Ford Mustang Mach-E GT er en svært morsom familiebil. Men når kulda setter inn, er det sentrale ting som forsvinner ut.
Ford Mustang Mach-E har truffet det norske markedet på en vellykket måte. Det er lenge siden Ford har hatt en annen bilmodell som har toppet de månedlige registreringslistene Opplysningsrådet for veitrafikken. Ford Mustang Mach-E har klart det to ganger i år.
Som et tegn i tiden har modeller som tidligere var søylene i salget, forsvunnet. Mondeo og Fiesta forhandles ikke lenger i Norge, mens Mustang Mach-E i år står for nær 70 prosent av salget.
Det har opplagt vært ganske mye morsommere å jobbe som Ford-forhandler i år enn i de foregående årene. En elektrisk familie-SUV er en gullbarre i det norske bilmarkedet. Mustang Mach-E har løftet Ford tilbake til «topp ti» og gitt merket en vekst på over 180 prosent.
Bilen vi tester, viser også at markedet for elbiler virkelig har modnet, for dette er en høyytelse-variant av Mustang Mach-E. Totalt kan man nå velge mellom fem ulike utgaver av bilen. For få år siden var det vanlig at en elbil fantes i én utgave.
Velutstyrt
Mustang Mach-E GT har litt større batterikapasitet enn standardutgaven, men aller viktigst: mer muskler. Nærmere bestemt 487 hestekrefter – mot 351 i Long Range. Dette er med andre ord en riktig så sprek familiebil. Null til hundre på 4,4 sekunder var for ikke lenge siden territoriet til en supersportsbil.
GT-utgaven er 90.000 dyrere enn Long Range, men her skal det sies at GT-en har alt av utstyr. Så vidt vi kan se, er det eneste ekstrautstyret frekk lakk, som testbilens «Cyber Orange», og panoramatak. I tillegg er styringen tunet til en litt mer sportslig følelse, bremsene er røde og fra Brembo, og man sitter i sportsstoler. Av teknologiske hjelpemidler er alt på plass.
Fra før av er Mustang Mach-E en av de morsomste elbilene å kjøre, og i GT-versjon er den enda artigere. Noe som er vesentlig. Hvorfor skulle man ellers legge i mye mer penger? Mange elbiler er grådig spreke rett fram, men mindre festlige i sving. Dette er jo biler som er tunge, på grunn av batteripakken. Det kreves derfor en stødig ingeniør for å sette opp en bil som takler vekten når svingene kommer, uten at all komfort er vasket vekk.
Utemmet hest
Her er Mustang Mach-E god. Den er riktignok stivere enn mange av de andre familie-SUV-ene, litt som en Tesla Model Y, men absolutt innenfor komfortsonen. Det vel også bare Model Y Performance som kan matche Mach-E GT i ytelser. Teslaen dukker for øvrig opp i Norge litt ut i 2022, til en noe lavere pris, men Ford-en har et interiør som forsvarer den ekstra kostnaden.
Innvendig er det nemlig riktig så fint i en Mach-E. Materialene og den opplevde kvaliteten imponerer. Foran føreren er det en liten skjerm med kjøreinformasjon, i midten er det en diger skjerm som har logiske menyer og god grafikk. Her kan man også stille inn bilens kjøremoduser. Den mest intense modusen har det noe fjollete navnet «utemmet». Vrinsk vrinsk.
Da vi hadde bilen, var det tidvis temmelig kaldt og snøvær, dermed var det begrensede muligheter for å bli godt kjent med kjøreegenskapene. Men til gjengjeld fikk vi mulighet til sjekke ut hvordan bilen oppfører seg under litt vriene kjøreforhold.
Vinterforbruk
Konklusjonen er at den klarer seg utmerket. Riktignok er bremsene veldig kontante, noe som krever litt tilvenning, men balansen og bilens evne til å rute trekkraft fornuftig mellom de fire hjulene virker veldig bra. Hvis man er av den lekne typen, er det heller ikke noe problem å legge inn en sladd eller to. Nå skal det sies at antispinnsystemet ikke kan deaktiveres 100 prosent, men det lar seg likevel gjøre å få inn noen fine og brede svinger hvis man finner en egnet plass.
Noe som ikke er like vellykket, er bilens forbruk, og dette er slett ikke uvesentlig. Det var som sagt kaldt, men et snittforbruk på 2,7 kWt per mil er altfor mye. Nettokapasiteten til batteriet er 88 kWt, det gir en rekkevidde på drøyt 30 mil. Ikke imponerende. Og under glatte forhold er det heller ikke aktuelt å bruke regenereringssystemet, slik at det i liten grad hentes inn energi mens man kjører.
Bilen har riktignok en ladefart på brukbare 150 kilowatt, men i kulde, og med stor aktivitet på ladeplassene, så vi aldri noen slike tall under ladeøkta.
Mustang Mach-E GT er tipp topp for dem som ønsker en familieelbil som også er litt ekstra gøyal på veien, men det virker som bilen blir svært preget av vinterklima når det kommer til rekkevidde. Det kan helt klart kan bli et irritasjonsmoment hvis man er av dem som skal på hytta hver helg. Da vil det sikkert også være litt dumt at bilen ikke kan ha takstativ.
Tekniske data
Ford Mustang Mach. E GT
Pris: 635.000.-
Pris testbil: 658.000.-
Motor: To elmotorer. 487 hk 860 Nm.
Batteri: 98,7 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Rekkevidde: 500 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 4,4 sekunder
Mål (LxBxH): 4743/1881/1613 mm
Bagasjeplass: 402/1431 liter
Vekt: 2218 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Pluss og minus
+
Kjøreegenskaper
Interiør
Kult utseende
–
Rekkevidde/forbruk