Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
19 februar 2023 19:30
Del på Facebook
KULDETEST: Ståle Frydenlund i Elbilforeningen testet 12-voltsbatteriet i ulike elbiler under ekstreme forhold. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no
KULDETEST: Ståle Frydenlund i Elbilforeningen testet 12-voltsbatteriet i ulike elbiler under ekstreme forhold. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Det er en kjent sak at fossilbiler kan slite med å starte når det er veldig kaldt. Det kan også skje med elbiler, selv om de i utgangspunktet er lettstartede.

Under Elbilforeningens vintertest, der de tok med fem ulike elbilmodeller til Nord-Norge, testet de noe man ofte glemmer at også en elbil har: 12-voltsbatteriet, populært kalt startbatteri.

Annonse
Annonse

– Batteriet er av samme type som man finner i en hvilken som helst fossildrevet bil. Samtidig trenger det ikke dra i gang en seig motor en kald vinterdag. Lys, infotainment, varmeseter, varmetråder og eventuell varme i speil håndteres imidlertid av 12-voltsbatteriet, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Elbilforeningen.

Under testen var det aldri under minus 15, og i slike temperaturer gikk det helt fint. For å se hva som skjer hvis det blir skikkelig sprengkulde, satte de bilene i et kuldekammer med temperaturer ned mot minus 40.

– Selv om 40 minus ikke er hverdagskost, kan det bli så kaldt enkelte vinterdager på steder som Tynset, Folldal, Kautokeino og Røros. Skikkelig kulde er også grunnen noen oppgir som forklaring på at de ikke tør å kjøpe seg elbil. Det hadde vært null stress ved minus 20, så denne testen handlet først og fremst om hva som skjer når vi setter bilene på en ekstra hard prøve.

Sjekk spenningen

Testbilene hadde noe ulik kapasitet på batteriene, fra 40 amperetime i MG4, 50 amperetime i Renault Megane E-tech og Nissan Ariya, og 60 amperetime i Kia Niro og BMW iX1.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi kan ikke konkludere sikkert, men mye tyder på at MG4 sviktet på grunn av lav 12-voltskapasitet, sier Frydenlund.

Renault Megane E-Tech og BMW iX1 leverte klart best i testen.

– Begge maktet både å våkne, få frontrutene isfrie, fikse akseptabel kupévarme på 15 minutter og deretter kjøre ut av kuldekamrene.

De andre bilene måtte ha starthjelp for å komme i gang igjen.

– Dersom du kjører mange korte turer i veldig kaldt vær, kan det være at bilen ikke rekker å vedlikeholdslade batteriet nok. Derfor kan det være lurt å sjekke spenningen ved hjelp av et volt- eller multimeter, sier Frydenlund.

Elbiler har en omformer som gjør at bilens hovedbatteri lader det lille batteriet. Frydenlund sier at de fleste elbiler kjapt får det lille batteriet opp til riktig spenning. Denne prosessen starter som oftest når døren åpnes eller bilen startes. Men er det skikkelig kaldt, kan det være lurt vente med å gi full gass på varmeseter, ratt, speil og ruter uten at bilen er i drift.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse