Det er mange grunner til at Toyotas første elbil bZ4X blir en bestselger i Norge. Men på ett område kommer den til kort.
Det var meningen at Toyota skulle starte utleveringene av bZ4X i sommer. Men da viste det seg at det var noe galt med hjulboltene, og ingen vil vel ha en bil som kan miste hjulene. Først nå er bilen klar for norske veier.
Det betyr også at det trolig er tusenvis av kunder som endelig kan få sin nye bil. For dette er en bil som treffer midt i markedet for familie-SUV-er. I tillegg er det Toyotas aller første elbil. De siste årene er Toyota det eneste merket som har klart å ha en fossilbil, RAV4, blant Norges mest solgte modeller. Toyota har med andre ord svært lojale kunder, som fortsatt har kjøpt fossilbil i en tid da 80 prosent av alle nybiler er elektriske.
De ytre og indre målene til bZ4X og RAV4 er svært like. Den største forskjellen er prisen. En RAV4 med samme utstyr som testbilen koster drøyt 110.000 kroner mer.
Testbilen har utstyrsnivået Active Tech, det mellomste av de tre som tilbys, og koster fra 496.000 kroner med firehjulstrekk. Velger man forhjulstrekk, kan man trekke fra 30.000 kroner.
Underlig lav kapasitet
I gulvet ligger en batteripakke som er oppgitt til å være på 71,4 kWt. Altså i samme størrelsesorden som Volkswagen ID. 4 og Tesla Model Y. Ifølge Toyota skal utgaven vi tester, ha 46 mils rekkevidde. Det er litt mindre enn de nevnte konkurrentene.
Men allerede når vi setter oss inn i bilen, en mild høstmorgen, er det noe som skurrer. Displayet forteller at den fulladede bilen har en kapasitet på 31 mil. At den virkelige rekkevidden er noe snauere enn det som står i brosjyren, er ikke uvanlig. Men dette avviket, på 15 mil, er av en størrelse vi ikke har vært borti før.
Forklaringen vi får fra Toyota, har to elementer: Den første handler om den usynlige bufferen. Når rekkeviddeindikatoren står på 0 kilometer, er det i realiteten rundt åtte prosent kapasitet igjen på batteriet. Denne bufferen er ifølge Toyota større enn hos konkurrentene. Problemet er bare at dette er noe de færreste sjåfører vil ta sjansen på å benytte seg av – man ser jo ikke hvor mye man har å gå på.
Den andre delen av forklaringen handler om eco-modus. For mens testbilen sto i normalmodus, ville eco-modus gitt mange flere mil. Eco-modus betyr at bilen har tregere gassrespons, men enda viktigere: At bilens klimaanlegg tar det skikkelig med ro. Men i vinterland er nok dette noe de færreste vil være fornøyd med.
Rart regnestykke
I tillegg må det sies at regnestykket ikke går opp uansett. Testbilens oppgitte forbruk er 1,62 kWt per mil, men vi erfarer er det er en god del høyere. I trivelige høstvær, med rundt 10 grader og oppholdsvær, samt mye landeveiskjøring i 60- og 80-soner, registrerte vi et forbruk på ganske nøyaktig 2,0 kWt per mil.
Noen rekkeviddevinner er altså ikke bZ4X. Vel 30 mil holder likevel fint til normalbruk – og det er mye annet som er trivelig med bilen. bZ4X treffer midt i familiebilsegmentet, og på veien leverer den perfekt til slik bruk. Støyisoleringen er god, bare på grov asfalt blir hjulstøyen fra vinterdekkene godt hørbar. Understellet er en bra miks av stramt og komfortabelt. Bilen er stabil i svinger og ettergivende når det blir humpete.
Motoren er ikke av de sterkeste, 218 hestekrefter, men mer enn kvikk nok. Drivverket har sofistikerte innstillinger for framkommelighet. I kombinasjon med god bakkeklaring gjør det at du ikke trenger å oppgradere hytteveien på mange år.
Snedig skjerm
Interiøret er snedig. Løsningen med å flytte skjermen foran føreren, helt inntil frontvinduet, gjør at man ser den over rattet. Dermed får man viktig informasjon uten å bevege blikket stort fra veien. Det ser litt rart ut, men det fungerer veldig fint.
Utstyrsnivået på testbilen er midt på treet, med stoff og en del plast, uten at det er sjenerende simpelt. Setene burde hatt justerbare seteputer for folk med lange bein, men ellers er ergonomien fin.
Berøringsskjermen i midten sitter litt langt unna, men menyknappene er plassert til venstre, slik at man slipper å strekke seg så langt. Og klimaanlegget har en egen knapperad under skjermen, det er smart.
Plassmessig fungerer bilen fint. Både bagasjerommet og baksetet er av normal størrelse for familie-SUV-segmentet. Noen frunk er det ikke her, men det er et ekstra rom under bagasjeromsgulvet.
Det er mye å like med bZ4X, men det er litt forunderlig at den ikke går lengre. Toyota Prius kom for over 25 år siden, så det burde ikke stå på selskapets erfaring med batterier. Vi hadde forventet mer når de omsider serverer en ren elbil.
Er derimot rekkevidde en underordnet faktor ved bilkjøpet, er dette en bil med mange fikse løsninger og veldig riktige kjøreegenskaper.
Toyota bZ4X AWD Active Tech
Pris: 496.000.-
Motor: To elmotorer. 218 hk. 336 Nm.
Batteri: 71,4 kWt
Maksimal ladefart: 150 kW
Forbruk: 1,62 kWt/mil
Rekkevidde: 460 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 6,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4690/1860/1600 mm
Bagasjeplass: 452 liter
Vekt: 1995 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Pluss og minus
+
Riktige kjøreegenskaper
Smart interiør
–
Rekkevidde
Spesielt utseende