Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
02 juli 2023 19:30
Del på Facebook
HOPER SEG OPP: Importørene registrerte et stort antall biler i desember, slik at bilene skulle unngå de nye avgiftene fra nyttår. Dyrtiden har gjort at mange av dem fortsatt står på lager. Foto: Heiko Junge / NTB
HOPER SEG OPP: Importørene registrerte et stort antall biler i desember, slik at bilene skulle unngå de nye avgiftene fra nyttår. Dyrtiden har gjort at mange av dem fortsatt står på lager. Foto: Heiko Junge / NTB

Svært mange bilmerker og bilmodeller har hatt en tung start på 2023. Hongqi har gått fra hundrevis av leveranser til noen få.

Statistikken over nybilregistreringer i 2023 er spesiell. Totalantallet er omtrent som i fjor, men Tesla Model Y står for en firedel av alle de leverte bilene, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Model Y lå også øverst i 2022, men da hadde bilen en markedsandel på 6,7 prosent – ikke 24 prosent som i år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det betyr at nær sagt alle andre bilmodeller har en ganske markant nedgang. Noen har knapt hatt kjøpere.

En av dem er Hongqi E-HS9, en stor, elektrisk SUV med pris fra 690.000 til 987.000 kroner.

– I første halvår 2022 hadde vi levering av alle forhåndsordrer som ble tegnet på Hongqi E-HS9 i 2021, i tillegg til normalt salg som startet i januar 2022. Vi solgte også svært mange biler i desember 2022, sier Hans Petter Aalmo, PR-sjef hos den norske importøren.

Nedgangstider

Almo sier at de forventet at det ville bli svært få registreringer i første halvår av 2023. Noe han fikk rett i. I 2022 ble det til sammen levert ut 2086 nye E-HS9, viser statistikken fra OFV. I år, til og med mai, er tallet fire.

– Vi ser nå at det har blitt enda færre registreringer enn vi forventet, sier Almo.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Han sier at de erfarer at andre merker er i en lignende situasjon.

– Vi tror det henger sammen med den generelle økonomiske utviklingen, der inflasjon og renteøkninger er de viktigste årsakene til redusert etterspørsel.

I en kommentar til mai-tallene trakk OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen fram den samme tendensen:

– At folk kjenner renteøkning og prisvekst på lommeboken, ser man tydelig på nybilsalget. Langt færre tar seg råd til dyre biler enn for ett år eller to siden.

Hongqi har fortsatt biler som ble registrert i 2022 på lager. Det betyr at mange bilene de selger i år, ikke gjør utslag på statistikken.

– Derfor er det naturlig at det er få nye registreringer av Hongqi E-HS9 så langt i år, sier Almo.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse