Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 oktober 2020 13:00
Del på Facebook
LAGER: Line E. Nygaard på lageret der de har alt utstyret som trengs for å style opp en bolig. Innholdet er variert, her er det gjenstander som skal passe i gamle hus og nye leiligheter. Foto: Berit Roald / NTB
LAGER: Line E. Nygaard på lageret der de har alt utstyret som trengs for å style opp en bolig. Innholdet er variert, her er det gjenstander som skal passe i gamle hus og nye leiligheter. Foto: Berit Roald / NTB

Boligstyling handler om å skape en illusjon, sier megler. Salgssummen kan øke med flere hundre tusen kroner.

Profesjonell styling før salg har blitt svært vanlig, spesielt i store byer med mange boliger på markedet. Ved årtusenskiftet var dette fenomenet nær sagt ikke-eksisterende i Norge.

Line E. Nygaard (50) i Intro interiørarkitekter forteller at de startet opp med boligstyling i 2002.

– Da var ikke meglerne så interessert i boligstyling, og det var ikke mange som benyttet seg av det. De få som gjorde det, skilte seg ut, mens det i dag er mer slik at de som ikke gjør det, skiller seg ut.

Det bekreftes av Helene Solberg (35), eiendomsmegler i DNB eiendom. Hun selger mellom 80 og 100 boliger i Oslo og Bærum hvert år.

– Det har blitt lavere terskel nå enn bare for noen år siden. Nå finner man styling i alle typer boliger. Det kommer nok litt an på megleren, men jeg har veldig god erfaring med det. Selger får rett og slett mer for boligen, sier Solberg.

– Vi kaller det salgsfremmende tiltak, sier Nygaard i Intro interiørarkitekter.

Pasta og puter

Line E. Nygaard står i et lagerlokale på Alna i Oslo, der selskapet har utstyret sitt – som inkluderer omtrent alt man kan forestille seg av møbler og interiørgjenstander. Det er sofaer, stoler, bord og hyller, men også glass med pasta, sykler, bøker, klær, planter, puter og hatter.

På det meste er bedriften involvert i 60 boliger på en gang.

– Og vi eier alt selv, vi har aldri lånt eller leid inn ting.

Det krever et ganske omfattende system når det gjelder logistikk. Selskapet er også avhengige av at alt de har, er i tipp topp stand og følger tidens trend. Med andre ord foregår det kontinuerlig kjøp og salg, som må gjøres før tingene er slitt eller helt «ute».

Nygaard forteller at det er stor variasjon i hvor mye de bidrar med – det kan være alt fra litt veiledning til omfattende prosjekter.

– Noen steder kan selgeren ha så å si alt fra før, da hjelper vi bare til med litt organisering av gjenstandene. I andre tilfeller kan det være snakk om helt tomme hus eller leiligheter. Vi har fylt mange 400 kvadratmeter store hus, sier hun, og poengterer at det er stor forskjell på hvordan man styler en nyere leilighet og en gammel villa.

Skaper en illusjon

Vanligvis står stylingen i fire til seks uker.

– Det er ikke lurt å bare style til fotograferingen, for så å ta det vekk før visning. Da kan folk som kommer på visningen, føle seg lurt, mener Nygaard.

Megler Helene Solberg sier hun fort ser hva som trengs av hjelp når hun kommer til et hus eller en leilighet.

– Jobben min er blant annet å se potensialet. Skape en illusjon for å få flere på visning. Klarer vi å få noen flere som kommer på visning på bakgrunn av bildene, kan det utgjøre flere hundre tusen i forskjell på sluttsummen, sier Solberg.

Megleren forteller at det i noen tilfeller er nok at hun kommer med råd til selgeren om innkjøp av et par rekvisitter, som planter og tepper.

– Det blir som å sminke bruden. Man vil vise fram leiligheten fra sin beste side, men det er ikke noe lureri, sier hun.

Boligstyling kan koste alt fra 15.000 til 150.000 kroner ekstra, ifølge megleren.

– Hvis stylingen genererer et par budgivere til, får du fort igjen pengene, sier Solberg.

Men Nygaard i Intro interiørarkitekter påpeker at boligstyling ikke er løsningen i alle tilfeller.

– Hvis boligen er sliten, blir det å sette inn nye ting ofte helt feil. Da ser det faktisk mer slitent ut. Det vi da gjør, er å sette inn fargeprøver og stoffer, slik at vi kan vise fram potensialet i leiligheten eller huset, sier Nygaard.

Ifølge Solberg er det ikke slik at en stor leilighet automatisk betyr mye mer styling enn en liten leilighet.

– I timillionersboliger har gjerne folk mye fint. Mens en mindre leilighet, eid av en ung person, kanskje en student, fort trenger mer hjelp. I tillegg handler det om dem som bor der. Noen har null interesse for interiør, mens andre er veldig opptatt av hvordan de har det hjemme.

Tilbud og etterspørsel

Det er også store regionale forskjeller på bruken av boligstylister. Solberg, som jobber i Oslo og Bærum, påpeker at det er langt mer vanlig med boligstyling i Oslo enn i områdene utenfor storbyen.

– Det handler om tilbud og etterspørsel i boligmarkedet. I Oslo er det er mange flere boliger til salgs enn i Bærum, og langt større konkurranse om kjøperne.

Henriette Amlie (29) leder Evokeagency, som driver med boligstyling både i Oslo og Tromsø. Hun bekrefter at det er forskjeller, også fra by til by.

– Ting tar lengre tid i Tromsø, i alle ledd. I Oslo er det som om boligstylingene skulle skjedd i går, bildene skal tas samme dag og legges ut på Finn i morgen. I Tromsø kan vi få henvendelser om en bolig som trenger styling om tre uker fordi den skal til salgs om noen måneder.

Amlie mener det lavere tempoet i Tromsø delvis skyldes at det selges flere eneboliger enn leiligheter der, sammenlignet med i Oslo, noe som krever lengre tid.

Unge mer interessert

Evokeagencys Tromsø-avdeling ble startet opp i 2016. Da var det, ifølge Amlie, ingen andre som drev med boligstyling i stor skala i Nord-Norges mest folkerike kommune. Nå forteller hun at det begynner å bli et marked for det i Tromsø også.

– Men jeg må si at Tromsø henger litt etter. Særlig på farger. I Oslo synes folk det er kult med et turkis tak, i Tromsø er de mer skeptiske.

En annen forskjell mellom sør og nord er at Tromsø-kundenes gjennomsnittsalder er mye høyere. Amlie sier at kundene i Nord-Norge gjerne er fra 40 år og oppover, mens Oslo-kundene ofte er i 20-årene. Selv identifiserer hun seg helt klart med sine jevnaldrende i 20-årene:

– Det virker som særlig unge er opptatt av hvordan leiligheten deres tar seg ut når den skal selges. Vi er en generasjon som bryr oss mer om slike ting enn generasjonen over oss. Vi vil ha noe som også ser superfresht ut når vi legger ut lenken til salgsannonsen på Facebook.

Forbrukerrådet advarer

Forbrukerrådet har i utgangspunktet ingenting imot boligstyling.

– Vi er ikke motstandere av boligstyling. Det kan være lurt å gjøre boligen innbydende og attraktiv før en legger den ut for salg. Dette kan øke prisen på boligen, sier Olav Kasland, fagdirektør bolig i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet.

Han advarer samtidig mot at det kan brukes for å dekke over mulige mangler.

– Imidlertid må en «se bak» stylingen som kjøper. Hvis stylingen brukes til å skjule feil eller mangler, er vi svært kritiske til det. Eksempel på dette kan være duftlys som «overdøver» annen lukt av fukt, mugg og lignende. Plassering av møbler eller gjenstander der det er skader, er et annet eksempel. Det er viktig å understreke at kjøper ikke mister retten til å klage selv om det er «stylet» over feil eller mangler.

Noen enkle stylingtips

  • Rydd opp og fjern overflødige gjenstander.
  • Suppler med store tepper i TV- stua og under spisegruppen.
  • Re opp sengen slik de gjør det på hotell, med pent sengetøy, ekstra store hodeputer og sengeteppe.
  • Dekorer med planter. Bruk for eksempel grønn eukalyptus, en allsidig plante som passer godt både som stor bukett og i småvaser på bad eller nattbord.
  • Vurder om du bør male om.
  • Vurder å bytte baderomsinnredning (uten å pusse opp hele badet).
  • Bytt ut noen lamper. Vurder generelt om belysningen bør endres dersom du har visning på mørke ettermiddager.
  • Står du fast? Ta inn en interiørdesigner som kan gi deg råd.

(Kilder: Boligstyler og interiørdesigner Henriette Amlie, eiendomsmegler Helene Solberg)

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse