Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Kommune- og fylkesvalget nærmer seg og som vanlig så kommer det lovnader fra regjeringen som skal hjelpe partiene lokalt. En av de store gladsakene var reduksjon i barnehageprisene til småbarnsfamiliene som regjeringspartiene har vært glad for.

Dette er veldig bra ingen tvil om det.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Men det kommer med en aldri så liten bismak, fordi regjeringen sier samtidig at pengene som skal dekke denne reduksjonen i barnehageprisen kommer fra pengene de får inn på grunnrenteskatten.

En skatt som rammer hardt på kysten. Både arbeidsplasser på land og på sjø.

Annonse
Annonse

I utgangspunktet så ser sikkert dette bra ut for de som får gode av dette. Men hvor bra ser dette ut i andre enden?

Brønnbåtbransjen rasler nå med sablene og advarer om utflagging. Organisasjonene og politikerene ber folk om å ha is i magen i påvente av hvordan norske lønns- og arbeidsvilkår vil se ut. Jeg klarer ikke å se hvordan norske lønns- og arbeidsvilkår alene vil hjelpe nærskipsfarten i den situasjonen de er satt i nå, og hvordan den vil hjelpe de 15.000 arbeidsplassene som nå er i fare.

Den tusenlappen en ung sjømann i etableringsfasen sparer på en barnehageplass vil se ufattelig liten ut den dagen han pakker sekken og går i land. Hvis bransjen mener alvor, og vil forbund og politikere gamble på det, er det opp til de. Men sjøfolkene bør nå stille spørsmål, det er ikke mange år siden mange av de var i samme situasjon som de risikerer å komme i i tiden fremover i offshore.

Så det er liten tvil i at det som nå skjer i nærskipsfarten er en vel så viktig del av valgkampen, spesielt langs kysten med oppdrettsnæringen og kystrederi som andre viktige saker i kommunen og fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse