Annonse
NTB
Tema
NTB
17 mai 2019 14:00
Del på Facebook
FAMILIEVENNLIG: En langsom sykkeltur i stor natur med ungene på slep, hva kan være bedre? FOTO: Shutterstock / NTB scanpix FOTO: Shutterstock / NTB scanpix
FAMILIEVENNLIG: En langsom sykkeltur i stor natur med ungene på slep, hva kan være bedre? FOTO: Shutterstock / NTB scanpix FOTO: Shutterstock / NTB scanpix

Hvorfor ikke la bilen stå hjemme i sommer? For alle som har anledning til å sykle, oppleves landet vårt best på to hjul.

Hva gjør egentlig et reisemål velegnet for tursykling? Er det jevn asfalt, få motbakker, lite vind og skyfri himmel? Ikke nødvendigvis, sier sykkelskribent og forfatter Øyvind Wold.

– Nøkkelordet for en minneverdig sykkeltur er variasjon, sier han. – Variasjon i landskapet, variasjon i værforhold og variasjoner i vanskelighetsgrader. Derfor er Norge en enestående lekeplass for langtursykling.

Vil lære opp nye tursyklister

Øyvind har utforsket norsk natur fra sykkelsetet i 30 år og skrevet flere bøker om temaet. Nå har han alliert seg med den erfarne tursyklisten Lars Erik Sira. Sammen har de laget eboka «Langtur på sykkel i Norge», som de beskriver som «den første samlede framstillinga skrevet på norsk om de viktigste aspektene ved en lengre sykkeltur.» Boka er primært myntet på vordende tursyklister, forteller Wold.

– Når man har holdt på en stund, er det lett å glemme hvor stort og uangripelig langtursykling kan virke for nybegynnere, sier han. – Men du trenger verken å være et mekanisk geni eller i supergod form for å dra på lengre sykkelferier.

Mer enn miljøvennlig

Å ta sykkelen med på langtur handler om mer enn å spare miljøet eller bygge lårmuskler, sier Øyvind.

– Sykkelen gjør noe helt spesielt med måten du opplever et landskap på. Tempoet er langsomt nok til at du får med deg både egne tanker og detaljer i naturen underveis. Det er også enkelt å stoppe når lysten melder seg.

Den sosiale biten er en annen grunn til å la bilen stå hjemme.

– Mange som prøver langtursykling for første gang, blir overrasket over hvor inkluderende og sosialt det er, sier Øyvind. – Parkerer du en lastet sykkel utenfor et samvirkelag, står det ofte noen der som vil prate med deg når du kommer ut igjen fem minutter senere.

En klar utfordring

Det er ingen nyhet at den norske turistindustrien står midt i en eksplosiv vekst. Marit Espeland, nasjonal sykkelkoordinator for Statens vegvesen, sier vi bare har sett begynnelsen på det nye, norske sykkeleventyret.

– Landet vårt er rent, vakkert, vilt og stille. Alt dette er ting syklister setter pris på. Mange aktører i reiselivsbransjen har innsett at tilrettelegging for syklister – for eksempel gjennom gode parkeringsmuligheter, verksteder og sykkelvask – er et økonomisk vinningsprosjekt.

Marit har blant annet ansvar for de ti nasjonale sykkelrutene i Norge. Disse varierer veldig i både vanskelighetsgrad, lengde og terrengtyper. Fra den familievennlige Hallingdalsruta mellom Geilo og Nesbyen til den 4500 kilometer lange Kystruta, som strekker seg hele veien fra Svinesund til Kirkenes.

– Det har lenge gått langsomt med skilting og tilrettelegging av de nasjonale sykkelrutene, men økende oppmerksomhet og pågang de siste årene gjør at flere strekninger nå er under arbeid, sier hun.

Norge er kanskje en lekeplass for syklister, men vi har fremdeles en vei å gå når det gjelder logistikk, sier fagspesialist for naturbasert reiseliv i Innovasjon Norge, Haakon Michael Christensen.

– Sykkelutleie blir det mer og mer av, men vi har en klar utfordring med frakt av sykler på kollektiv transport. Både på buss og tog i Norge – med enkelte unntak – er det begrensede muligheter for å ta med sykkelen. Som et resultat ender mange opp med å feste sykkelen på bilen og kjøre hele veien til start, noe som annullerer mye av de miljøvennlige fordelene, sier han.

Tre uforglemmelige norske sykkelturer

Kystriksveien: Bodø–Steinkjer

Riksvei 17 – også kjent som Kystriksveien – er i toppsjiktet blant verdens vakreste reiseruter. Et stort nettverk av ferger gir deg tilgang på 12.000 øyer underveis, noe som gir endeløse muligheter for variasjon. Høydepunkter langs Kystriksveien inkluderer naturattraksjoner som Leka, Torghatten, Dønnamannen, De syv søstre, Svartisen og Saltstraumen. Det er mange tunneler i denne delen av landet, og selv om de fleste er belyste, er det viktig å ha med refleksvest. Det er mulig å gjennomføre hele strekningen med bare telt, men om du ønsker overnatting underveis, er det avgjørende å forhåndsbooke i høysesong. Beregn minst en til to uker på hele turen.

Lengde: 650 km

Vanskelighetsgrad: Middels

Rallarvegen: Haugastøl–Flåm

Dette er den mest populære tursykkelruten i landet. Her sykler du på den gamle anleggsveien for jernbanen mellom Oslo og Bergen, som ble konstruert mellom 1894 og 1909. Fjellandskapet er spektakulært hele veien. Stiene som utgjør deler av Rallervegen, kan være såpass røffe at terrengsykkel med demping er anbefalt. Det anslås at rundt 25.000 syklister legger ut på Rallarvegen hvert år, så her må du belage deg på å dele veien med mange andre om været er godt. På grunn av populariteten anbefales det å sykle ruten på hverdager. Overnatting er tilgjengelig på Finse, Vatnahalsen og Flåm.

Lengde: 80 km

Vanskelighetsgrad: Enkel til middels

Mjøstråkk: Innsjøen rundt

Mjøstråkk – nasjonal sykkelrute nr. 7 – sto ferdigstilt i 2016, og har siden fått mye ros for god skilting, behagelig terreng og plenty med familievennlige aktiviteter/severdigheter underveis. Ruten går gjennom det vakre kulturlandskapet langs Norges største innsjø og innom byene Lillehammer, Gjøvik og Hamar. Med unntak av et par middels krevende stigninger er sykkelruten overkommelig for de aller fleste, og lar seg enkelt dele opp takket være gode togforbindelser. Det finnes tre ubetjente turisthytter (Finnsbråten, Lysjøhimet og Morskogen Vokterbolig) langs ruten.

Lengde: 250 kilometer

Vanskelighetsgrad: Enkel til middels

Praktiske tips til din første langtur

Sykkeltype
Hva slags sykkel du trenger, kommer selvfølgelig an på både turlengde, bagasjemengde og landskap, men en helt vanlig terrengsykkel kan sykles hele veien fra Lindesnes til Nordkapp. Som regel står det mer på vilje og interesse enn på utstyret ditt.

Vedlikehold
Du trenger ikke være profesjonell mekaniker for å dra på lengre sykkelturer, men du bør likevel kunne ta de grunnleggende reparasjonene på egen hånd om noe skulle skje. Skifte/lappe en slange (som du selvfølgelig har tatt med et par ekstra av) er obligatorisk. Det samme gjelder å kunne justere bremser og gir. Hvis du er usikker på om sykkelen din vil tåle turen, oppsøk en faghandel før avreise.

Klær og bagasje
Det er lett å pakke for mye klær/utstyr når du ikke bærer vekten på ryggen, men også på sykkelreiser er det viktig å tenke i kilo og gram. Motbakker og motvind blir langt tyngre når du er overbelastet. Legg derfor igjen både den andre og tredje fleecegenseren hjemme, og gjør heller plass til et velutstyrt førstehjelpsskrin.

På veien
En vanlig begynnerfeil er overambisiøse dagsetapper. Fire til seks mil per dag kan være passe i starten. Man skal tross alt ikke bare sitte på sykkelen. Sett av tid til å raste, oppleve attraksjoner underveis og ligge i sola med et strå i munnviken. Sykling i tunneler kan være skremmende i starten, men du venner deg fort til det. Noen tunneler har fått en varslingsknapp ved inngangspartiet for å gjøre bilister oppmerksomme på at det er syklister til stede, men ha alltid en refleksvest i bakhånd. På motorveier i Norge, samt på enkelte broer og tunneler, har syklister ikke tilgang. Les mer på Vegvesenets nettsider www.vegvesen.no

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse