Citroën har ligget lavt på salgslistene i mange år. Nå prøver de seg med en bil i et lukrativt segment, en SUV med en hybrid drivlinje.
Citroën er et spesielt merke, med noen av historiens mest oppfinnsomme biler. Biler som var så langt foran i design og innovasjon at de virket moderne 20 år etter lanseringen. Men det begynner å bli en stund siden nå. Siste virkelig innovative Citroën var CX, som ble laget fra 1974 til 1991.
Det har vist seg at en Citroën som ligner en vanlig bil, ikke nødvendigvis har bred appell. Folk flest går rett og slett for et annet merke hvis de kan velge. En slik «ufarlig» Citroën treffer heller ikke dem som er entusiaster.
I dag er det én biltype masseprodusentene ikke kan overse: Den mellomstore SUV-en. Den er som regntøy i Bergen og lycra på Sats, den er ikke til å komme unna. Segmentet er i dag identisk med det folk assosierer med en familiebil – som stasjonsvognen for 20 år siden.
70. plass
SUV-en C5 Aircross ble lansert i 2017, og er Citroëns klare bestselger i Norge, uten at bilen akkurat har preget trafikkbildet. Den er så langt i år på 70. plass i Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk.
Det kan det kanskje bli en liten bedring på nå. Som første Citroën har modellen nettopp blitt tilgjengelig som ladehybrid. En medium SUV med ladehybrid-drivlinje er en populær miks i Norge grunnet et avgiftssystem som lar den elektriske delen passere. Det gjør at en C5 Aircross med en slik drivlinje, og en samlet effekt på 225 hestekrefter, er billigere enn versjonen med 130 hestekrefters diesel.
Et problem er at det etter hvert er et rikelig utvalg av biler som dette, og Citroën er ikke akkurat merket man tenker på når man er i markedet for den aller vanligste biltypen på markedet.
Utenfor boksen
Men kanskje burde folk ta seg tid til å tenke litt utenfor boksen? For C5 Aircross byr på komfort som få andre i sjangeren. Citroën har i en mannsalder levert myke og behagelige oppsett, et DNA man finner igjen i SUV-en. Den har et ganske avansert demperoppsett som tar seg av ujevnheter, og støyisoleringen er også god. Setene bidrar med en følelse av lenestol, og har man strøm på batteriet, flyter den selvsagt som en elbil.
I tillegg er bilen lettere å finne igjen på parkeringsplassen utenfor et kjøpesenter enn de fleste kollegene. Citroën har nemlig klart å gi den et snev av personlighet, særlig i fronten, og har også brukt noen designknep langs siden. Det er vanskelig å si at en SUV er pen, men Citroën har gjort et godt forsøk her.
Innvendig tør de å være originale, uten at det går utover det praktiske. Bilen har store mengder oppbevaringsrom, og snedig nok kan man skyve hvert av setene i baksetet i lengderetningen, slik at man kan utnytte plassen etter behov.
Fem mil
Dashbordet henter inn designdetaljer man finner på utsiden, med avrundede firkanter som rammer inn skjermene foran føreren. Man kan velge mellom flere visningsmodus i uttrykk som er noe uvanlige. Det krever en smule tilvenning, men fungerer bra.
Drivlinjen har samlet sett bra med punch, 225 hestekrefter i en bil som veier vel 1,8 tonn. Det betyr en null-til-hundretid på 8,7 sekunder, og særlig i starten merker man at elmotoren er umiddelbar. Dette er en bil som er kjapp ut av startblokkene.
Den elektriske rekkevidden er oppgitt til fem mil. Det betyr at bilen per i dag tilfredsstiller avgiftskravene, det betyr også at den bruker svært lite drivstoff så lenge det er strøm på batteriet. Når det går tomt, er historien en helt annen. Som alle de andre ladehybridene er man totalt avhengig av en «riktig» kjøresyklus for at forbruket ikke skal skille seg formidabelt fra det som er oppgitt.
Et annet mulig problemområde er at bilen kun har forhjulstrekk. Skal man ha en ladehybrid-SUV fra eierkonsernet PSA med trekk på alle fire hjul, må man gå for den dyrere og sterkere Opel Grandland.
Det nok lite trolig at et distinkt ytre og en markedstilpasset drivlinje vil gjøre C5 Aircross til et dagligdags syn. Men ønsker man komfort og en liten dæsj originalitet, blir det aldri helt feil å velge Citroën.
Tekniske data
Citroën C5 Aircross hybrid Shine
Pris: 420.000.-
Pris testbil: 469.100.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 225 hk. 360 Nm.
Batteri: 13,2 kWt
Elektrisk rekkevidde: 50 kilometer
Aks: 8,7 sekunder
Toppfart: 225 km/t
Forbruk: 0,18 l/mil
Utslipp: 32 g/km CO2. 15,5 mg/km NOx
Bagasjerom: 460/1510 liter
LxBxH: 4500/1859/1650 mm
Egenvekt: 1848 kilo
Tilhengervekt: 1300 kilo
Pluss og minus
+
Komfort
Skiller seg litt ut
Kult interiør
–
Forbruk ved tomt batteri
Kun forhjulstrekk
Galleri
https://ksu.no/artikler/tema/103570-citroens-forste-ladehybrid#sigProIdb800b4ff8d