Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 mars 2020 12:31
Del på Facebook
Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Den helelektriske fergen Ampere ved kai i Oppedal før avreise til Lavik i Sognefjorden i fjor sommer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen mener ladeløsningene for elektriske ferger er upraktiske, dyre og lite driftssikre. Leverandørene svarer med å etterlyse en standard.

Forsinkelser og avlyste avganger skyldes i stor grad mekaniske problemer og vanskelig vedlikehold, mener Vegvesenets Anders Sæternes.

– Det er fortsatt behov for teknologisk utvikling gjennom hele kjeden fra strømnettet til ferge, sier Sæternes til Skipsrevyen.

300 kaier tar imot ferger med behov for lading. Kostnader knyttet til drift av elferger er en av grunnene til at fergeprisene har økt og at fergepassasjerene har gjort opprør flere steder langs kysten i vinter.

På årets Maritime Battery Forum i Sandefjord svarte leverandørene Vegvesenet med å etterlyse en standard og et tydeligere eierskap til ladestasjonene.

Sæternes mener imidlertid at utviklingen har kommet altfor kort til at man kan sette en slik standard.

– Vi må ha flere resultater fra flere ulike leverandører over tid, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse