Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
20 juni 2020 19:30
Del på Facebook
KING SIZE: Det er få, om noen, personbiler som har et større format enn Mercedes-Benz GLS. Bilen kombinerer stort innvendig volum med luksus. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KING SIZE: Det er få, om noen, personbiler som har et større format enn Mercedes-Benz GLS. Bilen kombinerer stort innvendig volum med luksus. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz’ største SUV er laget for folk med ekstreme plassbehov og en fyldig lommebok.

Dette er en bil for storfolk. Mercedes-Benz GLS er 182 centimeter høy, 521 lang og nær to meter bred. Her holder det ikke med en garasje i standard størrelse, og parkeringshus er det nok også tryggest å holde seg unna.

Giga-SUV-en på to og et halvt tonn hører hjemme på åpen landevei, og eieren må ha en lommebok som matcher BMI-en til bilen. For en bil i dette formatet fra Mercedes-Benz er naturligvis en kostbar affære. Bare ekstrautstyret i testbilen ville gitt deg en fin bil. Mercedes-Benz GLS er å betrakte som en S-klasse i SUV-format. Det gjør at kundene fyller på med utstyrspakker og interiørvalg som lett kommer opp i flere hundre tusen kroner.

En GLS ligger i det øverste sjiktet i personbilenes hierarki. En småbil kan forsvinne i skyggen av den monumentale fronten, og den innvendige plassen er av et slikt format at bakre seterad har mikrofoner så samtalen med forsetene kan flyte knirkefritt.

Stressless

Man kan skaffe seg dyrere personbiler, men å finne en større er ikke lett. Den åpenbare konkurrenten, BMW X7, er 5 centimeter kortere og litt lavere.

Dette er en bil man stiger opp i, med seter som er i slekt med stressless-lenestoler. De to seteradene bak førersetet er tilsvarende komfortable og romslige, og en kar med klovneføtter kan vifte med tærne, selv på bakerste rad.

Alt i bilen dreier seg om størrelse og komfort. På landeveien merker man fort at GLS har fått en supersofistikert luftfjæring, som styres helt individuelt på hvert hjul. I tillegg leser bilen av veien foran seg, slik at humper og dumper aldri kommer overraskende på bilen. Det gir en komfort som nærmest er i en egen klasse, men med et amerikansk tilsnitt.

Danser på veien

Også formatet på bilen er amerikansk, den er i tillegg bygget på Mercedes-Benz fabrikk i USA, og den lett duvende fjæringskomforten er form for modernisering av den klassiske amerikanske varianten som kunne minne om en vannseng. I GLS slipper man å gynge i fem minutter etter å ha passert en ujevnhet, men den føles myk. I svinger strammer den seg opp, slik at ingen sklir av setene – og så har den et partytriks i ermet.

Det er nemlig mulig å få den til å danse. Det vil si at bilen oppfører seg som amerikanske low-riders, der fjæringene får bilen til «hoppe», riktignok med hjulene i bakken. Dette kan også gjøres i lave hastigheter, man kan med andre ord bli riktig så funky ut av et lyskryss hvis det akkompagneres med passende musikk over Burmester-anlegget.

Sett med norske briller er GLS et kjøretøy som tilhører både en annen verdensdel og en annen tid. Her er det ingen elmotor, men en solid dieselmaskin – en treliters, sekssylindret sak, som yter 330 hestekrefter og har et dreiemoment på 700 newtonmeter. Noe som passer helt utmerket til en bil i denne dimensjonen.

Sterk

Bilen er ganske kjapp, null til hundre tar 6,3 sekunder, men den føles mer sterk enn kvikk. Motor bryr seg ikke om det er én eller sju stykker i bilen, og bilen kan dra en henger på 3,5 tonn. Alt er stort og kjennes litt ute av skala. Men har man først kommet seg ut på landeveien, der man har mer armslag, er det vanskelig finne en bil som byr på mer grandios komfort enn GLS.

Med testbilens tilvalg, «akustikk-komfortpakke», er det knapt noe utvendig støy som sniker seg inn i kupeen. Understellet tar seg av det aller meste av dårlig vei uten å melde det videre til dem som sitter i bilen.

Samtidig skaper dette en ganske distansert kjøreopplevelse. Styrefølelsen er ullen, og det eneste man aldri er i tvil om, er at bilen er stor, og at det neppe er en god idé å teste fysiske grenser når bakken blir kald.

Mercedes-Benz GLS er en hypermoderne dinosaur – med det mest avanserte av understell og komfortdetaljer, pakket inn i karosseri som hører hjemme på prærien, og med en drivlinje som myndighetene virkelig ikke liker. Men denne bilen kan i det minste danse inn i solnedgangen.

Tekniske data

Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic
Pris: 1.310.000.-
Pris testbil: 1.942.690.-
Motor: 6 syl. Diesel. Turbo. 2925 ccm 330 hk v. 3400 o/min. 700 Nm v. 1200 o/min
Aks: 6,3 sekunder
Toppfart: 238 km/t
Forbruk: 0,8 l/mil
Utslipp: 212 g/km CO2. 29.9 mg/km NOx
Bagasjerom: 355/2400 liter
LxBxH: 5207/1956/1823 mm
Egenvekt: 2430 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Kvalitetsnivå
Plass

Størrelsen
Prisen

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse