Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
22 august 2020 19:30
Del på Facebook
TIDSRIKTIG: Ladeluken på forskjermen avslører at BMW X1 kan leveres med en drivlinje som er svært ettertraktet i Norge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TIDSRIKTIG: Ladeluken på forskjermen avslører at BMW X1 kan leveres med en drivlinje som er svært ettertraktet i Norge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMWs minste SUV, X1, har nå fått en drivlinje som kommer til å bli en suksess i Norge.

BMW lager jevnt over biler som er gøyale å kjøre, det har gjort merket til noe ekstra i konkurranse med andre premiummerker. Samtidig har BMW i dette millenniet rullet ut flere modeller som i svært liten grad appellerer til bilentusiastene. Det gjelder ikke minst 2-serie Active Tourer og X1, to biler som er basert på samme plattform. Dette er biler som i utgangspunktet har forhjulstrekk, og som er laget til kunder som ikke bryr seg om hvilken aksling som faktisk driver bilen.

Det har vært en salgsmessig suksess. BMW X1 har solgt jevnt og trutt i mange år, og har vært en inngangsport til merkets SUV-univers. I Norge har likevel 2-serie Active Tourer solgt enda mer de siste årene. Utgaven med ladehybrid har vært riktig så populær, til tross for at karosseriet er av en art som nær sagt ingen driver med lenger, som tiden liksom har gått litt ifra – nemlig den kompakte flerbruksbilen.

Rundt fem mil

Det sier litt om hvor viktig det har vært å ha en bil som har en eller annen mengde batterier involvert i drivlinjen. For karosseriet til en X1, en kompakt-SUV, er jo egentlig det de aller fleste kundene som er ute etter en bil i denne størrelsen vil ha.

Fra nå av vil X1 nærmest garantert passere 2-serien i nybilsalg. Med X1 xDrive25e får nemlig også denne modellen ta del i den norske ladehybrid-bonanzaen. Drivlinjen i de to bilmodellene er i utgangspunktet like, men med noe mer effekt og et litt større batteri i X1.

Den elektriske rekkevidden til X1 er oppgitt til 52 kilometer, men vil avvike noe ut fra hva slags utstyr man velger til bilen, både på grunn av vekt og dekkdimensjon.

Vi startet opp testkjøringen med bilen fulladet i normal-modus, og da takket batteridriften for seg etter drøyt fire mil. Noe som er helt innafor. Dette var i all hovedsak i bymiljø, og rekkevidden står ikke noe tilbake for de aller fleste andre biler med tilsvarende drivlinje i samme størrelse.

4x4

Plattformen X1 er, som nevnt, i utgangspunktet satt opp med forhjulsdrift, men i denne versjonen gir elmotoren drift på bakakslingen, slik at det blir firehjulstrekk.

Normalt har ikke en tur med en X1 vært mye å skrive hjem om når det gjelder kjøreegenskaper. Med den ekstra elmotoren og M-Sport understellet testbilen var utstyrt med, er det annerledes. Bilen føles veldig kvikk. Elmotoren bidrar til at den er kjapp ut av startblokkene. Effekten til de to motorene er på 220 hestekrefter, og null til hundre tar 6,9 sekunder.

Understellet klarer den vanskelige øvelsen å være både komfortabelt og fast nok til at det fungerer under press. Styringen er ikke SUV-ullen, og bensinmotoren med tre sylindre har et artig snerr. På motorvei er bilen stabil og fin, dog trenger en del vindsus og dekkstøy inn i kupeen. Har man batterikapasitet, kan bilen kjøres elektrisk i inntil 130 kilometer i timen, ifølge BMW.

Innvendig har bilen et noe tilårskomment utseende. Dagens X1 har vært på markedet noen år, og en nylig facelift var ikke nok til at den har fått det mest moderne BMW-interiøret. Foran føreren er det klassiske, analoge klokker, noe som egentlig bare er positivt. De er lettleste, i motsetning til det digitale opplegget man finner i nyeste utgave av BMWs dashbord.

Billigere

Som vanlig er det liten sjanse for å oppnå det oppgitte forbruket hvis turen strekker seg over en del mil. Etter rundt tjue mil, med fulladet batteri ved start, lå forbruket på en halv liter bensin per mil, noe som er helt greit når man ser på bilens samlede effekt.

Man må også ta til takke med noe mindre bagasjeplass enn i en vanlig X1, da plassen under gulvet i bagasjerommet ikke lenger er tilgjengelig for oppbevaring, men 450 liter bør fortsatt holde. Samtidig er det en ganske kostbar bil, ikke minst hvis man velger den konfigureringen testbilen har. Men det er verdt å merke seg at xDrive25e, selv med M Sport-pakke, er billigere enn versjonene med diesel- eller bensinmotor.

Det kommer med andre ord knapt til å bli solgt en eneste X1 uten to motorer fra nå av, og det er også all mulig grunn til å tro at modellen vil bli en av BMWs storselgere. Det så man signaler på allerede i juli, da X1 var den desidert mest leverte bilen fra merket, langt foran elbilen i3. 98 prosent av de solgte X1-ene var ladehybriden.

Tekniske data

BMW X1 xDrive25e M Sport
Pris: 504.000.-
Pris testbil: 638.400.-
Motor: 3 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1499 ccm. 220 hk. 385 Nm.
Batteri: 10 kWt
Elektrisk rekkevidde: 49 kilometer
Aks: 6,9 sekunder
Toppfart: 193 km/t
Forbruk: 0,19 l/mil
Utslipp: 41 g/km CO2. 3,1 mg/km NOx
Bagasjerom: 450/1470 liter
LxBxH: 4447/1821/2060 mm
Egenvekt: 1745 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Smart drivlinje
Kvalitetsfølelse

Forholdsvis dyr
Tung

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse