Annonse
NTB
Tema
NTB
02 mai 2020 19:30
Del på Facebook
IMPONERENDE: Porsche Taycan har kjøreegenskaper som setter den i en særklasse blant elbilene. Hvis man ønsker det, kan man også få bilen til å lage lyd, en slags syntetisk variant av lydbildet til 911-modellen. Foto: Fredrik Hagen / NTB
IMPONERENDE: Porsche Taycan har kjøreegenskaper som setter den i en særklasse blant elbilene. Hvis man ønsker det, kan man også få bilen til å lage lyd, en slags syntetisk variant av lydbildet til 911-modellen. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Taycan åpner et nytt kapittel i elbilenes korte historie.

På papiret kan det se ut som Porsche Taycan og Tesla Model S er konkurrenter. De er i noenlunde samme størrelse, med en karosseriform som har visse likhetstrekk, og ytelser som er svært friske. Men Taycan er i langt mindre grad en familiebil. Baksetene har bare plass til to, og bagasjerommet bak er ikke like praktisk som i en Model S. Taycan er en trangere bil og i mye høyere grad en sportsbil med en praktiske elementer, mens Model S treffer langt bedre på romslighet og fornuft.

Det er opplagt at Porsche har ønsket å gi sin første elbil et av merkets aller viktigste kjennetegn: skarpe kjøreegenskaper. Og det er bare å si det med en gang, det er ingen elbiler på markedet i dag som er like gode på veien som Taycan. Balanse, styring og måten kreftene leveres på åpner ett nytt kapittel i elbilenes korte historie.

Hissig

I en Taycan er det mange kilowatt med kjøremoro. Som man etter hvert har blitt vant med i en Porsche, har Taycan en bryter på rattet der man kan justere bilens forskjellige kjøremodus – fra sparekjøring til supersportslig. I tillegg kan man gjøre justeringer innad i de forskjellige kjøreprogrammene. Her vil det for eksempel være fornuftig å la demperoppsettet være i normal hvis man befinner seg på en norsk vårvei, mens det kan være stor underholdning i å gi drivverket den mest hissige programmeringen.

Vanligvis er elbiler ryddige saker, men lite engasjerende å kjøre. Fraværet av gir og lyd gjør at man har lett for å føle at bilen ikke byr på stort mer enn en fornuftig måte å komme seg fra a til b på, noe som i svært mange sammenhenger er alt man trenger. Men det ville vært smått katastrofalt hvis Porsche skulle servert en bil som bare var et framkomstmiddel.

Porsche har valgt å bygge Taycan uten å se for mye på de andre, og de har utviklet så å si alt som er i bilen på egen grunn. Et eksempel er at modellen er basert på 800-voltsteknologi, ikke 400 volt som er vanlig i andre elbiler. Dette gjør blant annet at bilen tåler en ladefart av en slik dimensjon at det ennå ikke er noen ladere som har så stor kapasitet. Kablene er i tillegg mer kompakte, noe som gir redusert vekt.

To motorer

Taycan har en motor på hver aksling. Motoren på bakakslingen har et gir med to trinn. Hvis man kjører gassen i bånn, smeller den inn et kortsteget gir som gir maks akselerasjon, mens ett med lengre utveksling slår inn i høyere hastigheter. Porsche har på mange måter klart å gjenskape kjørefølelsen man får i en bensindrevet sportsbil. Selv om Taycan selvsagt er full av fiks teknologi, kommer det fram en slags mekanisk følelse når man gir på gjennom noen fine svinger.

Testbilen er den tammeste av de tre Taycan-varianten. Den heter Taycan 4S og kan leveres med to forskjellige batteripakker. Standard er 79 kwh, mens testbilen har den oppgraderte versjonen på 93 kwh. Dette koster snaut 60.000 kroner ekstra og gir bilen en oppgitt rekkevidde på 46 mil, mot 40 i den mindre versjonen. Effekten øker med 41 hestekrefter, til 571.

Realistisk rekkevidde ved normal bruk ligger rent i overkant av 40 mil. En tur på 20 mil med blandet bruk av bilens kjøreinnstillinger og kjørestil ga et snittforbruk på 2,2 kwh per mil.

Fire skjermer

Innvendig har Taycan hele fire digitale skjermer. Foran føreren er det en lett buet skjerm, mens det er to i midten og én foran passasjeren. Man kan få opp svært mye informasjon, ikke minst om batteriet, og det er ganske enkelt å manøvrere seg rundt i de forskjellige menyene. Og ikke minst ser det bra ut. Førerstillingen er lav, og med utallige innstillingsmuligheter på sete og ratt er det null problem å finne en posisjon man trives i.

Sikten rett bakover er snau ettersom bakvinduet er knøttlite, mens det er bedre på skrå bakover slik at dødvinkelen ikke blir sjenerende stor.

Med Taycan har Porsche laget den aller beste elbilen på markedet i dag, rent teknisk. Den går riktignok ikke så langt som enkelte andre, men den lar seg samtidig ikke påvirke av ulike kjøremønstre i særlig grad, slik at telleverket til batteriet er stabilt uten de store overraskelsene. 40 mils rekkevidde i kombinasjon med rask lading gjør at det aldri føles snaut.

Det er totalinntrykket, summen av alt, som gjør Taycan til en så positiv opplevelse. Material- og byggekvalitet, kjøreegenskaper, teknologisk nivå og fin design spiller sammen. At bilen bare er sånn passe praktisk, gjør at den ikke blir en helt ideell familiebil. Men en drømmebil, det er det.

Tekniske data

Porsche Taycan 4S
Pris: 959.900.-
Pris testbil: 1.458.000.-
Motor: Elmotor. 571 hk 640 Nm.
Batteri: 93,4 kwh
Maksimal ladefart: 225 kW
Strømforbruk: 2,1 kwh/10km
Toppfart: 250 km/t
Aks: 4 sekunder
Rekkevidde: 463 km.
Mål (LxBxH): 4963/1966/1379 mm
Bagasjeplass: 407 liter
Vekt: 2140 kilo

Pluss og minus

+

Fenomenale kjøreegenskaper
Høy kvalitetsfølelse
Teknologisk i forkant

Ikke så praktisk

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse