Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
05 januar 2020 19:30
Del på Facebook
BIO I DRIVSTOFF: Fra 2020 blir det en større andel biodrivstoff i bensin og diesel som selges i Norge. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix
BIO I DRIVSTOFF: Fra 2020 blir det en større andel biodrivstoff i bensin og diesel som selges i Norge. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix

De færreste er klar over at det er noe annet enn ren bensin eller diesel i drivstoffet. Ved årsskiftet økes bioandelen i Norge fra 12 til 20 prosent

– En stadig større andel av det drivstoffet du fyller på tanken, er biodrivstoff. Det betyr at alle norske bilister kjører mer miljøvennlig enn før, sier Anders Kleve Svela, kategorisjef drivstoff i Circle K Norge.

I Norge er det et krav at drivstoffet vi fyller i tanken, skal inneholde biodrivstoff. Til nå har kravet vært 12 prosent, fra 2020 er det 20 prosent.

En undersøkelse som er gjort på vegne av Circle K, viser at få faktisk er klar over at de fyller tanken med biodrivstoff. Nær 90 prosent sier de ikke visste dette.

– Nordmenn er et miljøbevisst folkeslag, men undersøkelsen viser at folk flest trenger mer informasjon om hvordan de kan redusere utslipp på veien. Bilparken kommer i stor grad til å bli elektrisk i fremtiden, men biodrivstoff er en viktig del av løsningen her og nå.

Kan bli 50 prosent

Svela mener det er et poeng å gjøre kundene bevisste på at de faktisk fyller biodrivstoff. Selv om elbiler er utslippsfrie, mener han at dagens drivstoff gjør at biler med forbrenningsmotor er langt bedre enn tidligere når det gjelder utslipp.

Personbilbestanden var på 2.751.948 i slutten av 2018, ifølge Statens vegvesen. Disse bilene hadde en gjennomsnittsalder på 10,5 år. Elbilbestanden var 200.192 ved utgangen av 2018, og ved utgangen av september 2019 hadde den økt til 247.565, ifølge tall fra Elbilforeningen. Men det er altså fortsatt svært mange biler på norske veier som ikke er elbiler.

– Miljødirektoratet har regnet ut at biodrivstoffet sparer miljøet for 1,2 millioner tonn CO2 i året, sier Svela.

Biostoffet stammer fra slakteavfall, frityr, raps, cellulose, sukker, mais og hvete.

– Vi bruker ikke palmeolje, informerer Svela.

Han påpeker at det er fullt mulig å lage drivstoff med en bioandel på rundt 50 prosent uten at det vil gå utover kvaliteten.

– Utfordringen er tilgangen på rett type biodrivstoff. Her hilser vi velkommen alle tiltak som bidrar til økt produksjon. Dette krever stabile rammebetingelser og en politisk aksept for at biodrivstoff er en varig del av løsningen for reduserte utslipp fra veitrafikken.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse