Toyota GR Yaris er en rallybil i sivil. Den har blitt så gøyal som man kunne håpe.
Toyota Yaris er ikke en bil som får entusiastene til å snu seg. Riktignok er den nye hybridmodellen forholdsvis kvikk og tøff, men du tar uansett ikke en Yaris med på stripa i Bø.
Inntil nå.
GR Yaris har nemlig svært lite til felles med den vanlige Yaris-modellen. At den har tre i stedet for fem dører, er faktisk en av de minst viktige forskjellene.
Egentlig er det ganske underlig at GR Yaris i det hele tatt finnes. I utgangspunktet er den en såkalt homologeringsmodell, det vil si at den er laget for å tilfredsstille regler i motorsport. I dette tilfellet rally. Meningen er at biler som konkurrerer i sporten, ikke skal være for spesialiserte, dermed er det et krav at produsenten også lager bilen for vanlig salg.
Racingavdelingens verk
GR Yaris er laget av racingavdelingen til Toyota, Gazoo Racing, med ville hastigheter på smale skogsveier i tankene. Og den er utviklet i motsatt rekkefølge av det som er vanlig. Normalt starter fabrikkene med en standardbil og gjør deretter en mengde oppgraderinger.
Med GR Yaris har man i stedet startet med å utvikle en rallybil, som så blir tilrettelagt slik at den kan brukes på vanlig vei. Noe som gjør den til noe i nærheten av en spesialbygget racingbil for daglig bruk. Dette er ikke en liksomversjon av kjøretøyet kjeledresskledte karer fyker rundt i skauen med. Dette er en rallybil i sivil.
Det merker man! Glem alt du forbinder med Yaris og det aller meste du assosierer med Toyota. GR Yaris er enkelt og greit den morsomste bilen som har kommet på markedet den senere tiden.
Visstnok er det bare lyktene og speilene som er igjen fra Yaris-utgaven folk flest går for. At GR Yaris har en tresylindret motor under panseret, skal man heller ikke la seg lure av. Her har GR-avdelingen hentet ut 261 hestekrefter, og det i en bil som veier rundt 1,2 tonn. Selvsagt har den firehjulstrekk, samt et understell som er laget for å tåle påkjenningene en rallysjåfør kan utsette det for.
Manuell
Innvendig er det forholdsvis «standard» Yaris, det betyr en litt for høy sittestilling, men et greit og ryddig interiør. Et par viktige avvik fra en standardbil er det dog. Setene er av den sportslige typen, og ikke minst har bilen en girspak som er koblet til en manuell kasse. Toyota leker ikke entusiastbil.
Girkassen er tettsteget, og det er en sjelden glede å styre den i en verden som ellers er tatt over av automatgir med hendler på rattet. Lyden fra motoren er ikke så brutal, men den har en hissig summing som passer til en bil av en denne størrelsen.
For å ha ordentlig glede av denne bilen må man finne fram til en av Norges utallige, lite trafikkerte og landlige veier. GR Yaris er ikke en bil man har anskaffet seg av fornuftshensyn, men for å ha det gøy. En så kort akselavstand gir ikke så mye komfort, og understellet er laget mer med tanke på veigrep og tilbakemeldinger fra underlaget enn for å bevare kullsyren i Farris-flaska.
Klassisk moro
GR Yaris byr på kjøreglede av den klassiske sorten – mer analog enn det man normalt får i dagens sporty biler. Noe av årsaken til denne følelsen er det manuelle giret, men også at bilen er satt opp som en racingbil, der man kan velge litt ulike nivåer av aggressivitet. Blant annet hvor mye kraft som sendes til bakakslingen. I motsetning til med mange andre av dagens høyytelsesbiler, føles det aldri som kjøreopplevelsen går gjennom et elektronisk filter. Den forholdsvis lave vekten gjør bilen veldig letthåndterlig. Kanskje viktigst av alt: Bilen byr på stor moro i hastigheter som er godt innenfor regelverket.
GR Yaris er veldig dyr til å være en Yaris. Men når man skjønner at den nesten er et spesialbygg for rally, som nærmest tilfeldigvis er tilgjengelig for hvem som helst, føles det like spesielt som å kjøre en bil til fire ganger så mye penger.
Tekniske data
Toyota GR Yaris Circuit Edition
Pris: 564.900.-
Motor: 3 syl. Bensin. Turbo. 1618 ccm. 261 hk. 360 Nm.
Aks: 5,2 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Forbruk: 0,8 l/mil
Utslipp: 168 g/km CO2. 19,1 mg/km NOx
LxBxH: 3994/1806/1461 mm
Egenvekt: 1280 kilo
Pluss og minus
+
Gøyale kjøreegenskaper
En rallybil til vanlig bruk
Manuell girkasse
–
Noe høy sittestilling