Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
08 juli 2023 19:30
Del på Facebook
GRILLKONGE: Grillene på de nyere BMW-modellene er ikke av den beskjedne typen, men på en fossilbil har grillen i det minste en funksjon. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GRILLKONGE: Grillene på de nyere BMW-modellene er ikke av den beskjedne typen, men på en fossilbil har grillen i det minste en funksjon. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMW M3 har i 27 år vært referansen for hverdagsbiler med stor motor. Siste utgave er mer praktisk og sterkere enn noen gang.

Av spreke biler som i utgangspunktet er streite familiebiler, er det få som har en mer legendarisk aura enn BMW M3. Modellen kom på markedet i 1986 som et friskt alternativ til den mer jordnære 3-serien til BMW.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Første generasjon hadde 195 hestekrefter. Dagens utgave, den sjette i rekken, har 510. Hele veien har M3 vært en entusiastbil som også kan gjøre jobben som familiebil. Og nå mer enn noen gang. Den kan for første gang leveres med firehjulstrekk – og ikke minst som stasjonsvogn.

Det har vært planer om å gi M3 en stasjonsvogn tidligere, men det har aldri blitt noe av. Men nå kan altså bensinhoder med god økonomi unnskylde et M3-kjøp med at det tross alt er en praktisk bil med stor bakluke. Bagasjerommet tar 500 liter, og med firehjulstrekk kan norske vinterveier enkelt forseres uten tilløp til sladd i svingene.

Grådig kraftig

Det som har gjort M3 til en bil det står respekt av, er den glimrende miksen av krefter og kjøreegenskaper – samtidig som modellen har beholdt egenskapene som gjør 3-serien til en fin hverdagsbil.

Denne vinnerkombinasjonen har BMW videreført i dagens utgave, med flere hestekrefter enn noen gang – fra 431 i forrige utgave til 510 i den nye. Kreftene hentes ut av en treliters rekkesekser med to turboer. Null til hundretiden er helt nede mot de hvasseste elbilene, 3,6 sekunder. Dette er med andre ord en grådig kraftig sak, ikke minst tatt i betraktning at bilen er mellomstor.

For at det ikke skal bli kaos, kreves det et understell som både kan rulle rundt på familieutflukter og håndtere «slaktersvingen» på Rudskogen. Understellet er justerbart, men selv i «sport» er det ikke granitthardt. I det hele tatt er det mye man kan justere i mange nivåer – som gir, motor og styring. Det kan nesten bli for mye å holde styr på. Trikset her er å prøve seg fram, og når man finner en miks som er god, kan oppsettet lagres og senere aktiveres via de røde knappene på rattet.

Personligheter

Under normal kjøring vil standaroppsettet gjøre jobben. Men folk som kjøper en bil som dette, har trolig planer om noen kjøreturer der man kan utnytte bilens potensial, og da er det kjekt å la bilen skifte personlighet via et tastetrykk.

Og dette er virkelig en bil med to personligheter. Med normale innstillinger, som den starter i, er det en nesten helt vanlig familiebil. Men man kjenner at dekkene er brede, de sporer en del der underlaget er ujevnt, og gir også en del hjulstøy. Bakseteplassen er tilstrekkelig for familien, og et bagasjerom på 500 liter er absolutt godkjent. Det finnes langt større elbiler som har mindre plass bak.

Utvendig – med to doble eksospotter, karbondiffuser bak og ekstra kraftige hjulbuer – hinter bilen ganske kraftig om at hva den har på lur når de friskere programmene aktiveres: Plutselig skifter bilen oppførsel, alt blir intenst og mer direkte, og lydbildet går over i brutale toner. Det smeller og knitrer fra eksosanlegget, og det dukker opp en lyskurve på dashbordet som stiger mot turtallssperren mens bilen gnager seg fast i underlaget. Når man har vekket villdyret i en M3, har man en sportsbil av meget høy underholdsningkvalitet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Eksotisk

Når livet ellers består av elbiler, er det noe eksotisk med å prøve seg fram med gir og turtall. Idet man finner punktet der motoren er i et perfekt turtall, er all respons umiddelbar og ekstremt gøyal.

Det er jo egentlig helt tullete, men med en M3 i en grisgrendt vei med fine svinger kan man nyte bensinduften fra en svunnen tid – i visshet om at den mekaniske leken ser ut til å nærme seg «best før»-datoen i Norge. Ikke at fossilbiler kommer til å bli borte fra veiene i overskuelig framtid, men helt nye biler, med det beste av moderne teknologi og ingeniørkunst, vil vi nok ha svært begrenset tilgang på om et par år.

Da passer det at M3 Touring med firehjulstrekk er den sterkeste og mest brukervennlige versjonen fra denne spesialgrenen av 3-serien. En fin svanesang for en legendarisk modellrekke!

Nå er det neppe slik at det blir forbudt å selge nye fossilbiler etter 2025, til tross for de politiske målene om kun nullutslippsbiler, men det er grunn til å tro at avgifter vil gjøre dem hinsides dyre. Og en M3 Touring er allerede en bil som krever mye av lommeboka.

Tekniske data

BMW M3 Competition xDrive Touring
Pris: 1.469.300 kroner
Pris testbil: 1.607.232 kroner
Motor: 6 syl. 2 turboer. Bensin. 2993 ccm 510 hk 650Nm.
Aks: 3,6 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 1,04 l/mil
Utslipp: 232 g/km CO2. 17,5 mg/km NOx
Bagasjerom: 500/1510 liter
LxBxH: 4801/1903/1446 mm
Egenvekt: 1865 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Lyd
Praktisk

Pris
Forbruk

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse