Flere hverdagsbiler fra 1970-tallet har hatt en kraftig prisvekst de senere årene.
Interessegruppen for den tyske bilindustrien, Verband der Automobilindustrie (VDA), følger med på prisene på klassiske biler.
De kan melde at prisene på slike kjøretøy viste en forsiktig stigning i 2022, samlet sett 4,8 prosent. Det var Refuel som først omtalte dette i Norge.
Verdivurderingen utelukker biler som er svært sjeldne eller har en spesiell historikk. VDA har gjort undersøkelsen siden 1999, og prisstigningen siden den gang har vært på 190 prosent.
VDA har nylig gått gjennom prisveksten for perioden 2018 til 2022, og her er det flere modeller som har hatt en svært høy vekst.
På delt andreplass ligger Volkswagen Passat fra årgangene 1978 til 1980, med en økning på 92,7 prosent. Dette er biler fra de siste årene den første Passat-generasjonen var på markedet. På den tyske markedssiden Mobile selges slike biler nå for mellom 5000 og 10.000 euro.
Capri
Volkswagen K70 fra årene 1970 til 1973 har samme prisvekst, 92,7 prosent. Dette er en bilmodell som ble utviklet av NSU, men som endte som en Volkswagen da selskapet tok over NSU i 1969. Modellen var i produksjon fram til 1975 og skal ha blitt lagd i 210.000 eksemplarer. På Mobile er det svært få eksemplarer til salgs, men velholdte biler ligger mellom 7000 og 9000 euro.
Bilen med aller høyest prisvekst på det klassiske markedet i Tyskland, i den undersøkte perioden, er Ford Capri laget mellom 1969 og 1972. Her er prisveksten på 100 prosent. Bilmodellen var et slags europeisk svar på Ford Mustang og basert på Ford Cortina.
Capri traff tidsånden godt og ble levert i 400.000 eksemplarer de to første årene etter introduksjonen i 1969. Den ble produsert både i England og Tyskland og etter hvert i flere andre land. Prisen i Tyskland, ifølge Mobile, går fra 15.000 euro og langt oppover, avhengig av restaurering og motortype.
Topp-ti-listen til VDA er i det hele tatt preget av hverdagsbiler som Trabant, Volkswagen Golf, Ford Taunus og Opel Rekord.