Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
09 april 2021 13:00
Del på Facebook
ORIENTERT: Vi må helt tilbake til 1980-tallet for å finne tider da orientering var svært populært. Nå er det populært igjen, og mer enn noen gang. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
ORIENTERT: Vi må helt tilbake til 1980-tallet for å finne tider da orientering var svært populært. Nå er det populært igjen, og mer enn noen gang. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

I 2019 ga Svein 2020 turorienteringsposter i julegave til kona. Da de hadde tatt dem, tok de 800 til. De var langt fra alene.

Svein Granerud og Marit Egner har lenge hatt turorientering som hobby og tar alle poster sammen. De to siste årene har de blitt skikkelig hekta.

– Jeg ga kona de 2020 postene til jul, før vi visste om korona, sier han.

Med karantene, hjemmekontor, reiserestriksjoner og smittevern ble det begrenset hva man kunne holde på med i fjor.

– Turorienteringen ble et frikvarter fra korona, og kan bli det i år også, slår Svein fast.

De over 2000 postene gikk unna, blant annet med en vestlandstur med soveposer og telt, og noen netter på hotell.

– Og så tok vi 800 ekstra. Det var et perfekt år å gjøre det. Vi fikk litt dilla, sier han.

Noen ganger blir det mer mani enn tur, det innrømmer han. Normalt ligger det fem til 15 poster på én tur som er beregnet å ta fra en halv til tre-fire timer, maks.

I november var Svein og Marit på en ekstrem postjakt rundt Tønsberg. Da tok de 120 poster på åtte timer, og det krevde både hodelykter og høyt tempo.

Eksplosjonsartet

Da pandemien traff Norge, var Folkehelseinstituttet (FHI) raskt ute med å si at folk burde komme seg ut i frisk luft, men samtidig holde trygg avstand – for å ivareta både psyke og kropp.

– Turorientering eksploderte! Vi må helt tilbake til 1980-tallet for å finne en tider da dette var svært populært. Nå er det populært igjen, og mer enn noen gang, sier Ninni Tornøe Jonsson, ansvarlig for tur- og mosjonsorientering i Orienteringsforbundet.

Antall besøk på nettsiden turorientering.no har økt med 105 prosent på et år – fra 2,5 millioner i 2019 til 5,4 millioner i 2020.

– 36.000 turkonvolutter ble distribuert, men disse brukes trolig av flere. Vi anslår at mer enn 100.000 personer går turorientering i Norge, med mer enn 20.000 nyregistrerte brukere, sier Jonsson.

Skog, fjell, by og tettsted

De rundt 11.000 postene som var hengt ut rundt om i Norge, ble registrert funnet til sammen 1,3 millioner ganger i 2020. I 2019 var tilsvarende tall litt over 510.000. 80 prosent av postene er plassert i skog og fjell, resten er i bystrøk og tettsteder.

Av de 1000 kartene som ligger i portalen, er 200 av dem gratis kart med såkalt grønne nybegynnerturer for alle, der det ikke trengs kompass. «Grønne turer for alle» heter konseptet, som støttes av Miljødepartementet og er et lavterskeltilbud for nye som vil prøve å bevege seg med kart. Det ble lastet ned over 100.000 kart i fjor fra nettet.

Gikk ned 25 kilo

En av dem som begynte med turorientering i 2020, var Hallgeir Bakken. Han hadde ikke løpt orientering på 40 år da datteren hans sa at han satt for mye i sofaen. Det var 6. april i fjor.

– Det var klar beskjed: «Du har blitt feit», sier Hallgeir.

Han beskriver de første turene som ekstremt tunge.

– Jeg innså jo at kondisjonen min var på lavmål. Men med flere turer ble den bedre, og vekta beveget seg rett vei. Det begynte rett og slett å bli gøy, og samtidig gjorde også covid-19 og hjemmekontor det mulig til å komme seg oftere ut i skogen, sier Bakken.

Det ble hele 3900 poster totalt i hele 2020, mens han så langt i år leder norgesrankingen og nærmer seg 1000 poster.

– Et visst konkurranseinstinkt skal jeg innrømme at jeg har. Da jeg oppdaget rankinglistene på nettsidene, satte jeg meg stadig nye mål om hvor langt opp på listen jeg skulle nå.

Han nådde fjorårets mål om å gå en strekning som tilsvarer Lindesnes til Kirkenes innen et år.

– I tillegg har jeg blitt 25 kilo lettere, og ikke minst har jeg hatt ufattelig mange fine turer og sett hvor mange flotte steder som finnes, om det er på Sørlandet, i Østmarka, Sørmarka eller andre steder. Når noen sutrer litt for at treningsstudioene er stengt, ler jeg litt for meg selv. Det finnes ikke noe bedre treningsstudio enn skog og mark, og med turorientering trener du også hodet, sier han.

Treff i skogen

Svein Granerud forteller at han og Marit en dag i skogen i fjor traff på en fyr de lurte på kunne være denne karen de hadde sett kom i et rasende tempo oppover rankinglistene.

– I skogen er det litt sånn som på sjøen, man slår av en prat med folk som er ute i samme ærend. Det var noen med måten han snakket om dette på. Vi sirklet oss litt inn, og så gjettet vi hvem den andre var, sier Svein.

Han sier de har truffet mange trivelige folk med kart.

– Vi har tenkt at det er blitt som på det var på 1940- eller 1950-tallet, da alle gikk på tur med matpakke, termos og ærbødig avstand. Det er utrolig mye hyggelige mennesker å treffe i skogen.

Fakta om turorientering

  • Mosjonsaktivitet som kombinerer orientering med naturopplevelser.
  • Ved hjelp av kart leter du deg fram til poster satt ut i nærmiljøet ditt, gjerne ute i skog og mark, men også i byområder og parker.
  • For hver post noterer du en bokstavkode og registrerer den på nettstedet til arrangør, eller skanner en QR-kode. Før klippet man et merke med tang som hang ved posten.
  • Til sammen mer enn 160 arrangører over hele landet.
  • Deltaker bestemmer selv sitt eget tempo, hvor mange poster skal tas, og i hvilken rekkefølge.
  • Man kan drive turorientering alene, med familie, arbeidskolleger, venner eller andre.
  • Postene/turene er delt inn i fire fargenivåer som viser vanskelighetsgraden og gjør det enklere å velge turen som passer best. For de to enklere nivåene trengs det ikke kompass.
  • Drives hele året, men mange begynner rundt påsketider, når andre aktiviteter og konkurranser enten er ferdige eller ikke har startet opp ennå.

Tips for å komme i gang

  • Turorientering.no gir en oversikt over alle arrangørers turtilbud og mulighet for å kjøpe og skrive ut kart på egen PC. Turorientering kan også kjøpes i butikk. Oversikt over utsalgssteder finner du på nettportalen under hver arrangør.
  • Forbundet har også gratisappen Turorientering der man kan laste opp kart og registrere turer og poster som er tatt.
  • Turenes vanskelighetsnivåer er de samme som alpinløypenes: Grønn, blå, rød og svart. Grønn er for nybegynnere, og svart er for de viderekomne. Flere grønne turer er merket for rullestol.
  • Orienteringsforbundet har interaktivt minikurs på 12 leksjoner for å bli kjent med kart og kompass.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse