Konkursfrykt, permitteringer og uteblitte leveranser har tatt kvelertak på bilbransjen i Norge.
Norges Bilbransjeforbund (NBF) har gjort en undersøkelse der det kommer fram at én av fire medlemsbedrifter frykter konkurs. I tillegg viser statistikk fra Nav at det per 1. april er 10.410 personer fra bilbransjen som har søkt dagpenger, noe som tilsvarer rundt 20 prosent av de sysselsatte i denne sektoren, og andelen er sterkt økende.
– Tallene vitner om en bransje i store problemer. At én av fire av våre medlemmer er redd de må stenge dørene for godt, er ufattelig. Økningen på over 3000 permitterte fra et allerede høyt nivå er alarmerende. Fram til nå har mange overlevd på ordrereservene fra før koronakrisen slo til for alvor 12. mars, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF, i en pressemelding.
Problemer i alle ledd
Norges største bilselskap, Møller Mobility Group, med 2800 ansatte i Norge, meldte 19. mars at de så seg nødt til å permittere rundt 750 medarbeidere, tilsvarende rundt 650 årsverk. En annen gigant i norsk målestokk, Bertel O. Steen, har tatt lignende grep. 20. mars sa de at «en stor andel av våre 2400 ansatte vil permitteres i en eller annen grad».
Undersøkelsen avdekket at åtte av ti bedrifter sier de ikke får leveranser som avtalt, og at ni av ti bedrifter sier at det er aktuelt å permittere. En av fire har problemer med å betale regninger på kort sikt. Undersøkelsen viser også at svikten er størst innen nybilsalg og bruktbil, mens servicemarkedet går minst dårlig.