Mercedes-AMG A 45 S har absurd aggressive egenskaper til kompaktbil å være.
For 45 år siden kom Volkswagen på den briljante ideen å putte en ekstra kraftig motor i en kompaktbil. Golf GTI med 110 hestekrefter ble sett på som noe i nærheten av en sportsbil, i en verden der en vanlig Golf hadde 60 hestekrefter.
Siden den gang har alle kompaktbiler med selvrespekt fått en sprek utgave. Gjerne komplettert med litt friske stylingdetaljer.
Og mens bilene har blitt større og tyngre, har kompakt-rakettene fått stadig mer muskler. Dagens Golf GTI har omtrent dobbelt så mange hestekrefter som stamfaren, vekten er heller ikke langt unna en dobling. I tillegg har det vokst fram et nivå over GTI-bilene. Vi snakker fortsatt om kompaktbiler, men med enda mer krutt og gjerne firehjulstrekk, slik at sjåføren skal ha en sjanse til å holde bilen på veien når gassfoten blir tung.
Kort tradisjon
Mercedes-Benz har en kort kompaktbiltradisjon. A-klasse gikk fra å være en liten flerbruksbil til en kompaktbil i 2013, og nå har den nettopp kommet i ny versjon.
Som forrige gang er det også nå på plass en utgave som er en vaskeekte AMG-bil. Altså en bil som har håndlagd motor og diverse teknikk og teknologi fra Mercedes-Benz' egen berserkavdeling.
AMG A 45 S har blitt en helt ekstraordinær bil, en kompaktbil med vanvittige 422 hestekrefter. For si det sånn: Dette er på høyde med de kraftigste V12-motorene som satt i Lamborghinis Countach. Og siden AMG A 45 S har firehjulstrekk, gjør den null til hundre betydelig raskere enn 1970- og 80-tallets mest kjente superbil – faktisk på under fire sekunder.
Det som også er en smule absurd, er at motoren er en toliter med fire sylindre. Her har AMG skvist ut bemerkelsesverdig mye hestekrefter av en liten motorblokk.
Bilen kan ikke sies å være nødvendig, men den er uten tvil fascinerende. For at den skal ha et visst register å spille på, kan motor, styring, understell og girkasse settes i forskjellige modi. Dette gjør at bilen kan være ganske rolig i det daglige, og andre ganger gå fullstendig bananas med en superaggressiv personlighet. Man kan også mikse de forskjellige innstillingene etter egen smak, det vil for eksempel være fornuftig å la understellet være på den komfortable siden på norsk asfalt, selv om man ellers ønsker en hissig drivlinje.
Gøy-faktor
AMG-understellet er spesiallaget og ganske stramt. De hardeste oppsettene passer best til bane eller kjøring på parkett. Det er bare ikke fornuftig å gå for full sportslighet hvis man skal putre rundt i by – det blir som å gå med en dårlig oppdratt hund i bånd hos slakteren.
Det som er en GTI-bils fortrinn, gjelder også for AMG A45 S: Det er i utgangspunktet en praktisk kompaktbil. I dette tilfellet også en designmessig stilig bil, med et av de fineste interiørene man finner, uansett bilstørrelse.
Du kjøper ikke AMG for å luske rundt i bygater. En bil som dette må ut på landeveien for å utfolde seg, helst på en svingete og lite trafikkert vei. Da vi testkjørte den, var det kjølig, og bilen hadde selvsagt piggfrie vinterdekk. Ikke optimale forhold, uten at det rokker ved at bilen har en massiv gøy-faktor.
Voldsom
Akselerasjonen er, som man skjønner, voldsom. Her er det veldig fort gjort å bryte norsk lov. Så det beste utbyttet av bilen får man om man er på en vei der hastighet ikke er så viktig, men i stedet balanse gjennom svinger. Der responsen fra drivverket kan testes, og den knatrende lyden fra eksosanlegget kan herje fritt, uten at naboene bryr seg.
Kjøp av en GTI-bil kan forsvares med at man får noe gøy i en fornuftig pakning, til en pris som ikke er så halvgal. Med en AMG A 45 S er det vanskelig å dra fram dette argumentet. Testbilen, som riktignok er stappa med ekstrautstyr, runder millionen. Selv om man trår mer varsomt i tilvalgslisten, er og blir det en kostbar bil.
Kanskje får man i stedet fremholde at AMG-en har en solid hekkvinge, akkurat som Lamborghini Countach? Sistnevnte koster i dag minimum tre ganger så mye som testbilen.
Tekniske data
Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+
Pris: 757.000
Pris testbil: 1.002.000
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1991 ccm. 421 hk v. 5250 o/min. 500 Nm v. 5000 o/min
Aks: 3,9 sekunder
Toppfart: 270 km/t
Forbruk: 0,84 l/mil
Utslipp: 194 g/km CO2. 26,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 370/1210 liter
LxBxH: 4445/1796/1440 mm
Egenvekt: 1560 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo
Pluss og minus
+
Ekstreme ytelser
Gøy på veien
Vill idé
–
Prisen
Noe meningsløs
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/100381-bil-som-gar-bananas#sigProIdacf2fc63ee