Annonse
Annonse
NTB
Tema
NTB
26 mars 2022 19:30
Del på Facebook
HJERTET: Ønsker du deg en forholdsvis billig familiebil som er stilig, men kanskje ikke så fornuftig? I så fall mener Benny Christensen, Brooms bilekspert, at Alfa Romeo 159 er midt i blinken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
HJERTET: Ønsker du deg en forholdsvis billig familiebil som er stilig, men kanskje ikke så fornuftig? I så fall mener Benny Christensen, Brooms bilekspert, at Alfa Romeo 159 er midt i blinken. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Utvalget av brukte familiebiler er enormt. Her får du ekspertens favoritter – enten du vil kjøpe med hjertet eller hjernen.

På Finn.no ligger det nå godt over 60.000 biler. Hvordan velge riktig familiebil i dette havet av tilbud? Svaret avhenger av hva slags bilkjøper du er. Der noen bare tenker fornuft, er andre mest opptatt av å ha det moro.

Vi har bedt Benny Christensen, bilekspert i Broom, plukke ut én fornuftig og én gøyal familiebil i prisklassene 100.000, 250.000 og 500.000 kroner.

100.000 kroner

Det fornuftige valget: Toyota Auris Touring Sports Hybrid. 2014 / 100.000 km. Stasjonsvogn med legendarisk driftssikkerhet og grei plass. I utgangspunktet samme bilen som den banebrytende hybriden Prius. Samme forbruk, mer plass og penere design. Dette er fornuft på fire hjul.

Det morsomme valget: Alfa Romeo 159 Sportwagon. 2011 / 100.000 km. Fantastisk lekkert design som står seg godt den dag i dag. Underholdende kjøreegenskaper, og med riktig motor byr den også på italiensk temperament. Kvaliteten er ikke alltid helt på topp, så en grundig sjekk før kjøp er på sin plass. Denne bilen kjøper du med hjertet og ikke med hjernen.

250.000 kroner:

Det fornuftige valget: Volvo XC70. 2013 / 130.000 km. Traust Volvo stasjonsvogn med dieselmotor. Bilen har Haldex firehjulsdrift, og god pakkeklaring sikrer god framkommelighet uansett underlag. Gode seter, god plass og som alltid i Volvo – god sikkerhet. Trygge og komfortable kjøreegenskaper.

Det morsomme valget: Jaguar XF Sportbrake. 2015 / 125.000 km. Aristokratisk og småsnobbete engelskmann med særegent, men pent design. Til denne prisen er den som regel utstyrt med dieselmotor på 163 hk og bakhjulsdrift. Dette er mye bil for pengene og definitivt en bil som ikke «alle» har maken til. God komfort.

500.000 kroner:

Det fornuftige valget: Tesla Model S 100D. 2018 / 65.000 km. Stor, svært romslig, komfortabel og stillegående bil. Med denne store batteripakken er rekkevidden teoretisk på godt over 60 mil, og man har tilgang til Teslas unikt gode ladenettverk. I tillegg er bilen svært sprek med sine 417 hk. På kjøpet får man også høy tech-faktor.

Det morsomme valget: Porsche Cayenne 3,0 diesel. 2013 / 100.000 km. Staselig familie-SUV med sterk motor, god plass og god framkommelighet. Muligens med et ørlite innslag av «blærefaktor». Premiumbil med svært høy opplevd kvalitet, nydelige materialer, fin finish og som regel mye utstyr. Kjøreegenskapene heller klart mot det sporty, selv om hele familien, all bagasjen og bikkja får plass.

Folk flest kjøper brukt

Det er mye snakk om hvilke av de nye bilene som selger mest, men folk flest kjøper bruktbil.

I fjor ble det foretatt 527.807 eierskifter av personbil i Norge, mens det ble registrert 176.276 nye biler, noe som for øvrig var rekord. Den totale personbilbestanden er 2,85 millioner biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra starten av 2022 til midten av mars har det vært drøyt 93.000 eierskifter av personbiler, noe som er et par prosent lavere enn i fjor.

– Mengden eierskifter følger grovt sett kurven til nybilsalget. Så den er lavere nå enn i fjor, grunnet chip-mangel og krigen i Ukraina som har gitt flere bilmerker forsinkelser og problemer med produksjonen, sier Jan Petter Røssevold, spesialrådgiver i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Avgiftspolitikk

I bruktbilmarkedet er det flest biler som er tre til fire år gamle. Det henger sammen med leasing, som gjerne har en varighet på nettopp tre-fire år. Også en annen ting enn alder skiller bruktbilmarkedet sterkt fra nybilmarkedet: Det er flest dieselbiler som selges.

– Det er fortsatt flest dieselbiler som omsettes brukt. Mange av dem ble solgt nye etter avgiftsomleggingen i 2007 og er nå på bruktmarkedet. Bensinbiler går kraftig tilbake, mens det også går nedover med diesel. Elbiler øker og vil fortsette med det, sier Røssevold.

I 2007 ble avgiftspolitikken lagt om fra å fokusere på vekt og hestekrefter, til CO2-utslipp, noe som favoriserte dieselbilene. I 2007 var dieselandelen av nye biler på 74 prosent, og den holdt seg på det nivået i flere år. Andelen gikk først ned da hybridbilene, og etter hvert elbilene, fikk fotfeste. I 2015 var dieselandelen blant nye biler på 41 prosent, mens bensinbilene sto for 29 prosent. I år er dieselandelen 3,7 prosent, omtrent det samme er bensinandelen, mens elbiler står for 80 prosent av nybilregistreringene.

Viktige vurderinger

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, sier det er viktig å ha gjort en del avveininger før man eventuelt kjøper seg en bruktbil.

– Som alltid med et bilkjøp, nytt eller brukt, er det et stort poeng å legge inn noen parametere på forhånd. Det er nærmest ubegrensede mengder med bruktbiler der ute, så da må man først finne ut hvilket behov bilen skal dekke.

Hvis man går for en bil som er godt brukt, mener Bergerud at det absolutt vil være nyttig å ta den med på en teststasjon før man bestemmer seg. Der vil eventuelle kostbare framtidige problemer kunne bli avdekket.

De mest omsatte bruktbilene består naturlig nok av modeller som var populære som nybiler for noen år siden. Topp tre blant bruktbilene så langt i år er Volkswagen Golf med fossilmotor, foran BMW 3-serie og Nissan Leaf.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte