Vinteren krever mer av bil og bileier. Med noen enkle forberedelser er sjansen for å komme seg gjennom den kalde og mørke tida uten behov for redningshjelp langt større.
– Med vinterhjul og isskrape er det mange som tenker at bilen er vinterklar, men det er mer enn som så som skal til, sier Benny Christensen, bilteknisk konsulent i Naf.
Ikke minst er god sikt viktig, på grunn av både mørke og motlys.
– Møkkete film på innsiden av ruta må vekk. I tillegg bør man sjekke vindusviskerne. Bytt dem to ganger i året, på våren og på høsten. Om sommeren tørker de ut, om vinteren blir de slitt av is og skitt som havner på ruta.
Christensen anbefaler at man går over frontruta og gjør en skikkelig vinduspuss. Et smart triks er å avslutte med glasscoating, som gjør at vannet sklir lettere av ruta, og at det blir enklere å skrape ruta for is. Glasscoating får man tak i på bilvarehus og bensinstasjoner.
Christensen mener også at en skikkelig utvendig rengjøring er smart.
– Ta en skikkelig runde med vask og polering. Den kan virke meningsløst, men det handler om forebygging. Vann, salt og grus fester seg ikke like godt på en nypolert bil.
Batteritrøbbel
Alle biler har et 12-voltsbatteri, også elbilene.
– Sjekk og lad opp 12-voltsbatteriet. Det gjelder i aller høyeste grad også elbiler. Disse batteriene er ofte små i elbiler, og flere er kjent for å lett lade ut.
Dette kan gjøres med en batterilader hjemme eller på verksted.
– Batterier blir påvirket av kulda, og lar du bilen stå en uke på hytta, er det ikke sikkert et dårlig batteri klarer å få start på bilen. Det gjelder enten bilen går på bensin, diesel eller elektrisitet.
Sjur Jensen Bay, salgs- og markedsdirektør i Viking Redningstjeneste, bekrefter at batteriproblemer er kilden til flest oppdrag.
– For vinteren generelt er det starthjelp som er hyppigste årsak til assistanse.
Han gir ellers de samme rådene som Christensen og minner om at batterier som har vært flate, kan være skadd.
– Har man allerede hatt starthjelp i løpet av sommeren, er det siste sjanse til å bytte batteri nå, for å unngå problemer i kulda.
Batteriene har heller ikke evig levetid. Christensen anslår at de holder mellom fire og sju år, og kortere i noen elbiler.
Fossile sjekkpunkter
Hvis man har en bil som går på fossilt brennstoff, er det lurt å sjekke oljen og om bilen trenger service. Oljen skiftes alltid på de faste service-intervallene, men påvirkes også av kjørestil. Med mye småkjøring og kaldstarter eldes oljen fortere.
– Seig og gammel olje er tung å dra rundt, og gir motoren tøffere arbeidsvilkår på vinteren, sier Christensen.
Du bør også sjekke om frostvæsken fortsatt har sine egenskaper i behold. Frostvæske-sjekk gjøres på verksted.
– Frostvæsken blir også «slitt» og har skiftintervaller. Er ikke dette i orden, kan motorblokken i verste fall fryse i stykker, forklarer Christensen.
Har man en dieselbil, er det en god idé å finne ut om det er lenge siden dieselfilteret er skiftet, og i tillegg sjekke glødepluggene.
– Dette kan ha gått helt fint om sommeren, men kan bli et problem når kulda setter inn.
Holder dekkene?
Vinterdekk har rundt seks års levetid,
– Er man i tvil om dekket har gått ut på dato, kan man dra til en dekkforhandler som kan måle mykheten i gummien, sier Christensen.
Minstekravet for mønsterdybde er tre millimeter, dekkene bør byttes når det er minimum fem millimeter igjen. Og så skal man huske å etterstramme boltene når man har kjørt rundt fem mil etter dekkbytte. En momentnøkkel gjør at man strammer med riktig kraft. Hvor mye som skal til, står i instruksjonsboka.
– Et fenomen jeg stadig vekk ser, er at folk kjøper feite sommerdekk, og så er de kjipe på vinterdekk. Jeg ville heller gjort det motsatt. Vinterdekk har langt tøffere arbeidsvilkår, sier Christensen.
Flere små triks
For å unngå at dører, bensinlokk og ladeluker fryser fast, er det lurt å smøre foringene med en silikonstift. Dette gjør i tillegg at man ikke river av foringen hvis man prøver å røske løs en fastfrosset dør.
Også bilnøkkelen kan få problemer i kulda.
– En ting som fort glemmes, er at mange moderne biler har batteri i nøkkelen. Og ikke alle biler sier ifra om batteriet holder på å gå ut. Det er kleint å komme tilbake fra skitur med en kald nøkkel som har ladet ut.
For elbilister er det lurt å gå over ladekabelen. Ledninger kan særlig bli slitt i overgangen fra ledning til støpsel. Hvis det er skikkelig kaldt, blir ledningen stiv og kan knekke hvis det er en svakhet der fra før av.
Sjekk også om det har irret i støpselet. Og husk at elbiler taper energi når de står stille, én til to prosent per døgn. Dermed er det ikke lurt å la bilen stå lenge med lite med igjen på batteriet.
De færreste har kjetting i bagasjerommet, men har du det, må du øve på hvordan den skal monteres – ellers kan du gjøre stor skade på bilen. Christensen anbefaler en enklere løsning.
– Ha «kjetting på boks» liggende. Det koster ikke stort og kan hjelpe deg ut av en knipe. Ellers kan klister fra skituren brukes i et nødsfall. Det måtte jeg bruke en gang, og jeg kom meg løs.
Vær og føre
Bilbergerne opplever hvordan vinterværet påvirker trafikkuhellene.
– På dager med plutselig væromslag eller mye snøfall er det fastkjøring og mindre utforkjøringer som dominerer, forteller Bay i Viking Redningstjeneste.
– Dette skjer primært i lav hastighet og på småveiene, men folk er likevel uten sjans til å komme videre på egen hånd. På de verste dagene kan det være lurt å vurdere om man virkelig må ut med bilen. Da er det kø og kaos, og ting tar tid for alle på veien, hjelpen inkludert.
Bay anbefaler å ta med varme klær eller pledd hvis man skal på en lengre tur.
– Det kan bli ventetid ved behov for hjelp.
Han minner også om at fjerning av is og snø er en uunngåelig del av vinteren.
– Husk isskrape og snøkost, og gjerne en spade. Vi ser ofte biler som har snødd inne.