Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
07 mars 2020 19:30
Del på Facebook
NISJE: Importøren sier Polestar Engineered-bilene er et nisjeprodukt som ikke skal selges i store volum. De regner med å ta inn «noen hundre biler». FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
NISJE: Importøren sier Polestar Engineered-bilene er et nisjeprodukt som ikke skal selges i store volum. De regner med å ta inn «noen hundre biler». FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Volvo har en egen avdeling for ekstra spreke biler, men ikke forvent en vill muskelbil.

Premiumprodusentene har gjerne en avdeling for litt ekstra kvikke og forseggjorte modeller. BMW har M-avdelingen, Mercedes-Benz har AMG. Også Audi og Jaguar har slike underbruk som leverer mer eller mindre ekstraordinære kjøretøy.

Hos Volvo heter avdelingen Polestar, noe som egentlig er ganske forvirrende, for det heter også elbilprodusenten som har sprunget ut av Volvo.

Selv sier Volvo dette: «I Volvo Car Group blir Polestar brukt i tre ulike sammenhenger: Polestar, Polestar Engineered og Polestar-optimering.» Oversatt betyr Polestar elbil, trimmet Volvo og stylet Volvo.

Volvo V60 Polestar Engineered er en lettere raffinert versjon av V60 T8, som også vil si at det er en ladehybrid. Her har ingeniørene skvist ut litt mer effekt av motorene, slik at den samlede effekten nå er 405 hestekrefter, 15 mer enn det man finner i standardutgaven. Det gjør minimalt med bilens prestasjoner, det er andre oppgraderinger som er langt viktigere.

60-serien

Foreløpig er det kun bilene i 60-serien som har denne muligheten, altså S60, V60 og XC60, og kun i kombinasjon med T8-motoren. Prisen ligger rundt 80.000 kroner høyere enn for en T8 med R-designpakke.

Det første man ser er at bilen har spesifikke visuelle detaljer som kun er tilgjengelige i Polestar-utgaven. De inkluderer «unike» lettmetallfelger med en eikedesign som er forholdsvis åpen og slik viser de gullfargede bremsene fra Brembo. Det er også eksosenderør i svart krom, og innvendig er setebeltene i det de sier skal være gull, men som i virkeligheten er gult.

Kanskje aller viktigst er hjulopphenget og demperne. Polestar har satt opp et multilink-oppheng foran og bak, i tillegg er det støtdempere fra Öhlins. De er justerbare, men ikke på elektronisk vis slik det gjerne er i andre sportslige biler. Justeringene må gjøres manuelt med en skrue for hver demper. Forhjulenes skruer sitter i motorrommet, bakhjulenes skruer er i hjulbrønnen.

Ikke ekstrem

På girkasse og motorkraft er effektøkningen elektronisk, og skal ikke gjøre noe med forbruk og utslipp sammenlignet med en standard T8-utgave.

I motsetning til andre slike biler er ikke Polestar-versjonen av Volvo en ekstremt kraftig maskin, sammenlignet med versjonene «folk flest» går for. T8 er versjonen majoriteten av norske kunder velger, og den er realt sprek i utgangspunktet. Det blir ikke som med BMW 3-serie, der en vanlig kunde velger er en 320d med 190 hestekrefter, mens entusiasten går for en M3 med langt over det doble.

Volvo har heller ikke ønske å lage en veldig ekstrem maskin, dette skal være noe for Volvo-entusiasten som ønsker det lille ekstra. Det raffinerte understellet gir nettopp dette – det er noe stivere enn et standardunderstell, men det er ikke ukomfortabelt. Samtidig gjør det bilen hakket skarpere i svinger, uten at den går på en smell hvis underlaget blir ille.

Nå må det sies at vi ikke tok sjansen på å justere demperne, det er såpass innviklet at man fort risikerer å ha forskjellig stivhet på de ulike demperne, noe som ville medført en svært håpløs kjørekarakteristikk. Det er heller ikke helt enkelt å nullstille dem.

Ekstra dressing

Med litt skolering vil man sikkert få til dette, men det er uansett ikke noe problem. Under normal og mer inspirert kjøring er demperne helt fine som de er.

I det hele tatt har den ganske forsiktige oppgraderingen av V60-modellen blitt vellykket. Effekten er raus, som med standard V60 T8 tar null til hundre 4,8 sekunder, noe som umulig kan være for treigt for andre enn racingsjåfører.

Dette skal uansett ikke være en racingbil, det er mer et elevert produkt for kjenneren. Motoren gir aldri fra seg et barskt hvin, og eksosanlegget er ikke laget for å skape et sporty lydbilde. I stedet har Volvo valgt å gi en fornuftig stasjonsvogn en liten ekstra skvett med dressing. Det er en dempet raffinering, som gir bilen noe mer innhold enn naboens V60 T8.

Om det er verdt den ekstra prisen, avhenger nok av kjøperens nivå av Volvo-entusiasme.

Tekniske data:

Volvo V60 T8 Polestar Engineered

Pris: 729.000.-
Pris testbil: 885.349.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo/kompressor. 1969 ccm 318 hk v. 6100 o/min. 430 Nm v. 2200 o/min. Elmotor. 87 hk 240 Nm. Systemeffekt. 405 hk 770 Nm.
Aks: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,17 l/mil
Utslipp: 42 g/km CO2. 14,9 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 50 km
Bagasjerom: 529/1364 liter
LxBxH: 4761/1850/1427 mm
Egenvekt: 2008 kilo
Tilhengervekt: 2000 kilo

Pluss og minus

+

Raffinert
Pen bil
Sprek komfort

Mye penger
Føles ikke så sporty

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse