Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
11 august 2022 13:00
Del på Facebook
RULL DEG EN SIGAR: De sigartynne børekene er gode både til middag og som kosemat. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
RULL DEG EN SIGAR: De sigartynne børekene er gode både til middag og som kosemat. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Mange har kjøpt med seg en børek i farta, langt færre har prøvd å lage det selv. Har du den magiske filodeigen i fryseren, er det fort gjort.

Børek får meg til å tenke på dårlig tid og smarte løsninger. Den tyrkiske godbiten er nemlig min «go-to snack» i tidsklemma. Med sin sprø, fete, salte innpakning og sitt smaksrike fyll er børeken rett og slett veldig praktisk håndmat idet jeg stresser fra gjøremål til gjøremål.

Annonse
Annonse

Min favorittbørek er fylt med spinat og feta – litt fordi jeg vokste opp med Skipper'n på TV og fortsatt tror jeg får store muskler av spinat.

Tidligere har jeg aldri tenkt tanken å lage børek hjemme til middag eller helgekos, men det kjenner jeg at det skal bli en endring på nå. For ikke bare er denne retten morsom å lage, gjerne sammen med barna, men også ypperlig for å få brukt opp matrester.

Her kan du nemlig fylle med alt mulig. Du kan for eksempel bruke litt hakket, stekt sopp eller tacorestene fra fredagen. Eller bare masse forskjellige grønnsaker blandet med ulike oster du måtte ha liggende.

Alt handler om å ha det magiske produktet filodeig liggende i fryseren. Disse arkene med tynne, nesten transparente ark av deig brukes også til vårruller. Vi kan i tillegg lage desserter med dem, for eksempel baklava der man legger arkene lagvis med nøtteblanding og honning før baking.

Hummus er populært hjemme hos meg, og veldig godt til børek. Når du først er i gang, bør du lage masse av denne gode dippen.

Den kremete, fløyelsmyke pureen av kikerter, hvitløk og sesampasta er perfekt til retter fra Midtøsten, som børek eller friterte auberginer. Men utover det er den også helt fantastisk som dipp til rå grønnsaker og potetgull. Hummus er også et deilig garnityr til middagsretter – til alt fra vegetariske retter til stekt hvit fisk og kylling, svin og storfe. Så skaff deg et stort norgesglass eller lignende, og start hummusproduksjon hjemme i stor skala!

Annonse
Annonse

Børek med grønnkål, feta og hummusdipp

Ingredienser (2 personer)

8 ark filodeig
70 g fetaost
2 store never grønnkål
0,5 rød chili
1 egg
1 boks kikerter
1 fedd hvitløk
6 ss olivenolje
5 ss tahini (sesampasta)
1 ss meierismør
1 sitron
salt
kajennepepper
solsikkeolje

Framgangsmåte

Rens og vask grønnkål, og kutt den litt grovt opp. Sett en kjele på medium varme, og tilsett kålen sammen med finhakket rød chili, smør og noen dråper med vann. La dette få surre og svette i 2–3 minutter til væsken er borte og kålen har kollapset helt. Ta kålen opp og avkjøl den før du kutter den opp fint med en god kniv.

Bland inn fetaost i kålblandingen, og smak til med salt og sitronsaft.

Legg filoark på kjøkkenbenken eller skjærefjøla, og spre fyllet utover. Pensle med pisket egg, og rull sammen til tynne sigarer. Fold inn eller klem sammen endene.

Skyll kikertene godt i kaldt vann, og legg dem over i en egnet beholder sammen med finhakket hvitløk, olivenolje og tahini. Kjør hummusen helt glatt, luftig og kremet med en stavmikser. Smak til med salt og kajennepepper.

Ved servering stekes børekene i en stekepanne med rause mengder solsikkeolje. Se til at de blir gylne rundt det hele. La børene få renne av seg overflødig fett på et kjøkkenpapir før du serverer dem med hummus som dipp.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse