Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 oktober 2020 19:30
Del på Facebook
NORSK MIKS: En ladehybrid med firehjulstrekk er et kjøretøy som er godt tilpasset det norske markedet i dag. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NORSK MIKS: En ladehybrid med firehjulstrekk er et kjøretøy som er godt tilpasset det norske markedet i dag. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz E300de er en tidsriktig ladehybrid, på godt og vondt.

Mercedes-Benz E-klasse er en klassiker i segmentet av store og raffinerte familiebiler. Et kjøretøy som historisk sett har vært for de forholdsvis bemidlede og taxinæringen. Mercedes-Benz innførte E-klasse som benevnelse i 1993, og dagens utgave, som er femte generasjon, ble lansert i 2017. Det betyr at tiden er inne for en midtlivsoppgradering.

Utvendig har fronten fått nye lykter, ny grill og ny fanger. Også bak er det gjort noen justeringer. Det framstår som en vellykket oppgradering, ikke en radikal forandring, mer en elegant justering. Innvendig er det et nytt ratt med enda flere berøringsflater enn tidligere, slik at man kan styre en rekke funksjoner uten å ta hendene fra rattet.

Noe vi virkelig liker med E-klasse, er interiøret. I testbilen er riktignok materialvalget noe spesielt. Brune skinnseter og svart plastikk med tremønster er kanskje ikke så vakkert, men selve utformingen, med svær skjermen og et klimaanlegg med klassiske knotter, er noe av det beste man kan få i en bil per i dag.

Gunstige avgifter

Selv om E-klassen til Mercedes-Benz på mange måter er en klassisk familiebil i premiumsjiktet, med en lang historie som drømmebil for folk som trenger plass, har den i de senere årene blitt mer og mer uvesentlig. Kundegruppen har i stor grad hoppet på SUV-toget, mens stasjonsvognen har blitt igjen på perrongen.

Samtidig har testbilen noe som kanskje kan få enkelte til å stoppe opp og ta en titt: Den er en ladehybrid med firehjulstrekk, en miks som er populær i Norge, som blant annet Volvo har hatt stor suksess med gjennom Volvo V90 T8.

Dette er en kombinasjon som gjør omtrent alle andre E-klasse-varianter irrelevante. Med det norske avgiftssystemet i ryggen, der den elektriske delen er avgiftsfri, ligger prisen på denne bilen med mer enn 300 hestekrefter så vidt over innstegsmodellen med 150 hestekrefter.

Diesel

Løsningen Mercedes-Benz har valgt for E300de, er en litt annen enn den man finner i for eksempel Volvo V90 T8. Forbrenningsmotoren er nemlig en diesel, ikke bensin, som de fleste andre har lagt seg på.

Selv om dieselmotorer har et noe frynsete rykte når det gjelder lokale utslipp, er det kanskje ikke så dumt her. En slik motor har nemlig et lavere forbruk enn en tilsvarende bensinmotor. Selve den elektriske rekkevidden er på fem mil, noe som er ganske standard, men i kombinasjon med dieselmotoren blir den totale rekkevidden ganske formidabel hvis man er vant til en ren elbil. Med full tank og et batteri som ladet opp, opplyser bilen at den kan gå mer enn 110 mil før den er tom.

Det oppgitte forbruket er på mikroskopiske 0,14 liter per mil. Det oppnår man ikke hvis turen er strekker seg over noen titalls mil. Etter 26 mil opplyste bilen at den hadde brukt 0,48 liter per mil, det er bra når man tenker over at det er en stor familiebil med over 300 hestekrefter, men altså et stykke unna det som står i brosjyren. Samtidig avviker det ikke fra det som er normalen i en ladehybrid, der man gjerne ender opp et forbruk som er rundt tre ganger så høyt som det oppgitte tallet når turen er på mange mil.

Turbil

På tur er det en behagelig bil. Demperoppsettet gir god komfort, og kupeen er som sagt et riktig fint sted å være. Med 306 hestekrefter er det heller aldri noen mangel på muskler, og de to motorene samarbeider forholdsvis sømløst. Likevel er det ikke alt som er helt på stell. Det største problemet er bagasjerommet. Der ser man at E-klassen ikke er konstruert med denne typen drivlinje i tankene. For å få plass til den elektriske enheten, har man vært nødt til å bruke deler av plassen til en stor boks. Det gir en lastekapasitet som er 160 liter mindre enn i en E-klasse med én motor. I tillegg er det ikke mulig å skli inn en koffert, den blir liggende på vippen.

Dieselmotoren gir også fra seg mer lyd enn bensinvarianten, ikke minst så kakler den under akselerasjon. I høyere hastigheter er det et svært hørbart innslag av hjulstøy. Og ideen med at store deler av skjermen viser direktefilm fra det som er foran bilen når man nærmer seg et kryss og har satt på aktivisert navigasjon, er litt vrien å forstå. For å si det sånn: Det er akkurat det samme man ser ut av frontvinduet.

Med den utviklingsfarten elbilene har i dag, er det ikke til å komme ifra at ladehybridene mer og mer virker som en veldig komplisert kompromissidé, som i løpet av noen år vil penses ut på et sidespor.

Tekniske data

Mercedes-Benz E300de 4Matic T aut
Pris: 691.000.-
Pris testbil: 915.000.-
Motor: 4 syl. Turbo. Diesel/elektrisk. 1950 ccm. 306 hk. 700 Nm.
Batteri: 13,5 kWt
Elektrisk rekkevidde: 50 kilometer
Aks: 6 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: 0,14 l/mil
Utslipp: 37 g/km CO2. 40 mg/km NOx
Bagasjerom: 480/1660 liter
LxBxH: 4945/1852/1460 mm
Egenvekt: 2140 kilo
Tilhengervekt: 2100 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Interiøret
Lavt dieselforbruk

Bagasjerommet
Komplisert drivlinje

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse