Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
27 mars 2022 19:30
Del på Facebook
STOR SUV: Mercedes EQS SUV er en stor bil som ruller inn i den aller mest eksklusive delen av elbilsegmentet. Foto: Produsenten
STOR SUV: Mercedes EQS SUV er en stor bil som ruller inn i den aller mest eksklusive delen av elbilsegmentet. Foto: Produsenten

De tre tyske bilprodusentene Audi, BMW og Mercedes satser tungt på elbiler. Snart er alle klare med utgaver i det øvre sjiktet.

Mercedes har vist fram de første bildene av sin kommende el-SUV. Bilen er bygget på samme plattform som EQS, har fått navnet EQS SUV og skal ha mulighet for tre seterader.

Annonse
Annonse

Innvendig kan man velge den samme store skjermen som i EQS, det vi si MBUX Hyperscreen på 56 tommer. Utover dette er det sparsomt med informasjon, mer kommer når bilen har verdenslansering 19. april.

– Vi forventer at bilen kommer til Norge i begynnelsen av 2023, sier André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske importøren.

Det er ennå ikke klart når de norske prisene kommer.

TV i taket

BMW, på sin side, er midt inne i et lanseringsrush av nye elbiler. Sent i 2021 kom i4 og iX. I 2022 kommer iX1 og i7. Sistnevnte blir, som navnet antyder, en elektrisk 7-serie, noe som også betyr at det er en stor sedan.

Bilen skal ha mer enn 600 hestekrefter og en antatt rekkevidde på rundt 60 mil. Utvendig vil den ha en svær grill, med lyskontur og frontlykter laget av krystallglass.

Annonse
Annonse

I baksetet kan passasjerene benytte seg av BMW Theater Screen, en 31-tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning, som felles ned fra taket.

– Mer informasjon vil følge i april. BMW i7 lanseres i 2022, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske importøren.

Stasjonsvogn

For ikke så lenge siden viste Audi A6 e-tron, nå ser det ut til at den også skal komme som stasjonsvogn. A6 Avant e-tron er bygget på PPE-plattformen som Audi har utviklet sammen med Porsche. Bilen har et 800-voltssystem, skal ha en ladefart på 270 kilowatt og en rekkevidde på inntil 70 mil.

I pressemeldingen antyder Audi at bilen vil komme i flere motorversjoner. Konseptbilen har to motorer på til sammen 475 hestekrefter og et dreiemoment på 800 newtonmeter.

Som med de andre elektriske konseptbilene som Audi har vist de senere årene, vil A6 Avant e-tron havne i butikkene etter hvert.

– Det er forventet at A6 Avant e-tron går i produksjon i 2024, sier Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef hos den norske Audi-importøren.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse