Hurtiglader man kun under hver tredje ladeøkt, vil batteriet vare lenger.
En undersøkelse gjort av Aviloo Battery Diagnostics for Elbilforeningen viser at hurtiglading kan svekke elbilbatteriene over tid.
Aviloo har testet et utvalg elbiler som har vært kjørt langt. Testutstyret har gjort det mulig å hente ut data om bilenes ladehistorie – altså fordelingen mellom sakte- og hurtiglading. Resultatene er klare: Dersom batteriet skal ha over 90 prosent kapasitet etter 200.000 kjørte kilometer, bør maksimum hver tredje ladeøkt være hurtig.
– Den gode nyheten er at hurtig- eller lynlading slett ikke tar livet av batteriene. Det handler om balanse, akkurat som med kosthold. Konklusjonen i studien er at batteriene i gjennomsnitt har mistet 17 prosent mer dersom de utelukkende er hurtig- eller lynladet, sier teknisk sjef i Aviloo, Nikolau Mayerhofer.
Hurtigladere har fra 50 kilowatts effekt, lynladere fra 150 kilowatt. Normallading er hjemmelading eller bruk av offentlige ladestolper med effekt fra 3,6 til 22 kilowatt.
Bevisst lading
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig hos Elbilforeningen, sier undersøkelsen viser at det lønner seg å være bevisst på hvordan man lader.
– Dataene bekrefter at en rask ladeandel på 25 til 30 prosent ikke har avgjørende betydning for batterihelsen over tid.
Det er først når hurtigladeandelen er svært høy at det preger batteriene. Frydenlund trekker fram to av bilene i undersøkelsen som eksempler på dette:
– Den ene har en batterihelsetilstand på 88 prosent etter å ha blitt hurtigladet hver tiende gang. Den andre har 75 prosent gjenstående batterikapasitet etter at ni av ti ladeøkter har vært hurtige.