Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 september 2019 19:30
Del på Facebook
OPPGRADERT: Range Rover-modellen har vært gjennom en liten midtlivsoppgradering. Dieselmotoren i testbilen har fått litt mer krefter, og kjøreassistentteknologien har fått flere funksjoner. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
OPPGRADERT: Range Rover-modellen har vært gjennom en liten midtlivsoppgradering. Dieselmotoren i testbilen har fått litt mer krefter, og kjøreassistentteknologien har fått flere funksjoner. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Hvis størrelsen betyr noe, er Range Rover et naturlig valg.

I floraen av luksuriøse SUV-er har Range Rover en særstilling. Da de andre bilprodusentene kom på konseptet med å blande store firehjulstrekkere og luksus på begynnelsen av 2000-tallet, hadde Range Rover allerede holdt på med det i mer enn 30 år.

Dagens versjon er fjerde generasjon. Man skulle kanskje tro at de ville ha kommet med flere i løpet av 50 år – men den første rullet på veien, med diverse oppgraderinger underveis, i 26 år.

Gjennom årene har Range Rover utvidet modellrekken, som i dag består av Evoque, Velar, Range Rover Sport og den største av dem alle, som enkelt og greit heter Range Rover.

Sistnevnte er så definitivt sjefen i familien: 5 meter lang, 184 centimeter høy og over 2 meter bred, og med sin kantete form en bil som synes i landskapet. Dette er en bil for storfolk, for dem som velger grand danois framfor mops.

Lenestoler

Innvendig minner setene om lenestoler, og det er mykt skinn der det lar seg gjøre. Det som er stilig, er at Range Rover ikke har falt for fristelsen til å lage noe retroinspirert. I stedet er det tre store, digitale skjermer som dominerer dashbordet. Knapper er det svært lite av, og midtkonsollen har konsernets runde girvelger, som stiger opp når man starter bilen. Inntrykket er moderne og elegant.

Kjøreopplevelsen er grandios. Takhøyden og testbilens glasstak gjør at romfølelsen er enorm. Understellet, med luftfjæringer, tar av humper på et vis man ikke får i vanlige sedaner eller stasjonsvogner, eller i SUV-er flest for den saks skyld. Det kan bare beskrives som mykt, men uten en påfølgende gynging.

Snodig nok er bilen egentlig enda mer komfortabel hvis man setter den i det mest sportslige nivået. Vanligvis er en slik setting bare ødeleggende for en bils evne til å være komfortabel. I en Range Rover blir bilen noen knepp fastere i fisken, slik at den krenger litt mindre uten at det er noe problem å fyke over en hump eller dump.

Tørst

Motoren gir på ett vis mening. En ganske kraftig diesel sørger for at den store og temmelig tunge bilen får bra trøkk gjennom et solid dreiemoment, som ved den nylige midtlivsoppdateringen fikk 17 hestekrefter mer. Det er vanskelig å si at drivstofforbruket er pent, en snau liter på mila er ikke noe man roper ut ved MDGs valgbod. Samtidig er det grunn til å tro at det ville blitt enda verre med en bensinmotor.

På papiret ser utgaven med ladbar hybrid ut som det riktigste valget. Erfaringsmessig er dog ikke forskjellen i forbruk så stor som brosjyren lover. Noe som henger sammen med at den ladbare hybriden får en langt høyere vekt, vel 250 kilo i dette tilfellet, og at den elektriske rekkevidden bare er på 51 kilometer.

Lange turer

Biltypen tatt i betraktning er kanskje ikke ladehybrid helt tingen? Skal man få utnyttet den elektriske kapasiteten, må det jo lades titt og ofte. Det kan passe for biler som i hovedsak skal benyttes på kortere turer. Å kjøpe en Range Rover for bare å kjøre til butikken, rimer ikke.

Dette er en bil som hørere hjemme på lange turer. Det er på mange måter en ultimat familiebil. De store vinduene gir megautsikt for alle om bord, vind- og hjulstøyen er minimal, og komforten er strålende overalt. Bagasjeplassen er på 550 liter, og en drivstofftank på 90 liter gir bra rekkevidde.

Samtidig er det ikke til å komme ifra at en Range Rover er litt ute av skala. Det er som om man går rundt med en solid saldo tatovert i panna. Bilen dominerer, det være seg på veien eller parkeringsplassen. På den annen side har Range Rover historisk hevd på luksus-SUV-begrepet. Først i 2016 debuterte en naturlig konkurrent som Bentley Bentayga i dette segmentet.

Tekniske data:

Range Rover 3.0 SDV6 Autobiography
Pris: 1.821.950,–
Pris testbil: 1.987.900,–
Motor: 6 syl. Diesel. 2 turboer. 2993 ccm 275 hk v. 3500–4250 o/min. 625 Nm v. 1500–2500 o/min.
Aks: 7,9 sekunder
Toppfart: 209 km/t
Forbruk: 0,9 l/mil
Utslipp: 199 g/km CO2. 64,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 550 liter
LxBxH: 4999/2073/1835 mm
Egenvekt: 2310 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Stamtavle
Tåler en litt rufsete hyttevei

Prangende
Litt i utakt med tiden
Pris

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse