Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
24 desember 2022 19:30
Del på Facebook
HJUL: Større hjul gir tyngre felger. Ståle Frydenlund sier én tomme opp i størrelse koster rundt fem prosent i rekkevidde. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
HJUL: Større hjul gir tyngre felger. Ståle Frydenlund sier én tomme opp i størrelse koster rundt fem prosent i rekkevidde. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Alle snakker om rekkevidde. Færre snakker om alle tingene som bidrar til å senke rekkevidden. Det skal vi rydde opp i her.

Begrepet «rekkevidde» kom med elbilene. Tidligere var det drivstoff-forbruk per mil som var standarden. Få brydde seg likevel om hvor langt bilen gikk på én tank. Rekkevidde er vi derimot veldig opptatt av. Selv ti år etter at de første moderne elbilene kom på markedet, er rekkevidden noe av det første som trekkes fram når vi snakker om en elbil.

Annonse
Annonse

Det som ofte havner litt i skyggen, er alt som faktisk påvirker rekkevidden – ikke minst hjulstørrelsen og alt ekstrautstyret man kan velge. På grunn av dette utstyret opererer mange bilprodusenter med en minimums- og en maksimumsrekkevidde i reklamematerialet.

– «Minimum» er da rekkevidden for versjoner som har alt utstyr, mens maksimum er rekkevidden for versjoner som kun har standardutstyr. Se for eksempel på tallene for BMW iX xDrive50. Der er minimum 550 kilometer, mens maksimum er 631 kilometer.

Det forklarer sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

Store hjul

Den røde Mercedesen på bildene har masse ekstrautstyr – for totalt 171.000 kroner. På grunn av utstyret veier den omtrent 75 kilo mer enn en tilsvarende bil med standardutstyr. Den velutstyrte bilens totalpris er 646.874 kroner.

– Med alt ekstrautstyret og 20-tommersfelger har denne bilen en rekkevidde på opptil 414 kilometer. Dersom du velger en enklere utstyrt versjon med 18-tommers felger, kan du forvente opptil 436 kilometer, sier André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos Mercedes-importøren.

Noe av det som aller størst betydning, er hjulene. Rullemotstanden pluss vekten av dekk og felg er det som spiller inn.

Dekksett på Tesla

– Jeg har et konkret eksempel hentet fra Tesla Model X, som viser hvordan vektforskjellen på ulike felger slår ut på rekkevidden, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig hos Elbilforeningen.

Han testet Teslaen med to forskjellige dekksett: Pirelli PZero (265/35 R22 foran og 285/35 R22 bak) og Michelin Latitude Sport (255/45 R20 foran og 275/45 R20 bak). Samlet vekt for dekksettene var henholdsvis 145 kilo og 123 kilo.

– Forskjellen innebar faktisk en rekkeviddefordel på 10 prosent i favør av de minste hjulene. Senere tester har bekreftet tommelfingerregelen om at hver tomme opp eller ned typisk betyr pluss eller minus fem prosent rekkevidde, sier Frydenlund.

Han påpeker at tommelfingerregelen tar utgangspunkt i at hjulbredden og rullemotstanden er den samme.

– En absolutt fasit er umulig å definere, men hovedregelen gjelder uansett.

Sommer- eller vinterdekk?

Når det gjelder sommer- og vinterdekk, er ikke forskjellen så stor.

– De mest solgte moderne, piggfrie vinterdekkene har grei rullemotstand. Merk at pigg jevnt over gir langt høyere rullemotstand og dermed også kortere rekkevidde, sier Frydenlund.

Mange elbiler blir levert med «tette» felger, for eksempel i plast, som sitter utenpå felgen. Dette skal minske luftmotstanden og gi bedre rekkevidde.

– Basert på bilene jeg har undersøkt, ser det ut til at helt tette felger ikke virker så bra som man kunne anta. Årsaken er at luften fra hjulhusene ikke kommer seg ut. Det beste er «semitette» felger med noe ventilasjon i midten, sier Frydenlund og peker på den typen som sitter på den røde Mercedesen.

Annonse
Annonse

Komfort og lyd

Så var det ekstrautstyret. Særlig hos de såkalte premiummerkene, som Mercedes og BMW, er det mye å velge mellom. Mange av valgene kan øke bilens vekt, noe som igjen vil gå utover rekkevidden.

– Et panoramasoltak på en stor bil kan fort veie 20 til 30 kilo. Samme vekt gjelder gjerne aircondition, selv om det er uaktuelt å velge bort på en moderne bil. Seter med all verdens komfortutstyr øker også vekten. Dersom du liker god lyd, veier en subwoofer i bagasjerommet fort 5 til 10 kilo, sier Frydenlund.

Takboks og snø

Takboks er noe nordmenn vil ha, og mange lar den være på taket også når den ikke er i bruk. Det gjør noe med rekkevidden.

Frydenlund påpeker at elforbruket vil variere med bilens fart og boksens utforming.

– Tommelfingerregelen er 10 til 15 prosent merforbruk, fastslår han.

Snø på taket er heller ikke gunstig for rekkevidden, ettersom det påvirker aerodynamikken. Det mindre takstativet vil også ta for seg av rekkevidden, selv uten last. Frydenlund anslår rundt fem prosent merforbruk.

Drivhjul

Den røde Mercedesen har trekk på alle fire. Men som svært mange andre elbiler kan den også leveres med tohjulstrekk.

– Hvis du dropper 4MATIC firehjulstrekk, kan du forvente opptil 493 kilometer, sier Jaskiewicz hos Mercedes.

Den røde bilen mer alt utstyret har som nevnt en rekkevidde på 414 kilometer.

– Hovedinntrykket er at elbiler som er utstyrt med permanent synkron motor på begge aksler, som gir kontinuerlig firehjulsdrift, har vesentlig høyere strømforbruk enn tohjulsdrevne utgaver med motor på den ene akselen, sier Frydenlund.

– Det som er greit å ha i bakhodet, er at det er «summen av alt» som gir begrensningene. Det blir fort noen kilo her og der når man legger på ekstrautstyr, sier Tegneby hos BMW.

Han legger til at dette trolig ikke vil være særlig merkbart under daglig småkjøring.

– Men i det man legger ut på lengre turer i høyere hastighet, merker man forskjellene i større grad.

Tilhenger: Kan halvere rekkevidden

Ståle Frydenlund har gjort en rekke tester med tilhengere. Han har da ofte brukt campingvogner som veier opp mot maks av hva bilene er typegodkjent for å trekke.

– Konklusjonen er at med makstyngde øker strømforbruket med 60 til 100 prosent, avhengig av topografi. Med lettere små tilhengere, som holder seg innenfor bilens drag, nøyer bilen seg gjerne med 20 til 25 prosent økt forbruk.

Dekkdimensjon

Dekkdimensjonen består av tre tall og én bokstav, for eksempel 285/35 R22.

  • Det første tallet (285) er dekkbredden, altså bredden på dekket i millimeter.
  • Det neste tallet (35) er dekkprofilen. Tallet angir høyden på dekket i prosent av dekkbredden.
  • Bokstaven (R) er dekktypen.
  • Det siste tallet (22) viser diameteren på innsiden av dekket, og forteller om felgstørrelsen i tommer.

Kilde: Vikingredning.no

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse