Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
01 januar 2023 19:30
Del på Facebook
LYNLADING: Utstrakt bruk av hurtig- og lynlading viser seg å prege elbilbatteriene over tid. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LYNLADING: Utstrakt bruk av hurtig- og lynlading viser seg å prege elbilbatteriene over tid. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Hurtiglader man kun under hver tredje ladeøkt, vil batteriet vare lenger.

En undersøkelse gjort av Aviloo Battery Diagnostics for Elbilforeningen viser at hurtiglading kan svekke elbilbatteriene over tid.

Annonse
Annonse

Aviloo har testet et utvalg elbiler som har vært kjørt langt. Testutstyret har gjort det mulig å hente ut data om bilenes ladehistorie – altså fordelingen mellom sakte- og hurtiglading. Resultatene er klare: Dersom batteriet skal ha over 90 prosent kapasitet etter 200.000 kjørte kilometer, bør maksimum hver tredje ladeøkt være hurtig.

– Den gode nyheten er at hurtig- eller lynlading slett ikke tar livet av batteriene. Det handler om balanse, akkurat som med kosthold. Konklusjonen i studien er at batteriene i gjennomsnitt har mistet 17 prosent mer dersom de utelukkende er hurtig- eller lynladet, sier teknisk sjef i Aviloo, Nikolau Mayerhofer.

Hurtigladere har fra 50 kilowatts effekt, lynladere fra 150 kilowatt. Normallading er hjemmelading eller bruk av offentlige ladestolper med effekt fra 3,6 til 22 kilowatt.

Annonse
Annonse

Bevisst lading

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig hos Elbilforeningen, sier undersøkelsen viser at det lønner seg å være bevisst på hvordan man lader.

– Dataene bekrefter at en rask ladeandel på 25 til 30 prosent ikke har avgjørende betydning for batterihelsen over tid.

Det er først når hurtigladeandelen er svært høy at det preger batteriene. Frydenlund trekker fram to av bilene i undersøkelsen som eksempler på dette:

– Den ene har en batterihelsetilstand på 88 prosent etter å ha blitt hurtigladet hver tiende gang. Den andre har 75 prosent gjenstående batterikapasitet etter at ni av ti ladeøkter har vært hurtige.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse