Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 juli 2023 19:30
Del på Facebook
FAMILIERACER: Mercedes EQE i AMG-utgave er ekstremt kvikk, i tillegg har den greit med plass til familien. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FAMILIERACER: Mercedes EQE i AMG-utgave er ekstremt kvikk, i tillegg har den greit med plass til familien. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

AMG-avdelingen til Mercedes er på vei over i den elektriske tidsalderen. Det føles litt som å gå fra hardrock til synthrock – men kjøreegenskapene er det lite å si på.

Når Mercedes lanserer en ny modell, har de for vane å komme med en AMG-utgave i etterkant – altså en verstingbil med stor motor og et understell som takler kreftene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For de større fossilbilenes del hadde AMG-utgaven gjerne en svær V8-motor med et lydbilde som ga få assosiasjoner til familiefarkost. Ta for eksempel E63S AMG, som var en hel begivenhet i seg selv. Girkassen, en håndlaget motor og tungrock fra eksosanlegget ga store kjøreopplevelser.

Syntetisk versting

Nå har selvsagt også EQE fått sin AMG-utgave. Den elektriske EQE-modellen er for øvrig parallellen til den fossile E-klassen og bygget på samme dedikerte elbilbilplattform som EQS.

Den elektriske AMG-varianten gir ikke de samme opplevelsene som de fossile verstingene. Slikt er nemlig vrient å få med elbiler. Riktignok har Mercedes slengt inn en syntetisk lyd under akselerasjon, men soundet er nærmere Jean-Michel Jarre enn Tons of Rock. Noen girkasse med mange trinn er det selvsagt heller ikke snakk om, så turtall og perfekte girskift utgår.

Sprettert

Det som er fordelen med elbilen, er den ideelle vektfordelingen. Batteriene ligger mellom akslingene, i gulvet, og så er det en motor på hver aksling. Her trenger med andre ord ikke ingeniørene pønske ut hvordan man skal utligne vekten til en diger V8-motor helt foran. Det trengs heller ikke en mekanisk kobling mellom akslingene, i og med at de har hver sin motor. Kraft fordeles umiddelbart til det hjulet som trenger det, uten å ta veien via mekanikk.

I tillegg har elbilen mer effekt og dreiemoment enn E63S AMG, og elmotorens umiddelbare respons gjør at den er skremmende kjapp ut av startblokkene. Men ettersom elbilen veier 500 kilo mer enn fossilbilen, blir null-til-hundre-tiden så å si den samme – 3,5 sekunder. Måten man opplever akselerasjonen på, er likevel svært forskjellig. I EQE får man sprettertfølelse, man slynges av gårde uten noe drama, i fossilbilen er det dunder og brak.

Bilen er lynrask hvis man ønsker det, med et helt fantastisk understell som både gir maksimalt veigrep og trygghet. Det er masse kraft og komfort, men uten alle faktene E63S AMG bød på. Årsaken er selvsagt den elektriske drivlinjen.

Ikke for gjerrigknarker

Batteriet er det samme som i andre EQE-utgaver, noe som betyr at det har en kapasitet på 90 kWt. AMG-versjonen har litt hissigere motorstyring enn de andre og dermed et noe høyere strømforbruk.

Oppgitt rekkevidde er 52 mil, men bilens eget telleapparat foreslo cirka ti mil mindre da vi satte oss inn. Dette er basert på bilens egen erfaring fra tidligere turer, og det er grunn til å tro at denne bilen har vært kjørt forholdsvis hardt. Oppgitt forbruk er 2 kWt per mil, vi landet på 2,2 per mil. Dette er ganske høyt, men ikke så overraskende. I likhet med sin fossile slektning er ikke EQE AMG en bil som appellerer til økonomisk kjøring.

Annonse
Annonse

God blanding

Mercedes EQE, ikke minst i AMG-versjon, er en av de aller beste og morsomste elbilene på markedet. Understellet i AMG-versjonen er svært fint avstemt, og styringen er presis. Setter man bilen i de mer sportslige programmene, er den usedvanlig kvikk. Samtidig er det null problem å la den ta rollen som familiebil. Dette er en farkost med god bredde i prestasjonene, akkurat som man forventer av en AMG-bil.

På enkelte områder er den likevel forskjellig fra sin fossile slektning. E-klasse er tradisjonelt sett en romslig familiebil, ikke minst hvis man velger stasjonsvognen. Den elektriske E-klassen er ikke tilgjengelig som stasjonsvogn. Og til tross for at elbilen er omtrent like lang, har betydelig lengre akselavstand og er bredere enn den fossile E-klassen, er plassen innvendig ikke like god. EQE har et overraskende lite bagasjerom på 430 liter, mer enn 100 liter under fossilversjonen, og døråpningen til baksetene er ganske trang. Nå skal det sies at plassen i baksetet er svært god, men EQE er mindre praktisk enn man skulle tro når det gjelder en såpass stor bil.

Mindre drama

AMG-utgaven blir dyr, men den er uansett mye billigere enn det en fossil E-klasse med samme effekt ville har kostet. Mercedes-importøren har sluttet å ta inn E-klasse med fossile drivlinjer, men i fjor startet E63S AMG på snaut to millioner kroner.

På den annen side er det ikke til å komme ifra at mye av fascinasjonen og dramaet med en bil av denne typen forsvant med bensinmotoren. EQE AMG er gøyal – faktisk en av de morsomste elbilene på markedet – men ikke på nivå med den mekaniske mesterklassen V8-motoren med to turboer serverte.

Tekniske data

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+
Pris: 1.143.000 kroner
Pris testbil: 1.502.441 kroner
Motor: To elmotorer. 625 hk. 950Nm.
Batteri: 90,6 kWt
Maksimal ladefart: 170 kW
Rekkevidde: 525 kilometer
Forbruk: 2,02 kWt/mil
Toppfart: 220 km/t
0-100: 3,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4964/1961/1495 mm
Bagasjeplass: 430 liter
Vekt: 2450 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Kvikk

Pris
Bagasjeplass

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse