Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
24 mai 2019 13:00
Del på Facebook
MAROKKANSK: Teppene og stoffet på mange av putene er kjøpt i Marokko, og gir leiligheten et litt eksotisk preg. FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix
MAROKKANSK: Teppene og stoffet på mange av putene er kjøpt i Marokko, og gir leiligheten et litt eksotisk preg. FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Vil du ha hulefølelsen hjemme? Da kan du la deg inspirere av Krista Elvheim, som har skapt en frodig bolig på bare ett rom.

– Jeg er veldig glad i grønt og i mørke og kalde farger, sier Krista Elvheim. Da hun for to år siden skulle pusse opp den 36 kvadratmeter lille ettromsleiligheten, falt valget på grønne kjøkkenfliser kombinert med en dyp, kald, smaragdgrønn farge på alle vegger.

– Jeg liker hulefølelsen de grønne veggene og alle de organiske plantene gir. Da jeg skulle renovere leiligheten, ville jeg ha et sted der det er hyggelig og inspirerende å være. Jeg er en sånn som liker å gjøre det koselig rundt meg, og danderer alltid stearinlys og blomster før jeg setter meg ned, sier hun.

– Hun lager seg alltid et «cozy corner», skyter kjæresten Daniel Atkinson inn. Tross den begrensede størrelsen på leiligheten har Krista fått plass til flere ulike soner der man kan sette seg ned omgitt av myke tekstiler, blomster og planter.

– Jeg ser på leiligheten som et kreativt studio der man både kan leve, bli inspirert og jobbe, sier hun.

Grønn oppvekst

At Krista Elvheim er opptatt av det grønne, er ikke helt tilfeldig. Hun vokste opp i Aurland med en far som drev blomsterbutikk. Flere av plantene i leiligheten har hun fraktet hele veien fra Vestlandet.

– Denne hadde vi sikkert tjue av i barndomshjemmet mitt, sier Krista, og viser fram en grønn plante av arten clivia miniata.

– Den var de eneste plantene pappa lærte opp til å tåle uttørking mens vi var hjemmefra, spesielt i de årene vi kun brukte huset til feriebolig. Vi fikk med oss noen eksemplarer da pappa solgte barndomshjemmet vårt for noen år siden, som et blomsterminne hjemmefra, forteller hun.

En stor monstera-plante har også blitt hentet fra hjemlige trakter.

– Denne så jeg i et gartneri i Lærdal, og forelsket meg umiddelbart. Den var egentlig ikke til salgs, men jeg fikk overtalt dem til å la meg kjøpe den. Jeg har hatt den i åtte år, men den er sannsynligvis veldig mye eldre. Jeg er glad i gamle planter, planter som har levd et liv, forteller hun. Også snittblomster har fått plass på bordene.

– Jeg er ikke så flink som jeg skulle ønske til å pleie plantene mine, så jeg foretrekker snittblomster og grønne planter som krever lite stell, sier Krista. Hun drev selv en kombinert blomster- og interiørbutikk på Grünerløkka for en del år siden, og har i en årrekke jobbet som interiørstylist, blomsterstylist og fotograf.

Industrielt uttrykk

Da Krista overtok leiligheten i den gamle bygården på Torshov i Oslo for to år siden, var den et totalrenoveringsobjekt.

– Den var kanskje pusset opp litt på 1990-tallet, og det var det. Det var pappa som kjøpte den, men jeg fikk ansvaret for renoveringen. Han ville ikke at jeg skulle rive noe, men jeg endte med å rive alt. Han ble til slutt med på notene, og ble veldig fornøyd med resultatet, forteller hun.

Opprinnelig var rommet delt av en tykk vegg og hadde en upraktisk sovealkove. Krista prioriterte i stedet å åpne opp for lys og luft. Nå er rommet delt i to med skyvedører av glass og stål.

– Skyvedørsløsningen har jeg fått spesiallaget av en smed. Kombinert med takhøyden gir dørene leiligheten en litt industriell look, sier hun.

Å få revet veggen ble imidlertid en krevende prosess. For å finne ut om det var en bærevegg, måtte Krista oppsøke både kommunen og byantikvaren.

– Jeg møtte på en del utfordringer underveis, men vi fant til slutt ut av det, og en kompis rev den ned. Jeg var ivrig etter å flytte inn så fort som mulig, men oppussingen tok lenger tid enn planlagt, forteller hun.

Der stuen var tidligere, er det nå lounge om dagen og seng om natten. To enkeltsenger på hjul har fått grønt fløyelstrekk for å fungere som sofahjørne på dagtid.

Inspirasjon fra Marokko

Kjøkkeninnredningen i leiligheten er fra IKEA, mens benkeplaten i ask er spesialtilpasset av en møbelsnekker og har underlimt steinvask. Over kjøkkenbenken er det lagt grønne, krakelerte, italienske fliser.

– Jeg valgte å legge dem loddrett i stedet for vannrett for å understreke høyden i rommet, forteller hun.

Gulvet har fått en hvitoljet parkett i fiskebeinsmønster fra Bjoorn.

– Mønsteret gir et gulv med mye liv i, påpeker hun.

Mange av møblene og tingene i leiligheten tilhører familien, er arvet eller kjøpt på loppemarked.

– Jeg liker å kombinere gamle og nye ting, for eksempel en gammel lampefot med en ny skjerm, sier Krista.

Loppiskuppene er supplert med funn fra Marokko.

– Jeg har vært mye i Marokko. Der får jeg masse fargeinspirasjon i tillegg til at de har mye fint håndverk.

På flyttefot

Selv om hun elsker leiligheten, bor Krista for øyeblikket i en annen leilighet et steinkast unna.

– Leiligheten ble for liten til at jeg kan bo her sammen med Daniel, som har to barn. Så nå bor vi i en større leilighet sammen, mens pappa leier ut denne på Airbnb. Det har ført til mange spennende henvendelser, blant annet har det vært tv- og reklameopptak her, forteller hun.

Selv om hun for tiden ikke bor i leiligheten, har hun fortsatt planer for den.

– Dette motivet har jeg og en venninne malt, sier hun, og viser et blomstermønster malt på et felt av veggen.

– Planen er å fylle inn mer farge etter hvert. En kul peis har vi også planer om å få på plass. En bolig trenger ikke å være i orden med en gang, jeg mener folk må lære at det kan være bra å bo seg inn. Jeg liker at en bolig er levende – at det hele tiden skjer ting, sier hun.

Grønn interiørtrend

– Både blått og grønt er såkalte «nøytrale» farger som er flotte å bruke som basisfarge i en palett. Da Jotun kom med Minty Breeze for noen år siden, ble det raskt en veldig populær farge. Den er sval, pudret og lett å like, og var en del av en større trend som gikk på støvete, sarte pasteller. Men nå ser vi dypere, sterkere grønnfarger, akkurat som vi har sett dype og mørke blåfarger – og det gjør seg utrolig godt i et interiør, påpeker redaksjonssjef for Maison Interiør, Helle Tjaberg.

Ifølge kreativ leder i Fargerike, Tale Henningsen, er grønne vegger og grønne planter en spesielt god kombinasjon.

– Ute i naturen er man vant til å se grønt i ulike sjatteringer. Hvis du maler en vegg grønn, kan resultatet bli litt flatt. Kombinerer du med grønne planter derimot, får du litt av det samme fargespillet naturen gir, sier hun.

– Tilsvarende effekt kan du få ved å velge grønn tapet, fordi strukturen i tapetet gir dybde og liv til fargen.

Skal du kombinere grønt med andre farger, er blått et trygt valg, mener Henningsen.

– Svart og hvitt er også en fin kombinasjon, for eksempel et sjakkrutet gulv mot grønne vegger. Litt rødt kan brukes, og selvfølgelig rosa. Det blir veldig fint med for eksempel en rosa velursofa mot grønne vegger, sier hun.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse