Ioniq har fått en unik design som gir solid rekkevidde. Men er bilen for spesiell for folk flest?
Med sin elektriske linje Ioniq har Hyundai vist at de velger sin egen vei når det gjelder design. Ioniq 5 hadde et særegent utseende, og nå følger produsenten opp med den helt spesielle Ioniq 6. Denne bilen ligner knapt på noe annet, og overhodet ikke på Ioniq 5.
Der andre bilprodusenter gjerne lar modellene ha fellestrekk, virker det som målet med Ioniq-familien er å lage biler som er mest mulig forskjellige. Ioniq 5 er en kantete bil, mens Ioniq 6 er et såpestykke. Det som også er litt pussig, er de to bilene er forholdsvis like i størrelse og bygger på den samme teknikken. Bilene representerer med andre ord to helt ulike løsninger på den samme utfordringen – å designe en familiebil av mellomstor størrelse.
Ioniq 5 er et alternativ til SUV-ene, mens Ioniq 6 ruller inn til konkurranse med Tesla Model 3.
Ioniq 6 er 15 centimeter lengre enn amerikaneren. De ekstra centimeterne merkes best i baksetet, som ved første blikk ser romslig ut. Men takformen gjør at Ioniq 6 får en døråpning som er ganske lav, det samme gjelder takhøyden i baksetet. For å kompensere for dette er setet ganske lavt, noe som gjør at passasjerene blir sittende med beina høyt. Det er heller ikke så lett å strekke beina helt ut hvis de som sitter foran har stilt setet lavt, for da får man ikke føttene under setet.
Tesla eller Hyundai?
I likhet med Model 3 har Ioniq 6 en ganske liten bakluke, noe som gjør det knotete med store kolli. Model 3 er utstyrt med lasterom under gulvet bak, det har ikke Ioniq 6. Begge har en frunk foran til oppbevaring av ladekabler.
Batteripakken er på 77,4 kWt, som på papiret skal gi en rekkevidde fra 58 til 61 mil, avhengig av om bilen har fire- eller tohjulstrekk. Dette er så å si det samme som Model 3 Long Range.
Testbilen har bakhjulstrekk og 228 hestekrefter, varianten med trekk på alle fire har 325 hestekrefter. Begge varianter er tilgjengelige ved lansering. Ioniq 6 med bakhjulstrekk starter på 509.000, firehjulstrekk koster 40.000 mer. Det betyr at bilen ligger noe over Model 3 i pris.
Utgavene i Norge kommer med mye utstyr. Det man kan velge av ekstrautstyr, er større felger, glasstak og fulldigitale speil.
Funksjonelle løsninger
På veien er det igjen naturlig å sammenligne bilen med amerikaneren, og de går i litt ulike retninger. Model 3 er mye kvikkere og mer sportslig, mens Ioniq 6 har mindre støy i kupeen, bedre komfort og et langt mer forseggjort interiør. Blant annet er forsetene bedre å sitte i.
Bilen har funksjonelle løsninger, både gjennom god logikk på den lettleste skjermen og med en egen knapperad for klimaanlegget, plassert under skjermen. Interiøret er veldig ryddig og ser bra ut. Materialmessig er det dog midt på treet, med mye hardplast.
Den elektriske arkitekturen til Ioniq er av de bedre, med høy ladefart på 220 kilowatt og en effektiv drivlinje. Oppgitt forbruk er 1,4 kWt per mil for testbilen, litt høyere for firehjulstrekkvarianten. På testturen i fint vårvær oppga bilen selv at vi havnet noe over dette, men Ioniq 6 er uansett en av elbilene med lengst rekkevidde i dag.
Kompromissløst
Bilen er mindre praktisk enn sitt søsken Ioniq 5, men med den glatte formen er rekkevidden betydelig lengre. Det aerodynamiske designet virker nærmest kompromissløst. Luftmotstandskoeffisienten er 0,21, noe som er svært lavt. Det skyldes ikke kun karosseriformen, men også detaljer som hekkspoiler, aktive luftspjeld foran, luftkanaler ved hjulene, reduserte hjulbueåpninger, luftavledere og vindavvisere ved hjulene.
Takket være fokuset på aerodynamikk har bilen har fått et unikt utseende, og ut fra reaksjonene på testturen er det «elsk eller hat». Uansett er det friskt gjort av produsenten, i en tid der biler ellers har en tendens til å ligne på hverandre.
Hvis man ser litt nøye på Ioniq 6, vil man oppdage enda flere andre helt spesielle designelementer. Riktignok har Ioniq 5 noen av de samme, men Ioniq 6 er alene om den enorme mengder lyspiksler – mer enn 700. De er plassert i LED-hovedlyktene, baklyktene, de nedre frontsensorene, luftdyseinnfatningene og som indikatorer for den trådløse ladeplaten i midtkonsollen.
Ioniq 6 er et ekstremt gjennomført produkt, og et masseprodukt som ikke prøver å gjøre alle til lags. Det står det respekt av.
Tekniske data
Ioniq 6 Long Range RWD Premium
Pris: 509.000 kroner
Motor: Elmotor. 228 hk. 350 Nm.
Batteri: 77,4 kWt
Maksimal ladefart: 220 kW
Forbruk: 1,43 kWt/mil
Rekkevidde: 614 kilometer
Toppfart: 185 km/t
0-100: 7,4 sekunder
Mål (LxBxH): 4855/1880/1495 mm
Bagasjeplass: 410 liter
Vekt: 1985 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo
Pluss og minus
+
Komfort
Rekkevidde
Gjennomført
–
Designen preger det praktiske
For spesiell?