Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
12 desember 2019 10:30
Del på Facebook
BONDEKOST: Kroppkaker, eller kroppkakor som det heter på svensk, er en variant av potetball. Verdt å prøve i Norge også! FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
BONDEKOST: Kroppkaker, eller kroppkakor som det heter på svensk, er en variant av potetball. Verdt å prøve i Norge også! FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

Desember er en tid for tradisjoner. Så hvorfor ikke innlemme de gode svenske potetballene i repertoaret?

Det er bare så vidt jeg tør å innrømme det, men jeg synes faktisk den svenske varianten av potetball er enda bedre enn den norske.

Kanskje jeg kan få unnskylde meg med at den norske og den svenske varianten er temmelig ulike retter? Den norske ballen, potetballen, raspeballen, kompen, komlen eller hva man liker å kalle den, er laget av revet, rå potet. Svenske kroppkaker, derimot, lages de fleste steder i Sverige av kokt potet. Slik sett ligner kroppkaker mer på italienske gnocchi – bortsett fra at svenskene ikke tilsetter ost i deigen.

I våre tidsklemte dager er kroppkaker en luksusrett – fordi tillagingen er en ekte håndverksoperasjon som krever forberedelser og tid. Fyllet av bacon eller saltet flesk var ikke hverdagslig før i tiden, og burde kanskje ikke være det i dag heller.

I perioder da det skortet på konservert, speket flesk, var det vanlig å fylle kakene med ål, sild og fugl. Jeg kan medgi at sildefisk i form av søt, svensk ansjos kan egne seg her, som et hint til den andre kjente svenske potetretten, «Janssons fristelse». Vanlig sild og ål er litt mindre fristende. Da ville jeg heller forsøkt godt karamellisert løk.

Trenger du noe tilbehør for øvrig? Servert som i ukas oppskrift – med hjemmelagde rørte tyttebær og brunet smør – er svaret nei. Føler du likevel at det blir litt uforløst, kan du legge til alt fra kålrotstappe og andre grønnsaker til god pølse, pinnekjøtt og røkt svineknoke. Kroppkaker er jo strengt tatt bare potet, bacon og brunet smør, og det er jo godt til det aller meste.

Svenske kroppkaker med tyttebær og flesk

Ingredienser (2 personer)

500 g mandelpoteter
2 eggeplommer
2 egg
150 g byggmel
100–300 g hvetemel
1 ss salt
100 g tørrsaltet bacon
2 dl tyttebær
4 ss sukker
100 g saltet meierismør
1 liten bunt bladpersille

Fremgangsmåte

Pisk tyttebærene godt sammen med sukker, og smak dem til så du får den sødmen du liker. Sett så de rørte tyttebærene i kjøleskapet mens du lager resten, så vil pektinet i bærene gradvis tykne massen litt.

Skrell og kok mandelpotetene til de er helt møre, slå av vannet og la dem dampe godt av seg i 10 minutter, så all overflødig væske forsvinner. Press dem gjennom et potetjern eller en god gammeldags melsikt direkte ned i en blandebolle. Tilsett eggene, og rør deretter inn byggmelet. Det er alltid forskjell på vanninnholdet i både poteter, egg og mel, så det beste er å spe litt og litt med hvetemelet til du har en fast deig som slipper bollen, og som du kan forme med hendene uten at den er for klissete. Tilsett saltet helst til sist.

Finkutt bacon. Kok opp en kjele med lettsaltet vann. Form deigen til runde boller som du lager en fordypning i med tommelen. Fyll i raust med bacon, og pakk bollene tette. Slipp dem deretter rett i det kokende vannet. La dem trekke i cirka 20 minutter, og løft dem forsiktig over på et fat med kjøkkenpapir som suger til seg kokevannet.

Varm opp en stekepanne på medium varme. Ha i godt med smør, legg i kroppkakene, og la dem få brune seg godt på begge sider samtidig som smøret stekes gyllenbrunt. Server umiddelbart rett fra pannen. Øs over det brunede smøret, rørte tyttebær og et dryss grovhakket bladpersille.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse