Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 november 2021 19:30
Del på Facebook
SPORTY: GTS-versjonen av Porsche Taycan Cross Turismo har lavere bakkeklaring enn dagens utgaver. Foto: Produsenten
SPORTY: GTS-versjonen av Porsche Taycan Cross Turismo har lavere bakkeklaring enn dagens utgaver. Foto: Produsenten

Store internasjonale bilutstillinger har det knapt vært noen av siden pandemiens start. Nå begynner de å komme tilbake.

Los Angeles Motor Show har nettopp åpnet, og der ble det vist flere nye elbilmodeller som vil treffe det norske markedet i løpet av 2022 og 2023.

Porsche presenterte en ny variant av Taycan, en GTS-utgave. Dette er en modell som skal ligge mellom 4S og Turbo-versjonene. Modellen blir den første Taycan med rekkevidde på over 50 mil, nærmere bestemt 50,4 mil. Effekten er 598 hestekrefter, og null til hundre skal ta 3,7 sekunder.

For Norge er det trolig Taycan Cross Turismo som er aller mest interessant, og i GTS-utgave avviker bilen fra dagens Cross Turismo. Den har ikke den samme SUV-bakkeklaringen, heller ikke de ekstra skjermbeskytterne. Det er ventet at bilen kommer på markedet til våren.

Store

Hyundai og Kia viser også fram to modeller som kan bli interessante for norske kunder. De to merkene har for øvrig nylig lansert familiebilene Ioniq 5 og Kia EV6, basert på samme plattform, men med ulik og frisk design. I Los Angeles er det neste skritt som blir presentert.

Hyundai har kalt konseptet Seven, noe som kan indikere at bilen blir til Ioniq 7 når den settes i produksjon. Dette er en stor SUV, som skal ha sportslige egenskaper, bygget på en dedikert elbilplattform.

Seven har lang akselavstand på 3,2 meter, store hjul og aktive luftekanaler som kan åpnes og lukkes automatisk etter behov for enten kjøling eller lavere luftmotstand. Innvendig har den loungeinteriør, med noe som ligner en sofa bakerst.

Ladetiden skal være 20 minutter fra 10 til 80 prosent på en 350 kilowatts lader. I tillegg skal plattformen ha et potensial for svært lang helelektrisk rekkevidde.

I likhet med Seven er Kia EV9 en ganske eksperimentell bil som er 493 centimeter lang. EV9 er bygget på samme plattform som Hyundais Seven, og begge bilene består i stor grad av bærekraftige og økologiske materialer.

Hvor mye av det spesielle som er igjen når bilene går i produksjon, er usikkert – men både Ioniq 5 og Kia EV6 har beholdt mye av designen fra de tidligste versjonene som ble vist.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse