Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Ytring
03 januar 2019 22:37
Del på Facebook
Aage Sivertsen tenner en Havanna-sigar på taket av et luksushotell i Havanna. Foto: Privat
Aage Sivertsen tenner en Havanna-sigar på taket av et luksushotell i Havanna. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nyttårsaften i Havanna. Her sitter jeg på Havannas tak sammen med norske og cubanske venner, på luksushotellet Park Central. Vi myser over en by som forvitres og forsøples. Vet vi nordmenn hvor bortskjemte vi egentlig er? Greier politikere som bor i Norge, med verdens beste levestandard å tenke klart? Jeg er i tvil.

For nøyaktig ett år siden skrev jeg en artikkel med samme tittel. http://aagesiv.blogg.no/1514775760_2018_til_helvete__p_frste_klasse.html

Her kommer 2.etappe.

Nordmenn har aldri hatt større selvtillit. Mon tro hvor den kommer fra? Mitt inntrykk er at politikernes selvbilde vokser i takt med statens bankkonto, mens godt lederskap drukner i interne maktkamper og hestehandler. At hver og en politiker blir gjenvalgt synes å være viktigere enn sunn fornuft.

Lut fattig eller rik

49132284 962967857207081 6078816842099458048 nSøppelet flyter i Havanas sidegater. Foto: Aage G. SivertsenLuksushotellene i Havanna er i ferd med å feste grep i hovedstaden. På det siste hotellet, som nettopp ble åpnet, noen hundre meter lengre ned i gaten, koster det 7000 kroner pr. døgn for et enkeltrom i høytiden. På de beste restaurantene er prisene i Havanna nesten som i Oslo. Cubanerne har innsett at de kan bli rike på turismen. Hvor pengene blir av er det visstnok ingen som vet. Det er mulig mesteparten går til «militæret», det hemmelige politiet, som fortsatt overvåker alt og alle.

Noen meter fra hovedgaten, Prado, avsløres fattigdommen. Gamle hus er i ferd med å falle sammen, elektriske møkkete ledninger omkranser boligene og det lukter ikke godt i sidegatene. Søppelet flyter. Havanna sentrum er et eldorado for katter og hunder. Hvorfor ikke politikerne i Havanna bestemmer seg for å ta en storvask, slenge på noen malingsstrøk og gjøre det mer levelig både for innbyggerne og turistene, det forstår jeg ikke. På landsbygda lever deler av befolkningen på sultegrensen. Mange har ikke varmt vann, ja, det å bo i skur på 15m2 med kjøkken, «dusj», wc, stue og soverom i ett og samme rom, er ganske vanlig.

Hadde det norske barnevernet, mattilsynet, biltilsynet, brannvesenet osv fått bestemme her, ville Cuba, som andre land i Sør-Amerika, blitt nedlagt. I de fleste byene på Cuba er det derimot rent og pent. Havanna er således unntaket. Noen cubanere i de største byene er i ferd med å tjene seg ganske rike på turister, men nå er forskjellen mellom fattig og rik blitt mer enn usmakelig. Dette får meg til å tenke på hva som foregår i vårt lille land. Er våre politikere bedre enn de som er på Cuba?

Lobbyselskaper

De siste årene har norske politikere og organisasjoner fått hjelp til å tenke. Mot klekkelig betaling. Norges Idrettsforbund har betalt First House 10 millioner 140 tusen og 745 kroner - over fire år til konsulenthjelp.  Det skal bakes mange boller, kokes mange pølser og gjennomføres ganske mange dugnader i noen tusen idrettslag for å samle inn 10 millioner. Lobbyselskaper som Geelmuyden Kiese, First House, Kruse&Larsen osv. gjør økonomisk suksess. De lærer politikere og ledere i organisasjoner å snakke. Når noen politikere i dag blir intervjuet, virker det som om de forsøker å formidle noe som de selv ikke forstår. First House, med (den gang) Jan Erik Larsen som prosjektleder, sørget for lobbytidenes skandale i Tromsø i 2010 da de påvirket kommunestyret til å stemme slik energiselskapet Troms Kraft ønsket. https://www.dagbladet.no/nyheter/troms-kraft-engasjerte-first-house-til-a-pavirke-sine-eiere/64645501

Selskapet var avhengig av å få medhold for en emisjon da de hadde kjøpt aksjer for 2,1 milliarder uten at finansieringen var sikret. Eierne var Troms fylkeskommune og Tromsø kommune. Men tross avsløringer og store presseoppslag, kom det ingen unnskyldning fra First House. Samarbeidet mellom First House og Troms Kraft fortsatte til og med etter avsløringene. Hans Geelmuyden var flau på bransjens vegne og kunne ikke begripe at ikke Økokrim tok tak i saken. https://www.nord24.no/energi/mener-first-house-bor-etterforskes-av-okokrim/s/1-5346252-7527738.

Arbeiderpartiordføreren, Arild Hausberg, ble riktignok sykemeldt på dagen og gikk av etter et par uker, men utover det var det ingen sentrale politikere som reagerte på fremgangsmåten til First House. I hvert fall tok hverken Stortinget eller regjeringen tak i saken. Så da kan man bare fortsette på samme måten, tenkte vel Larsen og First House? En dag må komme hvor politikerne strammer inn reglene for lobbyselskapene.

Møre og Romsdal Fylkeskommune tryller penger

På Sunnmøre bor det i underkant av 3000 innbyggere på Nordøyene. Nå er det nylig bestemt at det skal bygges vei ut til disse små øyene. Pris 5,5 milliarder. Normalt sett greier man ikke holde budsjettet, så la oss være snill med kalkulatoren og si at det ender opp med en kostnad på totalt 6 milliarder. Hvis det bor tre personer i hver husstand på Nordøyene, vil det koste 6 millioner pr husstand å bygge denne veien. Man kunne altså gitt hver enkelt husstand 1 million og spurt om de var villig til å flytte? Fylkeskommunen ville i så fall spart 5 milliarder ved å la være å bygge vei.  Det er jo penger det også, men et hypotetisk forslag. I dag tar øyboerne ferge. Det går tydeligvis for sakte. Hva er det som haster i den trivielle hverdagen for øyboerne på Sunnmøre, mon tro?

Som om ikke dette er nok har de lokale politikerne bestemt at man skal bygge et mye mer omfattende veiprosjekt i Møre og Romsdal, kalt Møreaksen. Prislappen er foreløpig satt til 35 milliarder. Det er ikke veier som skal knytte store kontinenter, eller millionbyer nærmere, nei, det er snakk om at den kommende regionen, den desidert minste i Norge, Møre og Romsdal, skal få knytte raskere kontakt med resten av landet og ikke minst at man får kontakt med hverandre. En motorvei skal gå tvers gjennom Molde sentrum. Bygdene må få komme raskere i kontakt med sambygdinger. Deler av prosjektet skal være som tuneller, under vann. Ikke akkurat turistvennlig. Helge Orten, tidligere ordfører i Midsund, er nåværende leder for samferdselskomitèen på Stortinget. Det var dette med bukken og havresekken. At det eksisterer et godt alternativt prosjekt som heter «Romsdalsaksen», til omtrent halve prisen, det vil man ikke utrede. Mye av pengene kommer jo fra staten, så da blir det ikke så dyrt likevel, tenker man.

En skarp observatør fra Senterpartiet på Nordmøre skrev på Facebook forleden:

«Politikere som bestemmer veiprosjekt som Nordøyvegen og Møreaksen er hverken dumme eller det man kan kalle idioter. Men det de bestemmer seg for, er virkelig idioti.»

Veiprosjektene som er planlagt i Møre og Romsdal splitter fylket nok en gang. Fogderistrid er bare fornavnet. Det er ingen tvil om at bygging av Nordøyvegen tapper fylkeskommunen for penger og fører sannsynligvis nok en gang til at både nytt kulturhus og utdanningssenteret «Campus»i Kristiansund, blir utsatt. Forfatter og komiker Knut Nærum vil få rett: «Om noen år har vi seks fylker. Det er Østlandet, Sørlandet, Vestlandet, Nord-Norge, Molde og Kristiansund.», sa han.

Oslo – Europas kulturhovedstad?

Politikere i Oslo har muligens litt mer selvtillit enn resten av landet. Noen ganger synes det som om det er på sviktende grunnlag. Her er et lite eksempel: Oslo. kommune inviterte til et åpent møte på Frogner i 2003. Her var flere av bystyrerepresentantene tilstede. Det ble fremført en skryteliste over hva som skulle gjøres. Blant annet hadde de konkrete ambisjoner om å gjøre Oslo til Europas kulturhovedstad. Når presentasjonen var ferdig, kunne vi som satt i salen stille spørsmål. Jeg tok ordet:

«Jeg mener at Oslo har et stykke å gå. Vi har Holmenkollen og Frognerparken, men turister som kommer til Oslo vil oppdage at vi også har noe som heter «Ibsens Parkeringshus». Hvordan skal byen bli Europas kulturhovedstad når man velger å kalle opp et parkeringshus etter en av verdens mest kjente dramatikere»?

Politikerne ble smått overrasket så det ut til. Erling Folkvord var en av dem som mente at dette var en skam og det ble mer eller mindre vedtatt å forandre navnet på dagen. Så fort gikk det ikke, men Ibsenringen, Ibsen tobakk osv er ikke akkurat trekkplaster for turistene. Som kjent rev man en av boligene hvor Ibsen hadde bodd i Oslo. Noen mener at det som ikke ble ødelagt under krigen, sørger vi selv for å destruere. Noen ganger stemmer det dessverre. https://www.aftenposten.no/osloby/i/yEXpJ/Ibsen-P-hus-Het-potet-i-Oslos-kulturdebatt?spid_rel=2

Lære opp utlendinger

Selv om våre politikere ikke lykkes helt på hjemmebane, er det ikke noe å si på aktivitetsnivået internasjonalt. Leser man Terje Tvedts bok, Det internasjonale gjennombruddet, får man en liten oversikt over hvordan milliarder av kroner har blitt sløst bort i «u-hjelp». Man må gni seg i øynene hver gang Tvedt setter punktum. Jeg lurer på om politikerne og byråkratene tar lærdom av alle fadesene? La meg gi et lite eksempel som sier noe om hvordan man tror ting løses.

Prosjektet ”Sør-Sudan” i Tvedts bok, forteller oss noe om hvor stor forskjell det er mellom liv og lære:

I 2013 ble fylkessekretær for Arbeiderpartiet i Troms sendt til Sør-Sudan for å holde kurs. Han hadde hverken vært i landet før eller hatt noe arbeid som tilsa at han kunne tilføre noe til lederne i Sør-Sudan. Det var Utenriksdepartementet og Norsk Folkehjelp som sendte ham. I kofferten hadde han Einar Gerhardsens bok, ”Tillitsmannen”. Med landsfaderens ”lille røde” skulle han veilede Sør-Sudan i å finne de beste løsningene. Et land i politisk kaos, med etniske og politiske motsetninger, kunne selvsagt ikke belæres på denne måten. Historien kan være ett eksempel på at det er liten sammenheng mellom det norske selvbildet og den kvalitet man besitter. Det viser seg at de fleste beslutninger blir tatt i Oslo, enten det gjelder innenrikssaker eller noe som skal gjøres i utlandet. Det er mye bra å si om Oslo. En flott by er det, men det er synd at den ligger så avsides.

Flest idioter i Arendal

En god historie kan ikke gjentas for ofte. I 1896 ble det nedsatt en komite på Stortinget som skulle registrere alle idioter i Norge. Det ble satt av 5000 riksdaler til arbeidet. To utvalgte personer skulle reise fra nord til sør langs hele kysten, ned til Kristiansand og videre oppover til Oslo. Det ble registrert flest idioter i Arendal. Kriteriet var at den som ikke hadde fast bopel eller som var analfabet, ble registrert. Arendal hadde mange sjøsamer på den tiden og kom derfor uheldig ut når rapporten skulle fullføres. 

Trump viser vei

 Nylig måtte Google stå til rette for og forklare hvorfor det dukker opp bilder av Donald Trump når man «googler» ordet «idiot». Siden verdens ledende og mektigste politiker også er kjent som idiot, er det kanskje ikke så galt å være idiot likevel? Er det Trump som setter standard? https://medium.com/@martiesirois/donald-trump-is-the-dunning-kruger-effect-personified-60f8b0160005

Vi må ikke miste motet. I NRKs nettutgave 28.desember kunne man lese «Ti 2018 nyheter som gir håp for fremtiden». Det står det at i et område på planeten Mars har det ligget en grunn innsjø og at det sannsynligvis har vært liv her... 

Med disse små refleksjoner vil jeg ønske mine lesere

ET EMPATISK OG GODT NYTT ÅR.

Kilder:

  • Lære opp utlendinger: Tvedt, Terje. Det internasjonale gjennombruddet.
  • Lobbyselskaper: Diverse rapporter fra etterforskningen som ble satt i gang av i Tromsø i forbindelse med First House og Troms Kraft-saken. Samt avisartikler.
  • Intervjuer og samtaler med journalister som hadde med Troms Kraft-saken.
  • Flest idioter i Arendal: Fra boken «En landevei mot undergangen» av Olav Rune Bastrup og Aage G. Sivertsen.

Artikkelforfatteren har mottatt økonomisk støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse