Annonse
NTB
Tema
NTB
18 februar 2023 19:30
Del på Facebook
GRANDIOS OG UNIK: En stor luksusbil fra et fransk merke har historisk sett et magert nedslagsfelt i Norge. Det kommer neppe DS9 til å endre på. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GRANDIOS OG UNIK: En stor luksusbil fra et fransk merke har historisk sett et magert nedslagsfelt i Norge. Det kommer neppe DS9 til å endre på. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

DS9 er bilen for dem som ikke vil være som alle andre, og som tar høyde for både opp- og nedturer.

Hvis man ønsker en bil som naboen ikke har, som i tillegg er stor, er DS9 en opplagt kandidat.

Annonse
Annonse

Dette er den absolutte toppmodellen til DS, et merke som kanskje ikke alle har hørt om. DS var i utgangspunktet en del av Citroën, men ble i 2012 skilt ut som et eget merke – først for det kinesiske markedet og et par år senere for Europa. DS er en del av bilkonsernet Stellantis, som består av 14 merker, blant annet Maserati, Opel, Chrysler, Fiat og Citroën.

DS har i dag fire modeller i det norske markedet – tre ladehybrider og én elektrisk. I fjor ble det levert 150 nye DS-biler i Norge, hvilket betyr at de har cirka én promille av markedet. Et utpreget nisjeprodukt, med andre ord.

Ladehybriden DS9 er en nær fem meter lang sedan, en karosseritype som fikk fart med Tesla Model S. Total effekt er 360 hestekrefter, og den elektriske rekkevidden er drøyt seks mil. Ladehybridene har fortsatt avgiftsfradrag for lavt CO2-utslipp, men det blir ganske mange kroner på kassalappen likevel.

Testbilen har firehjulstrekk og starter på 886.000 kroner. Det finnes også en versjon med forhjulstrekk og lavere effekt.

Eksklusivt og rart

Bilen er kostbar, men så byr den også på luksuselementer, masse plass og et elegant utseende. I og med at dette ikke er en elbil, er egentlig ikke prisen så halvgal. Den ligger ganske likt med BMW 5-serie, en ganske tøff konkurrent.

Både utvendig og innvendig er det mange effekter som skal demonstrere at DS9 er betydelig finere enn gjennomsnittsbilen. Det er kromstriper og fancy lykter på utsiden, mens det er vegg-til-vegg med skinn og eksklusive materialer inni. Som et slags symbol på at bilen er for dem som krever litt ekstra, troner en klokke designet av B.R.M. Chronographes øverst på dashbordet. At den ser en smule malplassert ut, er en annen sak.

Interiøret føles da også eksklusivt – og litt rart. Det er en miks av klassiske detaljer, som klokka, og digitale flater som ikke ser ut som de hører hjemme i samme bil. På den annen side så er dette en fransk luksusbil, som i en forlenget Citroën-tradisjon skal være litt annerledes.

Vil behage

Det oppgitte forbruket er, som vanlig med en ladehybrid, veldig lavt – 0,16 liter per mil. Etter drøyt 20 mil med variert landevei og rundt null grader, fortalte bilen om et forbruk på 0,58 liter per mil. Ikke veldig overraskende, og helt greit når man ser på størrelse og motoreffekt.

Annonse
Annonse

For å følge opp tradisjonen er det komfort som står sentralt. Der for eksempel en BMW også har med seg noe sporty, er det temmelig fraværende i en DS9. De 360 hestekreftene er ganske avslappede. Det er aldri mangel på kraft, men dette er ikke en bil som skyter av gårde og tar svinger flatt og hardt.

I stedet leser den av veien foran via et kamera i frontruta, gir beskjed til hjulene om hva som er i vente, og forbereder demperne på å stramme til eller myke opp. Selv i sportsmodus kjenner man at bilen konsentrerer seg om å behage, ikke underholde. For å underbygge dette er lydisoleringen svært god. Rutene er satt sammen av laminert glass, med en lyddempende folie. Mens karosseriet er sveiset og limt for å minimere vibrasjoner. I baksetene er det god plass til beina og bra med armslag for to. Dog gir den coupéaktige takformen noe begrenset takhøyde, så lange folk setter issen i himlingen.

Irritasjonsmomenter

Den komfortable kjøreopplevelsen kommer av og til konflikt med sikkerhetssystemene. En synder her er en overivrig sensor som sitter oppå rattstammen. Den skal følge med på hvor oppmerksom føreren er, og piper til hvis den mener sjåføren ikke er helt med. Et par blikk bort på skjermen i midten – noe som ofte er nødvendig for å gjennomføre det man vil – er nok til å utløse pipingen. På den positive siden kan sensoren skrus av.

Filvarsleren hadde også en tendens til å blande seg inn i kjøringen. Den ble forsøkt deaktivert, men i ny og ne tok den likevel tak i rattet uten at det var noen videre god grunn til det. Ikke det man ønsker når kjøringen foregår på lumskt nullføre.

DS9 gir en ambivalent følelse. Det er en stilig og helt unik bil, med masse komfort Samtidig er den kanskje for rar. En kromlist på panseret er mer bling enn elegant, og interiøret er gjennomført hummer og kanari. Det er mulig å si at den følger opp tradisjonen til tidligere store Citroën-modeller ved å være noe helt for seg selv, men DS9 mangler det innovative slike biler hadde.

Man må være veldig frankofil for å satse på en DS9, og da er det jo litt uheldig at bilen bygges i Kina.

Tekniske data

DS9 E-Tense
Pris: 886.000 kroner
Pris testbil: 977.900 kroner
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1598 ccm. 360 hk. 520 Nm.
Batteri: 11,9 kWt
Elektrisk rekkevidde: 63 kilometer
Aks: 5,6 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,16 l/mil
Utslipp: 35 g/km CO2. 8,2 mg/km NOx
Bagasjerom: 510 liter
LxBxH: 4933/1932/1468 mm
Egenvekt: 1931 kilo
Tilhengervekt: 1205 kilo

Pluss og minus

+

Annerledes
Stilig
Komfort

Pris
Rare detaljer

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse