Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
18 oktober 2020 19:30
Del på Facebook
RETT TIL TOPPS: I sin første salgsmåned, september, gikk Volkswagen ID. 3 rett til topp på salgslisten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
RETT TIL TOPPS: I sin første salgsmåned, september, gikk Volkswagen ID. 3 rett til topp på salgslisten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

– Forbrukerne må ikke slås i hodet med kjøpsavgifter før elbilene tåler konkurransen, mener generalsekretæren i Elbilforeningen.

September hadde en rekordhøy andel nye registrerte elbiler, med 61,5 prosent av personbilmarkedet, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk. Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, tror ikke en stå stor andel er kommet for å bli med det første.

– Som vanlig hadde Tesla sterke tall i kvartalets siste måned, det bidro tydelig til den knallsterke helelektriske andelen.

Teslas leveringssyklus er slik at de store leveringene til Europa kommer hver tredje måned.

Bu har samtidig troen på at det vil komme gode måneder for elbiler i tiden fremover også.

– De nye modellene som lå høyt i september, særlig Volkswagen ID. 3 og Polestar 2, vil trolig fortsette den positive tendensen. Samtidig venter vi fortsatt på flere viktige «folkemodeller», som trolig først får betydning for tallene i 2021, sier Bu og nevner biler som Volkswagen ID. 4, Volvo XC40 P8 Recharge, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.

Leasingmarkedet

Bu mener dette i høy grad er biler som kan dekke transportbehovet for de fleste når det gjelder størrelse, rekkevidde og ladefart, i tillegg kan de leveres med hengerfeste. Men hun tror det vil bli vanskeligere å nå de neste 300.000 elbilene på markedet enn det var å få ut de første cirka 300.000 som ruller på norske veier nå.

Hun er klar på at tiden ennå ikke er inne for en reduksjon av elbil-insentivene.

– Om fire år skal hele nybilsalget være elektrisk. Det er derfor helt avgjørende at regjeringen styrker elbilenes konkurransekraft i leasingmarkedet, før de gradvis begynner å innføre moms. Så lenge halvparten så langt i år synes det er mer attraktivt å velge fossilt, må ikke elbilpolitikken svekkes.

Elbilandelen for 2020 totalt sett er 50,5 prosent. Bu sier at moms på elbiler tidligst bør vurderes når elbilandelen passerer 80 prosent i løpet av et helt salgsår.

– Elbil skal bli for alle, da må ikke forbrukerne slås i hodet med kjøpsavgifter før elbilene tåler konkurransen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse