Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 desember 2022 19:30
Del på Facebook
KOMPAKT: Kia Niro EV og MG4 triller inn i kompaktsegmentet, der det er en rekke valgmuligheter allerede. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KOMPAKT: Kia Niro EV og MG4 triller inn i kompaktsegmentet, der det er en rekke valgmuligheter allerede. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

MG4 er en nykommer, mens Kia Niro EV er en oppgradering av en allerede storselgende modell. Kvalitetsfølelsen spriker, men er forskjellen verdt pengene?

Kia e-Niro er god etablert i elbillandskapet. Den ble lansert i 2018, og i dag er det drøyt 9000 e-Niro på norske veier.

Annonse
Annonse

Visuelt har den ikke hatt mye særpreg, men nylig fikk den en skikkelig oppgradering, spesielt i fronten. Det nye navnet er Niro EV. Modellen har også fått et nytt dashbord, lik det man finner den større EV6.

Alt borger med andre ord for videre suksess. Men samtidig har markedet blitt betydelig tøffere de siste åren – med nye merker og et stadig bredere utvalg modeller.

MG er et av mange bilmerker som meldt seg på i kampen om norske elbilkunder. De dukket opp i 2020. Nylig lanserte de sin fjerde modell her i landet, kompaktbilen MG4.

Både Niro EV og MG4 leverer det som er standardspesifikasjoner blant kompaktbilene: et batteri på 64 kWt og en effekt på 204 hestekrefter. På papiret gir skal dette gi bilene en rekkevidde på rundt 45 mil. Men da vi testet dem, var virkeligheten litt annerledes. Displayet i bilene viste 15 minusgrader, og bakken var dekket av snø. Da er vi ikke i elbilenes foretrukne habitat.

Plass

Det varslet da også bilenes egne systemer om. Da vi satte oss inn, anslo begge bilene en rekkevidde på litt over 30 mil. Med andre ord var ingen av dem i nærheten av å by på det forbruket som står i brosjyren. Særlig kaldstartene ga brutale forbrukstall, og de klarte aldri å hente seg inn i løpet av turene.

Nå skal ikke Niro EV og MG4 få juling på grunn av dette. Alle elbiler byr på lignende avvik når kulda setter inn. Nærmere 30 mil før man må lade holder vel dessuten for de fleste av oss.

Bilene er av en størrelse som gjør at de kan fungere som familiebiler, hvis man ikke har for vane å pakke for alle eventualiteter. Bagasjeplassen er også en del større i Niro EV. I tillegg har den en mikrofrunk med plass til ladekabler.

Kiaen er noen centimeter lengre og høyere, noe som innebærer at man setter seg mer rett inn i bilen. I MG4 setter man seg ned. Vel inne i førersetet aner man at det er noe mer enn centimeter som skiller mellom de to. I Niro EV er interiøret påkostet, med en stor skjermplanke, fine materialer, elegant design og høy kvalitetsfølelse. Hos MG4 er alt langt enklere, med plast og temmelig spartanske løsninger.

Den største forskjellen

Da er vi inne på det som utgjør den aller største forskjellen mellom to bilene, nemlig prisen. MG4 koster 308.000 kroner, mens aller billigste Kia Niro EV kommer på 392.000 kroner. Testbilen vi har fått utlevert av Kia, er imidlertid på det best utstyrte nivåer av tre mulige og koster 456.000 kroner. Med andre en ganske solid differanse ned til MG4.

For MG4 er rett og slett billig – så billig at knapt noen andre modeller kan matche det. Og bilen er slett ikke så ribbet som førsteinntrykket kan gi signaler om. Den har adaptiv cruisekontroll, en tidsriktig mengde med sikkerhetsutstyr og assistanseteknologi. Ladefarten er 135 kilowatt.

Og selv om interiøret kan virke litt simpelt, er layouten samtidig ganske smart – med hylle for telefonlading greit med lett tilgjengelige oppbevaringsrom. Skjermen er dog litt knotete. Den er treg, og punktene man må berøre er ofte små. Det tar litt for mye av førerens oppmerksomhet. Ventilasjonsanlegget er i tillegg gjemt inne i menyene, noe som ikke er praktisk når det er kaldt og snøvær.

Foran eller bak

Her har Kia en langt bedre løsning, med en egen knapperekke for alt av tining og varme. I det hele tatt er førermiljøet i Niro EV svært fint. På veien er den også mer komfortabel enn MG4. Sistnevnte er hardere og mindre komfortabel når underlaget blir rufsete. Bilene er lette på rattet, med lite motstand når man svinger. Man får begrenset informasjon fra underlaget gjennom rattet, men de gir begge et presist inntrykk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

En forskjell er at Niro EV har forhjulstrekk, mens MG4 trekker bak. Under normalkjøring er ikke dette noe man merker. På glatta er det smak og behag. Noen liker at hjulspinn er koblet til hjulene man styrer, andre foretrekker at drivhjul og styring er separert.

Begge bilene kan dra henger. Niro EV trekker 750 kilo, MG4 tar 500 kilo. Ikke noe for campingvognentusiasten, men hagebøss eller sykler er ikke noe problem.

Leveringsmessig tar det tre til seks måneder å få en Niro EV, mens importøren sier MG4 kan leveres i første kvartal.

Mye for pengene

Niro EV er en bil som på mange områder virker finere enn MG4. Opplevd kvalitetsfølelse er noen knepp opp, men ikke så mye som prisforskjellen skulle tilsi. MG4 framstår som veldig mye bil for pengene. Man må godta at ikke alt er like bra, men det er samtidig imponerende å se hvor mye moderne elbil man får for en så rimelig sum.

Niro EV framstår mer som en modnet versjon av modellen som kom for noen år siden, men er kanskje ikke tilstrekkelig oppgradert. En ladefart på 80 kilowatt tilhører forrige tiår. Så det spørs om bilen forsvarer en såpass høy pris som Kia vil ha. I segmentet rundt 450.000 kroner er det dessuten mange gode alternativer. For prisen man må ut med når det gjelder MG4, er det derimot ikke like lett å finne alternativer med samme innhold.

Tekniske data

Kia Niro EV Exclusive
Pris: 456.900.-
Motor: Elmotor. 204 hk. 255 Nm.
Batteri: 64,8 kWt
Maksimal ladefart: 80 kW
Forbruk: 1,62 kWt/mil
Rekkevidde: 460 kilometer
Toppfart: 167 km/t
0-100: 7,8 sekunder
Mål (LxBxH): 4420/1825/1570 mm
Bagasjeplass: 475 liter
Vekt: 1682 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

MG4
Pris: 308.100.-
Motor: Elmotor. 204 hk. 250 Nm.
Batteri: 64 kWt
Maksimal ladefart: 135 kW
Forbruk: 1,66 kWt/mil
Rekkevidde: 435 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 7,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4287/1836/1504 mm
Bagasjeplass: 350 liter
Vekt: 1685 kilo
Tilhengervekt: 500 kilo

Pluss og minus

Kia Niro EV

+

Kvalitetsfølelse
Komfortabel

Pris
Mange alternativer

MG4

+

Pris
Sprekt utseende med kule detaljer

Lavprisfølelse inni

Knotete skjerm

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse