Etter at PSA-gruppen og Fiat Chrysler Automobiles slo seg sammen og dannet selskapet Stellantis i januar, har konsernsjef Carlos Tavares sagt at produksjonskostnadene ved Fiats fabrikker i Italia er opptil fire ganger så høye som ved konsernets anlegg i Frankrike og Spania.
For å få ned kostnadene har de sett på steder der det kan spares inn, uten oppsigelser. Ved Mirafiori-anlegget i Torino, hvor de lager den elektriske 500-modellen, har løsningen vært å redusere antallet toaletter, kutte ned på rengjøringsskiftene, sette ned temperaturen og reorganisere transportfasilitetene, melder Reuters.
Dette har ikke falt i god gjord hos fagforeningen.
– Dette skjer under pandemien, når de burde øke tilgjengelige toaletter og vaskemuligheter, ikke kutte i dem, sier Davide Provenzano i Fiats fagforening.
Provenzano mener i tillegg at kuttene er som «en dråpe i havet» når det gjelder økonomien.