Annonse
KSU – Vipps – desktop
Helge Orten
Ytring
Helge Orten
31 desember 2018 09:39
Del på Facebook
Helge Orten. Foto: Pressebbilde / Hans Kristian Thorbjørnsen
Helge Orten. Foto: Pressebbilde / Hans Kristian Thorbjørnsen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilsvar: Bompengenivået, ingen kan godta!

Frank Sve er opptatt av at bompengene ikke må bli for høye. Det er jeg enig i. Når vi bygger fergefrie løsninger må bompengene være på et rimelig nivå, slik at samfunnet kan ta ut gevinsten ved kortere reisetider og økt mobilitet. Krifast, Atlanterhavstunnelen og Eiksundsambandet er gode eksempler på det i vårt fylke.

Prosjekter der vi avløser ferge med faste samband i form av broer og tunneler gir redusert reisetid og sparte samfunnskostnader knyttet til fergedriften. Derfor er det etablert en fergeavløsningsordning der disse midlene kan benyttes til finansiering av prosjektene. Nordøyvegen er et prosjekt som blir gjennomført basert på denne ordningen, kombinert med annen finansiering som bompenger og offentlige og private bidrag. 

I tillegg betaler vi billett på fergene. Viljen til å bruke bompenger på fergeavløsningsprosjekter er derfor ofte større, rett og slett fordi vi erstatter en evigvarende betaling av fergebilletter med en bompengeperiode på 15-20 år. Å erstatte fergene med bro og tunnel gir et bedre tilbud til innbyggerne, samtidig som bompengebetalingen tar slutt når prosjektet er nedbetalt. Erfaringsmessig blir prosjektene betalt ned fortere enn det som er beregnet.

I Møre og Romsdal er vi i sluttfasen med byggingen av Rv 70 Tingvoll-Meisingset. I 2019 skal vi starte byggingen av E39 Betna-Stormyra. Det neste store prosjektet er E136 Romsdalen, som etter planen skal oppstartes i 2020/21. Ingen av disse prosjektene skal bygges med bruk av bompenger. E39 Lønset-Hjelset kan starte opp i 2019 og er forutsatt delfinansiert med bompenger.

Det er planlagt bypakker i Kristiansund, Molde og Ålesund. De største investeringene i disse bypakkene er innfartsveien. Finansieringen av bypakkene er ofte en kombinasjon av kommunale, fylkeskommunale og statlige bidrag, i tillegg til bompenger. 

Fergeavløsningsprosjektene på E39 skal finansieres med statlige midler og bompenger. I NTP 2018 - 2029 er Møreaksen prioritert i vårt fylke. Bompengesatsene på disse prosjektene må settes til et nivå som er rimelig sammenlignet med det vi i dag allerede betaler på fergene. Det er ikke urimelig at satsen settes noe høyere, feks fergetakst + 40%, fordi fergefrie samband gir en fordel i form av kortere reisetid og økt mobilitet. Hele poenget er jo å bygge mer attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner.

Jeg er glad for at Sve er enig i denne vurderingen og at det ikke er aktuelt å påføre bilistene bompengesatser på 4-600 kr mellom Molde og Ålesund. Det vil være lite lurt og gjøre at svært få vil kunne bruke veien. Når vi gjennomfører de prioriterte prosjektene i Møre og Romsdal, må vi hele tiden se den samlede regionale effekten av bompenger. Da må vi også huske at vi allerede i dag betaler betydelige beløp i fergebilletter, og at fergefrie samband vil gi oss betydelige fordeler. Det er flere gode eksempler på det i vårt fylke - Atlanterhavstunnelen, Atlanterhavsveien, Krifast og Eiksundsambandet.

Helge Orten (H)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Demokratiets veivalg
Noen på Sunnmøre har ingen ting imot fortsatt ferge til Aukra, Otrøya og over Romsdalsfjorden. Da har de sikkert heller ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøLogikken som SVV har er at ein startar å bygge den delstrekninga som har lengst byggetid. Og det er?
Terje Sundsbø 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSVV har konsekvent hatt som målsetting at hele Fergefri E39 Ålesund-Molde, dvs. både trinn 1 og 2, skal ferdigstilles samtidig. ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasSamferdselspolitikk må bygge på fakta. Du har imidlertid diktet opp egne tall, isteden for å bruke tallene fra KS2-analysen. Flott ...
Arne Almaas 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje Sundsbø Jeg ser at i siste klipp jeg la inn, så har ÅDT ganget seg opp. Men uansett så er tallene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSVV har vore flink med å sette opp tidsakser mellom oppstart og opning av dei ulike delstrekningane.Du kan starte med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse