Annonse
NTB
Tema
NTB
13 mars 2020 13:00
Del på Facebook
STUE: Benedicte Helgesen Nernes fra Øygarden legger ut bilder fra sitt hjem under profilnavnet @benedictehn. Hun er nominert til Gullfjæren i kategorien «Årets Stue». FOTO: Benedicthe Helgesen Nernes
STUE: Benedicte Helgesen Nernes fra Øygarden legger ut bilder fra sitt hjem under profilnavnet @benedictehn. Hun er nominert til Gullfjæren i kategorien «Årets Stue». FOTO: Benedicthe Helgesen Nernes

Instagram har blitt en viktig kilde til interiørinspirasjon. Nå skal de fineste Insta-hjemmene kåres.

– Vi ønsker å favne bredt og deler derfor ut pris i hele 13 kategorier, forteller Marianne Haga Kinder. Sammen med Franciska Munck-Johansen arrangerer hun for tredje gang Gullfjæren Interiør Awards.

21. mars skal Norges viktigste influensere innen interiør på Instagram kåres. Fire kontoer er nominert i hver av de 12 kategoriene, som blant annet inkluderer «Årets Moderne Profil», «Årets Landlige profil» og «Årets Hytte». En jury ledet av interiørdesigner Halvor Bakke skal kåre vinneren i hver kategori.

– Vi ønsker å løfte fram både små og store kontoer på Instagram, påpeker Kinder.

I tillegg til interiørprisene skal «Årets Gullfjær» kåres – en person som gir mye av seg selv og bidrar til at det er god stemning på Instagram.

Gir inspirasjon

Marianne Haga Kinder og Franciska Munck-Johansen er selv svært aktive på Instagram, og har mange følgere på sine kontoer @inspirasjonsguidennorge og @franciskasvakreverden.

– Det er på Instagram folk er, og det er der nettverkene for oss interiørinteresserte dannes. Jeg har hele tiden opplevd interiørmiljøet på nett og i sosiale medier som positivt – vi løfter hverandre fram. Med Gullfjæren ønsker vi å bygge opp under dette, sier Kinder.

Helle Tjaberg har lang fartstid i interiørbransjen, og har sett at Instagram helt har tatt over for bloggingen.

– Instagram som inspirasjonskilde er blitt utrolig viktig på interiørfronten, påpeker Tjaberg, som nå jobber som redaksjonssjef i interiørmagasinet Maison.

– Jeg opplever at jeg kan finne alle typer stiler og interiører her ved å søke opp hashtager, se hvem andre følger og få tips basert på hvem jeg følger, forteller hun.

Direkte kontakt

Selv opprettet Tjaberg privat konto på Instagram rundt 2012, og i 2015 begynte hun for alvor å jobbe med det også i profesjonell sammenheng.

– De to kontoene som jeg personlig styrer, @bonytt og @maisoninterior, vokser stadig. Vi bruker plattformen til å kommunisere direkte med leserne våre. Jeg er veldig glad i Instagram, spesielt fordi det gir meg en så unik mulighet til å komme i kontakt med lesere og følgere, sier hun.

– En litt morsom tendens er at bildene i selve «feeden» gjerne er kuraterte og vakre, mens det man legger ut i «Story» gjerne er mer nedpå og ærlig. Folk skriver også lengre tekster.

Nominert tre ganger

Birthe Kildal fra Bergen vant Gullfjæren for «Årets Kjøkken» i 2018 og «Årets Stue» i 2019 med sin Instagram-konto @villakildal. I år er hun nominert i kategorien «Årets Hage». I tillegg har hun alle tre årene vært nominert til «Årets Gullfjær».

– Vi har et gammelt hus fra 1952 som vi har restaurert selv, og det er selvfølgelig veldig gøy å få anerkjennelse for den jobben vi har gjort, sier hun.

Det viktigste med Gullfjæren mener hun imidlertid er den positive rammen rundt konkurransen.

– Folk heier hverandre fram. Enten man har 1000 eller 10.000 følgere, har man det til felles at man ønsker å inspirere hverandre. Jeg synes det er veldig fint å få være en del av et så hyggelig miljø.

Disse er nominert i Gullfjæren Interiør Awards

Årets Fargerike Profil:

@englaskreativeverden – Engla Monica Strand, Hakadal

@bypiapei – Pia Håkonsen, Kristiansand

@lindagaaso – Linda Gaasø, Oslo

@trudeshus – Trude Holm Naimak, Oslo

Årets Moderne Profil:

@villatromso – Navn ikke oppgitt, Tromsø

@netta_gh – Ingrid-Annette G. Haglind, Giske

@cathrinedoreen – Cathrine Doreen, Halden

@villavaldal – Annette B. Valdal og Kristian Valdal, Ålesund

Årets Landlige profil:

@fjordfiskerenhjem – Nina Skjærli, Sunnfjord

@hanne_paalandet – Hanne Aamodt, Eidsberg

@ranli_ Ranveig – Lia, Porsgrunn

@theresenybu – Therese Nybu, Kragerø

Årets Klassiske Profil:

@gustaviandesign – Per Pettersen og Hanne Hagen, Asker

@kamillalauvstad – Kamilla Lauvstad, Seljord

@villafrednes – Marius og Mona Stenseth Erlandsen, Porsgrunn

@villavang – Cindy Braaen, Vestby

Årets Hytte:

@hyttefeberinord – Trine Armand, Bodø

@villavollywood – Marianne Granly, Asker

@villavonkrogh – Anine von Krogh, Asker

@frurokaas – Renate Helle Rokås, Sauda

Årets Stue:

@benedictehn – Benedicte Helgesen Nernes, Øygarden

@villafloris – Nina Lunde, Oslo

@mittlillehjerte – Janne Iversen, Trondheim

@ingerliselille – Inger-Lise Lillerovde, Herøy

Årets Kjøkken:

@perlin.no – Elise Vestre, Ålesund

@tinewitnes – Tine Witnes, Sarpsborg

@lenespedersen – Lene S. Pedersen, Sandefjord

@funkis_og_familieliv – Majbritt, Danmark

Årets Bad:

@stine.moi Stine Moi – Flekkefjord

@christina.interiordesign – Christina Persson, Nesodden

@camillaogline – Line Soltvedt og Camilla Therese, Sortland

@tidemanns_hjem – Tina Tidemann-Andersen, Drammen

Årets Soverom:

@bythereseknutsenno – Therese Knutsen, Ålesund

@nr13b – Siv Lorgen og Arne K. Martinsen, Ålesund

@marenbaxter – Maren Baxter, Flekkefjord

@villa_merete – Merete Jensen, Vestby

Årets Barnerom:

@stylingbymalla – Malin Nilsen, Ski

@astridmvie – Astrid Marie Vie, Førde

@villasole1933 – Kaia Doniselli Helle, Sandefjord

@_husvika – Marte Schønning Sture, Tønsberg

Årets Uteplass:

@interiorwife – Tina Stuestøl, Oslo

@villakildal – Birthe Kildal, Bergen

@fruriisandersen – Mari Riis Andersen, Tønsberg

@sonja_ols – Sonja Olsen, Karmøy

Årets Borddekking:

@svenngaarden – Amalie Fagerli, Ålesund

@silje.horntvedt – Silje Horntvedt, Sandefjord

@stylebymll – Mona Lund Litland, Kristiansand

@dianaousdal – Diana Ousdal, Kvinnherad

Sponsede innlegg

Bruker du Instagram for å hente inspirasjon, er det verdt å være oppmerksom på at mange av de populære profilene har reklame og sponsede innlegg på sine sider. Det er strenge regler for merking av reklame i sosiale medier. Forbrukertilsynet påpeker at alle skal kunne oppfatte at et innlegg er reklame før eller samtidig som de ser det. Det stilles derfor krav til at det benyttes tydelige formuleringer med ord som «reklame» eller «annonse», at merkingen skal ha en fremtredende plassering, og at den skal være skrevet med skrift i stor nok størrelse. I tillegg skal det fremgå hvem det reklameres for.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse