Polestars første bilmodeller kommer i år, nå viser de hvordan de neste kan bli.
Til sommeren kommer Polestars elbil på det norske markedet. Polestar 2 er en bil som første gang ble vist som et Volvo-konsept i 2016 samtidig med det som skulle bli Volvo XC40. Siden den gang har Volvo skilt ut Polestar som et eget merke, som i all hovedsak skal lage elbiler.
Nå viser Polestar hvilken designfilosofi merket skal ha i årene som kommer med konseptbilen Precept.
– Bilen er et svar på de åpenbare utfordringene samfunnet og industrien står overfor. Dette er ingen drøm for en fjern fremtid, Polestar Precept er en forhåndsvisning av fremtidens biler og viser hvordan vi vil bruke innovasjon for å minimere miljøavtrykket vårt, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar, i en pressemelding.
Ingenlath var for øvrig Volvos designsjef da bilene som skulle bli Polestar 2 og Volvo XC40, ble vist i 2016.
Precept skal ha en akselavstand på 310 centimeter, noe som gir bra med innvendig plass og muligheter for en stor batteripakke i gulvet mellom akslingene. Til sammenligning har Polestar 2 en akselavstand på 274 centimeter.
Resirkulert
Fronten har ingen konvensjonell grill, en elbil trenger ikke en radiator som skal kjøles ned, i stedet har den noe de kaller «Polestar SmartZone» som inneholder sikkerhetssensorer og førerassistansefunksjoner. Bak et transparent panel er det to radarsensorer og et kamera med høy oppløsning. Mens det er en lidar, en slags radar, på glasstaket.
Materialene skal være valgt ut med tanke på et lavt miljøavtrykk, med bruk av linbaserte komposittmaterialer i interiørpaneler og seterygger. Det skal gi 80 prosent reduksjon i plastavfall. Seteoverflaten er 3D-strikket av resirkulerte PET-flasker, og nakkestøttene er laget av resirkulert korkvinyl, mens mattene er laget av gjenvunnet fiskegarn.
– Kombinasjonen av bærekraftige materialer og høyteknologiske smartsystemer åpner et helt nytt kapittel med avantgarde luksusdesign og viser hvor Polestar er på vei, sier Maximilian Missoni, designansvarlig hos Polestar.
Det sies ikke noe om akkurat Precept skal settes i produksjon, men historien viser at konseptbilene fra Volvo og Polestar har en tendens til å bli en realitet.