PSA-gruppen og Fiat Chrysler Autombiles (FCA) er blitt enige om å slå seg sammen.
PSA har i dag merkene Citroën, DS, Peugeot Opel og Vauxhall, mens FCA består av Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Lancia, Maserati, Ram og Jeep.
Samlet vil PSA og FCA bli verdens fjerde største bilselskap, med en årlig produksjon på 8,7 millioner kjøretøy og et estimert driftsresultat på 112 milliarder kroner.
I en felles pressemelding skriver selskapene at de tror effekten av synergier etter sammenslåingen vil gi en årlig besparelse på rundt 40 milliarder kroner.
FCA har i lengre tid vært ute etter en samarbeidspartner og var på nippet til å inngå en avtale med Renault i sommer. De har tidligere uttrykt et ønske om å samarbeide med General Motors.
Ulike styrker
BBC melder at PSA og FCA har ulike styrker som kan gjøre at de kan hjelpe hverandre.
FCA har i svært liten grad hatt noen utvikling av elbiler. Med nye utslippsregler i EU, som trer i kraft fra 2020, er de helt avhengige av å få fart på dette for å unngå enorme bøter.
PSA er derimot godt i gang med elektrifiseringen av sine kjøretøy, men de har ingen tilstedeværelse i USA, der FCA står sterkt med merker som Jeep og Dodge.
– Den elektrifiserte, selvkjørende framtiden alle venter på, er ikke mulig å oppnå uten at bilprodusentene slår seg sammen og former strategiske allianser, slik at de kan dele på forskning og utviklingskostnader, sier Jessica Caldwell, sjef for Edumunds bilanalyseavdeling, til CNN.
I 2017 kjøpte PSA den europeiske avdelingen til General Motors, Opel og Vauxhall for drøyt 20 milliarder kroner. Carlos Tavares, som i dag er konsernsjef i PSA, blir det samme for det nye selskapet, mens konsernsjef i FCA, John Elkann, blir styreformann. Hovedkontoret blir lagt til Nederland.