Nybilregistreringene i mars var langt svakere enn samme måned i fjor, men det er ikke koronaens feil.
I mars 2019 ble registrert 18.375 nye personbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Tallet i samme måned i år var 12.451. Altså en nedgang på mer enn 30 prosent.
Årsaken er ikke korona, men i all hovedsak én bilmodell. For et år siden satte nemlig Tesla Model 3 norgesrekord med 6123 biler på en måned. Mars var bilens lanseringsmåned, og Tesla rullet ut biler nærmest døgnet rundt.
I mars 2020 ble det levert 997 Model 3. Denne differansen forklarer nær sagt hele forskjellen i totalbilsalget.
Årets store vinner er Audi, som har hatt bestselgeren tre måneder på rad, elbilen e-tron. Merket har hatt en vekst på formidable 370 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Hvor viktig elbilen er, demonstreres av at den står for 93 prosent av Audis nybilregistreringer i år.
Bensin forsvinner
Audi topper merkelisten, med totalt 4027 biler, foran Volkswagen som har registrert 3795 biler og Toyota 2861 biler.
Modellmessig preges topp ti i mars av elbiler. Bak e-tron følger Tesla Model 3 og deretter kommer Volkswagen Golf, der nær sagt alle er e-Golf. Eneste ikke-elektriske bil er Mitsubishi Outlander på sjetteplass. På åttende plass kommer en nykommer som fort kan klatre mye høyere når leveringene kommer skikkelig i gang, Peugeot 208, der flesteparten er av den nye el-utgaven.
Elbilandelen totalt vokser videre og er nå på 56 prosent. Det er lavere enn samme måned i fjor på grunn av Model 3, men betydelig høyere enn både januar og februar. Andelen bensinbiler droppet helt ned til 7,7 prosent i mars, og er under 10 prosent så langt i år. Diesel ligger ganske stabilt på 10 prosent. For hybrid og ladehybrid var andelen henholdsvis 7 og 19 prosent.