Sæternes til Skipsrevyen.

300 kaier tar imot ferger med behov for lading. Kostnader knyttet til drift av elferger er en av grunnene til at fergeprisene har økt og at fergepassasjerene har gjort opprør flere steder langs kysten i vinter.

På årets Maritime Battery Forum i Sandefjord svarte leverandørene Vegvesenet med å etterlyse en standard og et tydeligere eierskap til ladestasjonene.

Sæternes mener imidlertid at utviklingen har kommet altfor kort til at man kan sette en slik standard.

– Vi må ha flere resultater fra flere ulike leverandører over tid, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrSom eksempel på flaskehalser viser du til veier der trafikken går nærmest uhindret og gratis 24 timer i døgnet. Er ...
Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse