Med EL7 skal Nio utfordre etablerte premiummerker som Audi og Mercedes. Bilen har en unik egenskap, men er det nok til å flytte kunder over til en kinesisk oppstartsbedrift?
Nio er ett av mange kinesiske bilselskap som har kommet til Norge de siste årene. Samtidig skiller Nio seg fra de andre. Dette er ikke en etablert produsent som prøver seg utenfor hjemmemarkedet, men et oppstartsselskap. I tillegg har de noe som ingen andre har, nemlig batteribytte. På flere Nio-stasjoner kan man rulle inn og få et helt nytt batteri installert på fem minutter. Så langt er det fire slike stasjoner, mens godt over ti til er på gang.
Merket ble introdusert i Norge for halvannet år siden, med den store SUV-en ES8. Nå suppleres porteføljen med nok en SUV, døpt EL7. Den er ti centimeter kortere enn ES8, men litt bredere. Det virker med en gang litt merkelig med to biler som er såpass like i både størrelse og pris, men det virker som selskapet sikter mot to litt ulike grupperinger innenfor premium-SUV-markedet.
ES8 leveres med tre seterader, det er ikke tilgjengelig i EL7. Mens EL7 på sin side har flere hestekrefter. Ikke at ES8 er noen veik bil - 544 hestekrefter er helt adekvat - men EL7 kan by på 653 og noe lavere vekt.
Bikkja rømmer trolig ikke
Dermed er det grunn til å tro at ES8 skal treffe familier med behov for en ekstra seterad, mens nykommeren EL7 er for dem som vil ha en skikkelig sporty SUV, men fortsatt med god plass. For dette er en seriøst kvikk bil. Null til hundre på 3,9 sekunder er heftig - og virkelig ikke noe man bør benytte seg av med familien og bikkja om bord. Samtidig er det kanskje enkelte som finner tilfredsstillelse i å vite at bilen kan dette.
En slik bil må ha et understell som klarer å balansere mye vekt og krefter uten at det går utover komfort eller sportslighet. For mykt oppsett vil bli skikkelig utrygt i svinger, med vekt som lener seg utover. For stramt oppsett vil gjøre at bikkja rømmer neste gang den ser bilen. Her har Nio truffet ganske bra, men bilen er likevel såpass stram at det blir i overkant mye risting på dårlig vei. Styringen kunne også vært lastet med noe mer følelse. Dette har liten betydning i hverdagen, men i de få øyeblikkene med litt ekstra inspirert kjøring kunne det vært mer tilbakemeldinger gjennom rattet.
Det lille ekstra
En slik god styrefølelse finner man i nye Audi Q8 e-tron, som koster omtrent det samme. Nio vil være premium, dermed er Q8 en opplagt konkurrent og en bil kundene vil måle EL7 mot. Snedig nok er Nioen atskillig sprekere og mer sportslig, men den har altså en mindre direkte, givende styring og veiholdning.
For å konkurrere med et så etablert premiummerke som Audi, er det vel så viktig at bilen framstår som et ekte kvalitetsprodukt. Bilen skal gi en elevert følelse, man skal ikke et sekund tvile på at den er verdt pengene. Det betyr at interiør, design og materialvalg må ligge på et høyere nivå enn i en bil som skal framstå som et «godt kjøp». Av samme grunn finnes det flere klesbutikker for herrer som er dyrere enn Dressmann.
Med ES8 viste Nio at de behersket nivået. Det samme gjelder for EL7. Førermiljøet er stilig, utført i elegant minimalisme omtrent uten knapper, omgitt av treverk og imitert skinn. Det er to skjermer - en mindre foran føreren med kjøreinformasjon og en hovedskjerm i midten. Hovedskjermen er ikke av de største, og det er slett ikke uproblematisk å ha så mange viktige fuksjoner kun på en berøringsskjerm. Her ar det tid å sette seg inn i logikken, og ikke alt er like tilgjengelig.
Bilens lille hjelper
Ironien er at bilens lille hjelper, Nomi - som manifesterer seg som et lite hode på dashbordet - sier ifra når den mener at sjåføren ikke vier veien nok oppmerksomhet. Og det skjer ganske ofte når man prøver å finne fram til musikk, klimaanlegg, førerassistenter og annet underveis.
Batteriet er på 100 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 50 mil. I noen plussgrader og under fuktige forhold virket det nesten oppnåelig. Riktignok spiller hastigheten en stor rolle. Den høye og kantete fronten stjeler mye energi i høyere hastigheter, men holder man seg i 80 km/t eller lavere, kryper forbruket ned mot 2 kWt per mil.
Ladefarten er i utgangspunktet sånn midt på treet, 130 kilowatt. Vi forvarmet, noe som kan gjøres manuelt, og fikk rundt 100 kilowatt fra en Tesla-lader da det var 20 prosent igjen på batteriet. Ladefarten falt forsiktig ned mot 90 kilowatt da vi passerte 40 prosent. Det er helt greit, men heller ikke mer. Men som sagt, er man i nærheten av en batteribyttestasjon, kan man få seg ett fulladet batteri på fem minutter.
EL7 framstår som et interessant alternativ til for eksempel Audi Q8. Men da skal man være blant dem som tør å satse på en oppstartsbedrift i stedet for et etablert selskap.
Tekniske data
Nio EL7 LR
Pris: 856.750 kroner (656.750 med batterileie, 1399 kroner i månedsleie for 75 kWt, 1999 kroner for 100 kWt))
Pris testbil: kroner: 868.750 kroner
Motor: To elmotorer. 653 hk. 850 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 126 kW
Forbruk: 1,83 kWt/mil
Rekkevidde: 509 kilometer
Toppfart: 200 km/t
0-100: 3,9 sekunder
Mål (LxBxH): 4912/1987/1720 mm
Bagasjeplass: 658 liter
Vekt: 2366 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo
Pluss og minus
+
Høy kvalitetsfølelse
Sprek
Batteribytte
–
Ukjent produsent
Etablerte konkurrenter