Ny statistikk viser at lynladingen i Norge har økt kraftig siden 2021.
Recharge er Norge og Nordens største åpne ladenettverk, det vil si tilgjengelig for alle bilmerker. Deres statistikk gir derfor en god pekepinn om våre ladevaner.
– Vi har innsikt i elbilveksten, kjøremønstre, lademønstre og annen statistikk om forteller hvordan nordmenn bruker sin elbil, sier Stian Mathisen, leder for næringspolitikk og samfunnskontakt i Recharge, i en pressemelding.
Ifølge Mathisen er det særlig ett område der tall fra 2022 skiller seg fra året før.
– For første gang er det lynladerne, de raskeste ladepunktene, som leder an i ladeveksten. Det har ført til at elbilister i snitt får mer energi på batteriet hver gang de lader, uten en tilsvarende økning i tiden som brukes ved laderne.
Ved utgangen av 2022 hadde Recharge 707 lynladepunkter i Norge, 422 flere enn året før. Mengden energi levert med lynlading gikk fra drøyt seks millioner til over 20 millioner kilowattimer. Til sammenligning økte energien levert ved 50 kilowatts hurtigladere med 5,9 prosent.
– Lynladerne står for nesten hele veksten fra 2021 til 2022, når vi ser på hvor mye energi vi har levert. Vi ser starten på elbilrevolusjonen 2.0, der det ikke er snakk om at du må legge inn et middagsstopp på vei til hytta lenger, nå er det nok med et kortere stopp, sier Mathisen.
Nye bilmodeller
Han mener veksten i lynladingen henger sammen med mengden nye elbiler på veiene. Mange av disse har både bedre ladekapasitet og rekkevidde enn bilene som var på markedet bare for noen få år siden.
– Det ser vi blant annet på at vi i snitt leverte mer energi per ladesesjon enn i 2021. Når vi samtidig bygger ut lynladenettverket vårt raskt, blir resultatet ganske tydelig: Sjåfører bruker mindre tid på å lade og kommer fortere fram, sier Mathisen.
Lynladerne leverer fra 150 kilowatt og oppover, men utregningene viser at gjennomsnittlig ladeeffekt ved disse laderne ligger langt lavere, på 53 kilowatt. Årsaken er trolig kalde batterier, mener Mathisen.
– Dersom bilen har kaldt batteri eller høy batteriprosent, så ber bilen ladestasjonen om å begrense effekten for å unngå slitasje på batteriet. Her tror vi mange elbilister kan spare tid på ladingen ved å kjøre litt lenger før de stopper og lader. Da blir batteriet varmere og batteriprosenten lavere, så bilen får ladet med høyere effekt, sier Mathisen.