Ford vil ha ned støynivået i kupeen.
I den nye Kuga-modellen, som lanseres i Norge i disse dager, har Ford brukt flere triks for å dempe støyen i bilens kupe.
– Vår støyreduseringsstrategi er utviklet for å gjøre kjøreturene så stille som mulig. Dette oppnås ved å bruke alt fra perforerte seter til testing av en rekke forskjellige dekk for å finne typen som skaper minst støy, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge, i en pressemelding.
De perforerte skinnsetene skal redusere volumet av hele flater, slik at lyden blir absorbert, ikke reflektert. Ford skal også ha testet mer enn 70 dekktyper på ulike underlag under forskjellige forhold for å finne typen som gir minst mulig støy, samtidig som komfort og veigrep er bra. Under bilen har Ford brukt aerodynamiske plater for hindre at støy trenger inn i bilen.
Var verre før
Kanalene bak bilens eksteriørplater er gjort mindre og smalere, noe som skal gjøre at ledninger og andre komponenter kan kobles sammen fra ett område til et annet med minst mulig luftgjennomstrømning på innsiden av karosseriet.
Kuga kommer også med aktiv støykontroll der tre mikrofoner i kupeen sender ut motlyder som fjerner støy, på samme måte som støyreduserende øretelefoner.
Målinger viser at ladehybridversjonen av Kuga har et støynivå på 52 desibel i kupeen når den går elektrisk og 69 desibel når bensinmotoren slår inn.
Til sammenligning har en Ford Anglia fra 1966 et støynivå på 89 desibel, mens en Mondeo fra 2000 ligger på 77 desibel, ifølge Ford.