I Norge er det nå over 200.000 elbiler, og flere skal det bli. Det betyr at bilferie for mange inkluderer ladekabel. Her er triksene som gjør at turen ikke blir en kjedelig blanding av rekkeviddeangst og evige ladestopp.
Mange har glede av å dra på bilferie i Europa. Å sette seg i en feriepakket bil og rette grillen mot sør, gir frihetsfølelse og fleksibilitet.
Men litt planlegging må til, og med elbil bør du planlegge ekstra godt. Skal du lade dine egne batterier i ferien, og ikke bare bilens, funker det ikke med fire ukers sammenhengende rekkeviddeangst.
Problemstillingen gjelder stadig flere – ved nyttårstider passerte elbilbestanden i Norge 200.000 biler. Av alle nyregistrerte personbiler i Norge i fjor, var en tredel elbiler, i år er det ventet at halvparten blir elbiler.
Ikke klønete
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener at det i utgangspunktet er én faktor som helst skal være i orden.
– Man bør ha en elbil med en viss rekkevidde.
Begrenset rekkevidde gjør at det lett blir en ferie i ladeplassenes tegn hvis man skal langt.
Sødal trekker samtidig fram at ladeinfrastrukturen i Europa er blitt langt bedre de senere årene.
– Det å dra på ferie med elbilen er ikke like klønete som for bare noen år siden. Det er ikke lenger bare Teslaer som passer på langtur, nå er det ofte like enkelt med andre bilmerker.
Gode minner
Christian Aglen har vært på flere familieturer utenfor Norge med sin Tesla Model S.
– Først og fremst har jeg opplevd disse turene som veldig behagelige. Vi fant ut at pauserytmen var super da sønnen min var rundt ett år gammel. Da må man jo skifte bleie og mate i ny og ne, noe som kan kombineres med en ladestopp. Å ha med barn på elbiltur er veldig fint.
Tesla har et godt utbygd ladenettverk av såkalte superladere, stasjonert langs Europas hovedveier, gjerne mellom byene. Problemet for alle andre er at det kun er merkets egne biler som kan lade der.
Stopp hvor du vil
– Superladerne er lokalisert med 20 til 30 mils avstand, noe som gir fornuftige pauser. Samtidig er ofte spisemulighetene ved ladeplassene begrenset. Det er gjerne enkle burgersteder, men det jo ikke slik at man bare må stoppe ved superladerne. Man kan tross alt stoppe hvor man vil, sier Aglen.
Han forteller at han har hatt elbil i ni år, først en Buddy, så en BMW i3 og etter det to forskjellige Model S.
– Med i3en hadde vi noen turer til Göteborg, det var mer knot. Den hadde ganske kort rekkevidde, noe som medførte hyppige ladestopp.
Skal man et godt stykke sørover, anbefaler Sødal i NAF at man gjøre noe forarbeid.
– Det er greit å være bevisst på at det ikke alltid er mulig å lade elbilen på hotellet eller ved feriehuset man har leid. Strømmen flere steder i Europa kan også være mer ustabil og vesentlig dyrere enn her i Norge.
Fragmentert
Over hele Europa er ladestrukturen under oppbygging, så den blir stadig bedre, men det kan være vanskelig å få full oversikt. Her må man påregne en del forhåndsarbeid hvis man skal være godt forberedt.
Den største utfordringen er at lademarkedet er fragmentert. Det finnes en rekke forskjellige aktører og løsninger. For å slippe masse surr når man må lade, er Sødals råd at man setter seg inn i hvilke apper som gjelder i de landene man skal besøke. Dermed kan man opprette brukerprofiler der det trengs, før man setter seg i en feriepakket bil.
Pass på vekten
– Man bør også tenke på hva man skal ha med seg. Vekt er en faktor når det gjelder rekkevidde. Økt vekt gir økt forbruk. Så begrens den tunge bagasjen så mye som mulig, sier Sødal.
Mange gleder seg til å kjøre på mellomeuropeiske motorveier, der fartsgrensen er satt betydelig høyere i Norge, og noen steder er helt fraværende. Men her er det noe man må tenke over.
– Høye motorveihastigheter går utover rekkevidden. Så det kan være vel verdt å bruke litt ekstra tid på å legge opp en rute som ikke går på motorvei. Det er kjedelig å ligge i 100 i lastebilfila på Autobahn.
Samtidig er det slik at ladeutbyggingen i hovedsak er knyttet til hovedfartsårene, slik at et en avstikker kan bety få eller ingen lademuligheter. Velg derfor gjerne en riksvei som går i nærheten av høyhastighetsveiene.
Nok tid
Aglen legger gjerne inn litt tidsmargin på elbilferien.
– Har man dårlig tid, er man prisgitt at alt fungerer. Så det er alltid lurt å ha litt god tid, man er jo på ferie. Nå skal det sies at jeg aldri har opplevd noen problemer ved superladerne, sier Aglen.
For å unngå den ultimate nedturen, at man ikke får ladet, er det én ting som må være med, ifølge Sødal:
– Det er viktig å ha med en type 2-kabel, altså en standard ladekabel. Det er den man får bruk for når man skal lade. Faktisk er det lurt å ha med en ekstra en, i tilfelle den første kabelen din går i stykker.
Smarte apper på bilferien
- Appen Clever gir oversikt over hele Clevers ladenettverk i Danmark og Sverige, og viser hvilken ladefart stasjonene deres har.
- Plugsurfing og NewMotion lar deg betale for lading flere steder i Europa.
- Chargemap og PlugShare er også apper som er verdt å ta en titt på for å finne ladestasjoner. Appene gir oversikt både over hvor laderne er, og hva slags lader det er.
- I Tyskland er New Motion en god app for å finne og betale for ladestasjoner, men du kan også betale for lading via QR-kode og registrere betaling på nett.
- I Frankrike er det mer vanlig med ladekort som du får kjøpt i Frankrike. Disse ladekortene lar deg lade hos flere operatører. Ett eksempel er Charge pass fra Chargemap.
(Kilde: Nils Sødal, NAF)
Tre turråd
- Legg inn et par ekstra dager, og kjør heller kortere etapper.
- Når batteripakken ikke har aktiv kjøling, kan hurtigladehastigheten bli betydelig redusert ved høye temperaturer. (Akkurat som i kulde – husk å ta forholdsregler deretter.)
- Ta med en god bok, og eventuelt også en solstol, til ladestoppene.
(Kilde: Elbilforeningen)