For ti år siden var dieselbilene totalt dominerende på nybilmarkedet. Nå vil nesten ingen ha dem.
For ti år siden hadde dieselbilene en markedsandel på ganske nøyaktig 75 prosent i personbilsektoren. Gjennom de tre første månedene av 2021 ble det registrert 723 nye dieselbiler, noe som tilsvarer en markedsandel på 4,7 prosent. Det er også nær en halvering sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi ser en tendens til at dieselbilene sakte, men sikkert mister sin betydning i markedet. Og salget av rene bensin- og dieselbiler utgjorde kun 9,5 prosent av nybilsalget i mars, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.
Han legger til at dette er en svært lav andel og helt unikt sammenlignet med andre land.
Dieselbilenes sterke posisjon i det norske markedet for ti år siden var blant annet en følge av en avgiftsendring som favoriserte lavt CO2-utslipp. Siden den gang har avgiftsleggingen lagt mer vekt på lokale utslipp, som NOX. I tillegg har elbilene, som er helt uten avgifter, tatt over en stor del av markedet. I mars var elbilandelen 56 prosent.
Hybrider
De hybride drivlinjene har også fått en stor kundegruppe. Over 30 prosent av bilene i mars hadde en slik drivlinje. De fleste har en bensinmotor i kombinasjon med elmotoren, men det er også noen dieselhybrider.
Ett av merkene som har hatt en ekstrem omveltning når det gjelder drivlinjer, er Mercedes-Benz. I 2010 var 90 prosent av bilene de solgte med dieselmotor, i dag står de for 4,5 prosent. Mercedes har også et innslag av dieselhybrider, 16 prosent av volumet i mars, men informasjonssjef Audun Hermansen er usikker på om disse er på vei til å erstatte den rene dieselbilen.
– Det er vanskelig for meg å være så kategorisk, da ren diesel har sine klare fordeler, men salgstallene indikerer at du sannsynligvis har rett i det.