Flere av dagens Volvo-modeller forsvinner ut av sortimentet neste år, når selskapet forbereder seg på å bli helt elektrisk.
Volvo i Norge sier 2021 blir deres nest beste år noensinne, bare slått av 1985. Da leverte de ut i overkant av 14.000 biler, mens de år kommer til å havne på rundt 13.500 stykker. 96 prosent av disse har ledning, det er altså enten ladehybrider eller elbiler.
– I 2022 avvikler vi salget av dieselbiler i Norge, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby under en årsoppsummering via Teams. – Vi kommer bare til å selge ladbare biler, enten elektriske eller ladbare hybrider, fortsetter han.
Dieselbilen V60 Cross Country er dermed blant modellene som forsvinner ut av det norske markedet. Fra i fjor til i år har leveringstallet for dieselbiler falt med 50 prosent for Volvo. Antallet havner i år på cirka 500 biler, hvorav mange er til politiet.
Trosby ser på ladehybridene som en brobygger over til elbiler, og mener de har en funksjon «en liten stund til». Ladehybridene i 60- og 90-serien har fått en ny drivlinje, med lengre elektrisk rekkevidde, tilpasset bilavgiftene som kommer fra nyttår.
Flere elbiler
Men også XC40 som ladehybrid fases ut i Norge, da den ikke matcher de nye kravene. Dessuten leveres den i en elektrisk utgave som Trosby uansett mener ville danket ut ladehybriden.
Innen 2025 skal Volvo lansere ytterligere fem nye elbilmodeller.
– Neste år kommer et nytt flaggskip, forteller Trosby.
Bilen han snakker om, er en stor elektrisk SUV som skal erstatte dagens XC90. Den bygges på en helt ny plattform tilrettelagt for en elektrisk drivlinje. Modellen skal være utstyrt med blant annet lidar-teknologi, slik at den er forberedt på selvkjøring den dagen det blir tillatt.
I relativt nær framtid kommer det også en elektrisk SUV som er mindre enn XC40. Litt lengre fram i tid vil Volvo lansere en elektrisk etterfølger til 60-serien.