Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Helge Orten
Ytring
31 desember 2018 09:39
Del på Facebook
Helge Orten. Foto: Pressebbilde / Hans Kristian Thorbjørnsen
Helge Orten. Foto: Pressebbilde / Hans Kristian Thorbjørnsen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilsvar: Bompengenivået, ingen kan godta!

Frank Sve er opptatt av at bompengene ikke må bli for høye. Det er jeg enig i. Når vi bygger fergefrie løsninger må bompengene være på et rimelig nivå, slik at samfunnet kan ta ut gevinsten ved kortere reisetider og økt mobilitet. Krifast, Atlanterhavstunnelen og Eiksundsambandet er gode eksempler på det i vårt fylke.

Prosjekter der vi avløser ferge med faste samband i form av broer og tunneler gir redusert reisetid og sparte samfunnskostnader knyttet til fergedriften. Derfor er det etablert en fergeavløsningsordning der disse midlene kan benyttes til finansiering av prosjektene. Nordøyvegen er et prosjekt som blir gjennomført basert på denne ordningen, kombinert med annen finansiering som bompenger og offentlige og private bidrag. 

I tillegg betaler vi billett på fergene. Viljen til å bruke bompenger på fergeavløsningsprosjekter er derfor ofte større, rett og slett fordi vi erstatter en evigvarende betaling av fergebilletter med en bompengeperiode på 15-20 år. Å erstatte fergene med bro og tunnel gir et bedre tilbud til innbyggerne, samtidig som bompengebetalingen tar slutt når prosjektet er nedbetalt. Erfaringsmessig blir prosjektene betalt ned fortere enn det som er beregnet.

I Møre og Romsdal er vi i sluttfasen med byggingen av Rv 70 Tingvoll-Meisingset. I 2019 skal vi starte byggingen av E39 Betna-Stormyra. Det neste store prosjektet er E136 Romsdalen, som etter planen skal oppstartes i 2020/21. Ingen av disse prosjektene skal bygges med bruk av bompenger. E39 Lønset-Hjelset kan starte opp i 2019 og er forutsatt delfinansiert med bompenger.

Det er planlagt bypakker i Kristiansund, Molde og Ålesund. De største investeringene i disse bypakkene er innfartsveien. Finansieringen av bypakkene er ofte en kombinasjon av kommunale, fylkeskommunale og statlige bidrag, i tillegg til bompenger. 

Fergeavløsningsprosjektene på E39 skal finansieres med statlige midler og bompenger. I NTP 2018 - 2029 er Møreaksen prioritert i vårt fylke. Bompengesatsene på disse prosjektene må settes til et nivå som er rimelig sammenlignet med det vi i dag allerede betaler på fergene. Det er ikke urimelig at satsen settes noe høyere, feks fergetakst + 40%, fordi fergefrie samband gir en fordel i form av kortere reisetid og økt mobilitet. Hele poenget er jo å bygge mer attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner.

Jeg er glad for at Sve er enig i denne vurderingen og at det ikke er aktuelt å påføre bilistene bompengesatser på 4-600 kr mellom Molde og Ålesund. Det vil være lite lurt og gjøre at svært få vil kunne bruke veien. Når vi gjennomfører de prioriterte prosjektene i Møre og Romsdal, må vi hele tiden se den samlede regionale effekten av bompenger. Da må vi også huske at vi allerede i dag betaler betydelige beløp i fergebilletter, og at fergefrie samband vil gi oss betydelige fordeler. Det er flere gode eksempler på det i vårt fylke - Atlanterhavstunnelen, Atlanterhavsveien, Krifast og Eiksundsambandet.

Helge Orten (H)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse