I et eksklusivt hjørne av bilmarkedet kommer det i 2020 flere helt spesielle SUV-er. Dette er for folk som vil ha noe annet enn en ladbar og lydløs bil.
Aston Martin er egentlig bare kjent for å lage lekre sportsbiler, med stor motor og en gang iblant med James Bond bak rattet. Samtidig ser det ikke ut til at de er immune mot den voldsomme SUV-bølgen som har flommet over bilmarkedet de siste ti årene.
I 2020 kommer nemlig Aston Martin DBX. En svær, drøyt fem meter lang, luksuriøs SUV som skal inn og konkurrere mot kjøretøy som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.
– Vi venter de første bilene til Norge i mai, sier Thomas Øvreseth, administrerende direktør hos den norske Aston Martin-importøren.
Under panseret på DBX er det en V8 dobbeltturbo bensinmotor utviklet av AMG-avdelingen til Mercedes-Benz. Effekten er 550 hestekrefter og dreiemomentet 700 newtonmeter, mens DBX veier 2245 kilo. Null til hundre er oppgitt å ta 4,5 sekunder.
Ikke overraskende er dette en bil som legger seg i øvre prissjikt.
– Basert på dagens eurokurs og avgifter, vil prisen starte på kroner 2.790.000 kroner. En topputstyrt bil vil koste cirka 3,2 millioner, sier Øvreseth.
Uten at det har skremt vekk nordmenn.
– Vi har allerede tre bestillinger fra norske kunder.
Stor
Et annet bilmerke som har satset tungt på SUV-er i en årrekke, store som små, er Mercedes-Benz. I 2020 fyller de på i øvre kant av SUV-segmentet med flere ekstreme varianter.
Mercedes-Benz GLS er merkets største SUV, 5,2 meter lang, to meter bred og med en akselavstand på 3,1 meter. Den ble lansert i høst, og neste sommer kommer to varianter som er for kunder med svært eksklusive behov.
Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ blir den fysisk sett største AMG-modellen til Mercedes-Benz. Med en fire liters V8-motor som yter 612 hestekrefter, og en elmotor på 22 hestekrefter, gjør den gigantiske bilen null til hundre på 4,2 sekunder.
Det kan være verdt å nevnte at den har et oppgitt bensinforbruk på 1,19 liter per mil.
Samme motor finner man i den noe mindre SUV-broren Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC. Her gjør motoren at bilen tar null til hundre på 3,8 sekunder. Skulle det være for vilt, kommer den også med en motor på 571 hestekrefter, som gjør modellen to tideler treigere fra null til hundre.
Lenestoler
Er man litt mer komfortabelt anlagt, har Mercedes også laget en superluksusvariant av giganten GLS, Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC. Her er det fortsatt grove ytelser, men aller viktigst: et ekstremt nivå av luksus i interiøret. Baksetene, som det er to av, er for lenestoler å betrakte. Nærmeste konkurrent er Rolls-Royce Cullinan, det som per i dag er den dyreste SUV-en man kan kjøpe – for rundt fem millioner kroner i Norge.
– Alle disse modellene er forventet å dukke opp i Norge til sommeren. Salgsstart og priser er forventet i første kvartal 2020, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge.
Maybach-versjonen av GLS har for øvrig en V8-motor som yter 558 hestekrefter.
– Når det gjelder GLS Maybach, er dette en helt ny modell med lite statistisk grunnlag. Men basert på at en tredel av S-klasse på verdensbasis er en Maybach, er det nok noen heldige eiere også her på berget som kan nyte baksetene i den nye luksusmaskinen.
Raskest
En annen tysk premiumprodusent, Audi, bidrar med sin sterkeste SUV noensinne. I løpet av første kvartal i 2020 kommer Audi RS Q8 på det norske markedet.
– Satsingen vår på elektriske biler skyter fart, men parallelt satses det stort også på Audi Sport, sier Audi-direktør Elin Sinervo i en pressemelding.
RS Q8 har en fireliters biturbo V8-motor med 600 hestekrefter. Audi sier det er den raskeste SUV-en rundt Nürburgring.
Null til hundre tar 3,8 sekunder, og den når 200 km/t etter 13,7 sekunder.
Den norske BMW-importøren har solgt store mengder av den elektriske i3 de senere årene, men byr også på store og sterke biler med bensinmotor. De nye X5- og X6-modellene kom for ikke så lenge siden, og nå er disse modellene på gang med en topputgave raffinert av M-avdelingen til BMW.
– BMW ønsker å gi våre kunder valgfrihet blant et stort utvalg av modeller. I tråd med denne strategien elektrifiserer vi store deler av modellutvalget, samtidig som vi utvider vår portefølje av BMW M-modeller, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, i en pressemelding.
X5 M og X6 M kommer med en 4,4 liters V8-motor med 600 eller 625 hestekrefter. Null til hundre-øvelsen tar 3,8 sekunder, det er 0,4 sekunder raskere enn forrige generasjon med den sterkeste motoren. Bilene dukker opp i Norge i april 2020. X5 M starter på 1.999.000 kroner, mens X5 M Competition koster 2.133.000. For 30.000 mer får man X6-utgavene.
https://ksu.no/artikler/tema/99146-ekstreme-suv-er-pa-vei#sigProId6f81dba5cc